mokesčių lengvataKažkada esu rašęs visą straipsnelių seriją apie automobilių pirkimą JAV. Pačiame pirmame tos serijos straipsnelyje parašiau priežastį, kodėl elektromobiliai iš JAV, netgi pridėjus gabenimo kainą, muitą ir PVM sugeba konkuruoti ir vis dar būti pigesniais, nei tie, kurie importuojami iš Europos. Yra labai paprasta priežastis, angliškai besivadinanti Tax Credit.

Ši mokesčių lengvata tokiam elektromobiliui, kaip Nissan Leaf, bet kuriam Tesla modeliui, BMW i3, VW e-Golf ar Chevrolet Volt / Bolt yra 7500 JAV dolerių. Jei tiksliau – lengvata yra skaičiuojama pagal baterijos talpą – turintys mažesnę bateriją gauna mažesnį kreditą, bet visi paminėti elektromobiliai (jei neklystu), gauna maksimalią 7500 USD lengvatą. O kaip tik dabar atsirado dvi priežastys, dėl kurių ši lengvata gali dingti, o visi parduodami elektromobiliai pirkėjams pabrangti tais pačiais 7500 USD. Kokios gi jos?

Pirmoji priežastis – skaičius 200000 

JAV mokesčių lengvatos įstatyme yra punktas apie tai, kad kiekvieno gamintojo elektromobilių pirkėjams yra kompensuojama 7500 USD kainos dalis per mokesčius tol, kol gamintojas neparduoda 200000 arba daugiau vienetų elektromobilių.

Jei gamintoja parduoda daugiau elektromobilių:

  • visa lengvata dar taikoma tą ketvirtį, kai buvo pasiekti 200000 vnt ir dar tris mėnesius
  • po to, du ketvirčius pirkėjams taikoma pusė lengvatos sumos, arba 3750 USD
  • dar pusę metų taikomas ketvirtadalis lengvatos – 1875 USD.

Kam gresia šie lengvatos praradimai?

Tesla

Tikėtina, kad pirma 200000 parduotų elektromobilių kiekį pasieks Tesla. Iki 2017 metų rugsėjo Tesla JAV rinkoje buvo pardavusi apie 127000 Model S ir Model X elektromobilių. Jei naujojo Model 3 gamybos procesas būtų veikęs kaip planuota ir gamykla būtų gaminusi po 5000 vnt Model 3 kiekvieną mėnesį, 2018 metų viduryje jau būtų pasiektas 200000 elektromobilių limitas.

Model 3 gamyba vis dar nesustyguota, tad šis terminas nusikels keliais mėnesiais, o gal ir visu pusmečiu. Bet faktas lieka faktu – Tesla pirkėjai, tikėtina, bus pirmieji, kuriems ši lengvata nebebus taikoma. Jei Model S ir Model X pirkėjams ši lengvata gal ir nėra lemiamas faktorius, dėl gan nedidelės elektromobilių kainos dalies, Model 3 pirkėjams, stovintiems milžiniškoje eilėje, tai būtų gan rimtas smūgis.

General Motors

Atrodo, kad General Motors turėtų būti šviesmečiais nutolusi nuo 200000 elektromobilių pagaminimo ribos. Juk dar visai neseniai GM siūlė tik vieną elektromobilį – Chevrolet Spark EV, o naujasis Bolt parduodamas mažiau nei metus. Bet tai nėra visiška tiesa – Chevrolet Volt, nors ir nėra tikras eletromobilis, turi pakankamo dydžio bateriją, kad gautų 7500 USD lengvatą. Ir jis yra žvėriškai populiarus…

Chevrolet yra pardavusi 126000 Volt hibridų, 12000 Bolt bei 7000 Spark EV. Viso – 145000 vnt. Rodos, tai – daugiau nei Tesla, bet, skirtingai nuo ant bangos esančio naujojo elektromobilių gamintojų, GM tokio modelio kaip Tesla Model 3, kurio laukia šimtai tūkstančių klientų, neturi. Taigi, net ir geriausi Bolt bei naujos kartos Volt pardavimai neturėtų būti tokie spartūs, kaip Model 3. Tikėtina, kad GM vis dar galės pirkėjus lepinti lengvata visus 2018, o galbūt – dar ir 2019 metus.

Nissan

Leaf yra populiariausias elektromobilis pasaulyje, bet taip nėra Amerikoje. Ten karaliauja Tesla, o Nissan Leaf yra parduota kiek mažiau – 112000. Atrodo, iki 200000 vnt dar labai toli, bet nereiktų pamiršti, kad nuo 2018 metų pradžios prasidės prekyba naujuoju Leaf 2.0, turinčiu 40 kWh bateriją.

Iki 2018 metų galo Nissan planuoja turėti Nissan Leaf ir su 60 kWh baterija, o šis gali patraukti ne vieno pirkėjo simpatijas, mat bus ne ką prastesnis nei Chevrolet Bolt ar Tesla Model 3. Viską, greičiausiai lems kaina, bet žiūrint į gana agresyvią Leaf 2.0 kainų politiką JAV rinkoje, tikėtina, kad Leaf su talpesne baterija bus pigiausias iš visos paminėtos trijulės. O tai gali lemti puikius prekybos rezultatus, o kartu – mokesčių lengvatos praradimą 2018 arba 2019 metais.

Antroji priežastis – JAV kongresas

Naujasis Amerikos prezidentas negarsėja kaip klimato kaita besirūpinantis pilietis. Tuo pačiu jis nesibaido priimti nepopuliarių sprendimų, kad ir kokią visuomenės reakciją tai iššauktų. Jei pamenate, dalis Tesla pirkėjų netgi atsiėmė savo pirkimo rezervacijas dėl to, kad JAV anksčiau šiemet pasitraukė iš Paryžiaus klimato kaitos sutarties, Tesla vadovas Elon Musk vis tiek dalyvavo prezidento patariamojoje autogamintojų grupėje.

Taigi, nenuostabu, kad pasigirdo gandų, jog elektromobilių pirkėjams taikoma mokesčių lengvata apskritai gali būti atšaukta, net nelaukiant nustatytų pardavimų skaičių. Juolab, kad į rinką automobilių gamintojai per artimiausius metus žada išleisti apie 50 elektromobilių modelių. Galite paskaičiuoti, kiek JAV biudžetui kainuotų, jei visi automobilių gamintojai, o ne tik esami trys didieji parduotų po 200000 vnt. Matyt, tai yra gan svarus argumentas, kodėl staiga imta svarstyti šios lengvatos pakeitimus.

Lobizmas šį kartą gali pagelbėti

Automobilių pramonė yra rimta Amerikos ekonomikos dalis, tad ir didžiųjų koncernų įtaka politikams yra gan nemaža. Jie remia sau tinkamus kandidatus bei partijas (kas žiūrėjote „Kortų Namelį” – puikiai matėte, kaip daromi tokie reikalai), tad nenuostabu, kad jie bando pakeisti nepalankų kongreso ir prezidento nusistatymą elektromobilių lengvatos klausimu.

Kaip bus, turbūt nežino niekas, bet jei lobistams nepavyks, arba jų įtaka pasirodys per maža, 7500 USD lengvata gali dingti gerokai anksčiau, nei norėtų elektromobilių pirkėjai ir tų elektromobilių gamintojai.

Mokesčių lengvata ir galimos pasėkmės

Kas atsitiktų, jei staiga elektromobilių pirkėjai nebegautų 7500 USD lengvatos? Pavyzdžiu gali būti JAV Džordžijos valstija, kur 2015 birželį buvo panaikinta buvusi 5000 USD lengvata elektromobilių pirkėjams. Jei iki lengvatos panaikinimo per mėnesį buvo parduodama po maždaug 1400 elektromobilių, tai po jos panaikinimo pardavimai smuko kirviu į dugną ir tesiekė 100 vnt. per mėnesį.

Žinoma, šiandien ne 2015 metai ir elektromobiliai yra labiau įsitvirtinę savo pozicijas. Visgi, jei visi 7500 USD būtų perkeliami į kainos padidinimą, tikėtina, daug pirkėjų, laukiančių Tesla Model 3 eilėje, pergalvotų savo sprendimą, o galbūt – jį visai pakeistų.

Lengvatos kompensavimas iš gamintojų pelno?

GM teigia, kad kiekvienas parduotas Chevrolet Bolt kompanijai atneša 9000 USD nuostolį. Chrysler vadovas garsiai teigia, kad kiekvienas parduotas elektrinis Fiat 500 koncernui kainuoja 20000 USD nuostolio. Dar jis sako, kad su dabartinėmis resursų ir komponentų kainomis, neįmanoma padaryti, kad 35000 USD kainuosiantis Tesla Model 3 būtų pelningas.

Galbūt, Nissan Leaf nėra nuostolio generatorius – visgi, jo parduota beprotiškai daug, tad investicijos turėtų būti senokai atsipirkę. Juolab, per gan ilgą gamybos ciklą Nissan Leaf buvo tik nežymiai tobulinamas ir iki pat 2017 metų išlaikė netgi tos pačios talpos bateriją, kaip ir pristatymo metu 2010 metais. Tikėtina, kad pirmi metai buvo nuostolingi, bet, manau, dabar Leaf tikrai yra pelningas Nissan koncerno modelis.

Tesla tikrai uždirba iš Model S bei Model X, bet viską, ką uždirba, o jei tiksliau – dar gerokai daugiau, investuoja į Model 3 bei kitus būsimus modelius. Kažkuriuo momentu, pasiekus tam tikrą masto ekonomiją ir bendri Tesla rezultatai turėtų būti teigiami, bet kol kas tai yra didelė pinigų deginimo mašina. Per dieną antrame 2017 metų ketvirtyje Tesla sudegino po 13 milijonų, o trečiame ketvirtyje – po 16 milijonų dolerių.

Kodėl rašau apie visus šiuos nuostolius? Ogi todėl, kad iš visų paminėtų, turbūt tik Nissan galėtų bent dalinai kompensuoti dalį mokesčių lengvatos praradimo iš savo pelno. Kiti gi tik dar labiau didintų nuostolį. Ar tikrai didžiųjų koncernų vadovai su tuo sutiks? Labiau tikėtina, kad kainos skirtumas, deja, guls ant pirkėjų pečių. Na, o laikas parodys, kaip gi bus iš tikrųjų.

Previous articleDelfi straipsnis apie elektromobilių problemas, apie kurias niekas nešneka
Next articleElektromobilio KIA Soul EV nuvažiuojamas atstumas šaltuoju metu

1 COMMENT

  1. Geraldas domisi kaip su daužtais auto iš JAV. Ar jiems galioja straipsnio antraštė. Mano nuomone galima nebent paspėlioti. Nes kaip bus jeigu bus, jau rašyta straipsnyje – nežino niekas.
    Netgi ir dėl naujų auto nėra šimtaprocentinės garantijos kad jie brangs, nes pvz. gali gamintojai įsavinti naują baterijų gamybos technologiją ir tai atpigintų produkto savikainą ir taip pat sumažintų kainą. Beje, jei kas seka tos srities naujienas, tai turbūt pastebėjo kad kas keli mėnesiai būna ‘proveržis’ – išrandama nauja baterijų gamybos technologija/principas/chemija. Deja realybė tokia kad dauguma ‘stebuklingų’ technologijų taip ir lieka popieriuje. Bet toli gražu ne visi išradimai yra akių dūmimas, dauguma realūs, tik sunkiai pritaikomi praktikoje. Bet kuriuo atveju baterijos po truputį visgi gerėja. O gal visgi kažkuris išradimas ‘iššaus’ 🙂
    Grįžtant prie kainos tai tikrai nėra vienareikšmiško scenarijaus: jei elektromobiliai taps masiniais (dabar atrodo kad taip ir bus) akivaizdu kad jie pigs. Bet to pasekoje jie neteks JAV taikomos lengvatos. Taigi gali ten vidutinė kaina už panašių parametrų auto ir nesikeisti.
    Iš asmeninės patirties galiu pasakyti kad daužtų mašinų kaina labai labai svyruoja. Iš tiesų ji gali skirtis iki dviejų kartų . Kai rinkau statistiką sau, tikrai mačiau labai skirtingas kainas už panašius mušimus. Jei dar pridėti transportą, kuris nemažai skiriasi nuo pardavimo vietos, tai 4 metų leafo galutinė kaina tikrai smarkiai ‘plaukioja’.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here