daugiabučio testasŽinau, kad jau liepa ir kad stipriai vėluoju su apžvalgine gegužės ir birželio mėnesio informacija. Atostogos yra magiškas žodis, kuris pateisina vėlavimus, straipsnių trūkumą ir mažą aktyvumą. Kažkada, kai darbavausi tada dar populiariame popieriniame NK (Naujoji Komunikacija) žurnale, vasarą ir žiemą būdavo po vieną „dvimėnesinį” numerį, kad po vieną mėnesį redakcija galėtų atostogauti. Matyt, blogi įpročiai persikėlė ir į tinklaraštį.

Bet šį kart ne apie tai, o apie tai, kaip gi sekėsi važinėti ir kiek tie 100 kilometrų pasivažinėjimai elektromobiliu Nissan Leaf kainavo 2017 metų gegužės bei birželio mėnesį. Abu mėnesius pabandžiau atlikti „daugiabučio testą”. Jo esmė – kiek įmanoma dažniau krautis viešose stotelėse, įsivaizduojant, kad gyvenu daugiabutyje ir prie namų neturiu galimybės įkrauti elektromobilio baterijos. Šį testą mano atveju galima pavadinti kitaip – „suvalkiečio testu”, mat aš turiu visas galimybes krautis namie. Bet, vardan gero straipsnelio juk galima ir „pataupyti”!

„Suvalkiečio” arba „daugiabučio” testo esmė

Labai dažnas klausimas iš 100ProcentuElektrinis facebook puslapio sekėjų – ar įmanoma elektromobilį turėti gyvenant daugiabutyje, kuriame yra problematiška rasti parkavimo vietą, jau nekalbant apie tai, kad prie jos dar reiktų rasti ir rozetę. Neseksiu lietuviškų naujienų portalų pavyzdžiu ir nekelsiu atsakymo į paskutinę eilutę ar pastraipą. Tiems, kad nenori skaityti detalių, atsakysiu – įmanoma, bet nelengva.

Greitas krovimas – puiku

Jei turite galimybę įkrauti elektromobilio bateriją namie arba darbe – jums pasisekė. O ką daryti tiems, kuriems ne taip labai pasisekė? Jei jūsų mieste yra greito įkrovimo stotelė, jūs turite visas galimybes vairuoti elektromobilį, tik teks labiau planuoti laiką ir kartais gaišti jį laukiant savo įkrovimo eilės. Greito įkrovimo stoteles šiuo metu turi:

  • Vilnius – 4 stotelės (Operos ir baleto, Akropolio, LIDL (tik parduotuvės darbo laiku) ir ABB Avižieniuose (tik darbo metu))
  • Kaunas – 1 stotelė (LIDL, tik parduotuvės darbo metu)
  • Šiauliai – 1 stotelė (LIDL, tik parduotuvės darbo metu)
  • Klaipėda – 1 stotelė (su Autopildyk kortele)
  • Nida – 3 naujos stotelės (su Autopildyk kortele)

Prie miestų, kuriuose bent jau teoriškai galima turėti elektromobilį galima drąsiai priskirti Elektrėnus ir Vievį. Nors ten stotelės yra šalia greitkelio, o ne pačiuose miesteliuose, miesteliai yra nedideli, tad 30 min vizito iki įkrovimo stotelės gali užtekti ir savaitės ar daugiau kelionėms.

Vidutinis krovimas – tik jei arti ir su sąlyga…

Jei greito krovimo jūsų mieste nėra, vienintelė beliekanti galimybė – vidutinio krovimo stotelė netoli darbo, namų ar kitos vietos, kur praleidžiate daug laiko (bent kelias valandas per dieną). Na, bet šio varianto tikrai nerekomenduoju – jei kartais stotelę rasite užimtą, laukti teks laaaabai ilgai. Taigi, dažniausiai toks variantas bus labai nuviliantis.

Vien dėl tokio krovimo vis dar nesu pasiekęs pajūrio – Kryžkalnyje yra tik vidutinio greičio įkrovimo stotelė. Taigi, neskaitant to, kad net ir Kaunas-Kryžkalnis ir Kryžkalnis-Klaipėda atstumai yra labai netoli Nissan Leaf (2011-2015 metų gamybos) nuvažiavimo galimybių ribos, įkrovimas truktų bent 3 valandas.

Jau metus sklando gandai, kad Kryžkalnyje turėtų atsirasti greito įkrovimo stotelė. Kol kas tai lieka tik gandais, tad tenka apsiriboti tik vidutinio greičio įkrovimo rozete (Type 2), kurioje bateriją įkrausite per 3 ar daugiau valandų ir paprasčiausia buitine rozetė, krovimui skiriant apie 5 valandas. Tokiai kelionei iki jūros pasiryžta tik tikri maniakai (beje, su vienu tokiu Vilniuje prie įkrovimo stotelės neseniai ir susipažinau). Aš bandysiu sulaukti, kol išsipildys greitosios įkrovimo stotelės planas.

Nuolatinio naktinio parkavimo aikštelės (tik Kaune)

Kaune yra 8 automobilių nuolatinio stovėjimo aikštelės, kurios turi po 2 lėtas elektromobilių įkrovimo stoteles (3kW galios). Taigi, 16 (32, jei kraus kas antrą naktį) Kauno elektromobilių savininkai, gyvenantys daugiabučiuose ir laikantys savo bolidus stovėjimo aikštelėse gali įkrovimo klausimą spręsti šiuo būdu.

Suvalkiečio testas – asmeninė patirtis

Gegužę ir birželį stengiausi kiek įmanoma vengti baterijos įkrovimo namie. Per gegužę nuvažiavau visai nemažai – 2097 km, o namie kroviausi vos 8 kartus, iš kurių 6 buvo rimtesni krovimai, o 2 – nedideli papildymai. Jei būčiau labiau pasistengęs, galėjau „prasisukti” ir su mažiau naminių krovimų.

Beje, keli naminiai krovimai per mėnesį nereiškia, kad jūs negalite gyventi vien su įkrovimais mieste. Reikia turėti omenyje, kad aš gyvenu beveik 20 km atstumu nuo artimiausios įkrovimo stotelės mieste, tad tam, kad sėkmingai nuvažiuočiau iki namų ir atgal, man būtinas gan nemažas baterijos likutis. Kelis kart jis buvo pasiekęs kritinę ribą, tad apsidrausdamas baterijos atsargas šiek tiek papildydavau namie. Kita vertus – 5 iš 6 rimtų gegužės krovimų namie buvo daryti dėl to, kad kitą dieną buvo planuojamos tolimesnės išvykos į Vilnių, Alytų ar kitur.

1000 km kraunant tik viešose nemokamose stotelėse

Birželio mėnesį pasistengiau labiau – pirmą savaitę atostogavau, o po jos stengiausi elektros atsargas pildyti tik mieste. Namie kroviau vieną kartą! Liepos pradžioje baigiau dar vieną eksperimentą – nuvažiuoti 1000 km su krovimais tik mieste – jokių pildymų namuose. Testas pavyko, o už tai turiu būti dėkingas vienintelei Kaune LIDL greito įkrovimo stotelei.

Eilės prie greito įkrovimo stotelės

Lietuvoje elektromobilių daugėja gerokai sparčiau, nei įgyvendinami įkrovimo stotelių statybos projektai, tad jei galvojate, kad prie greito įkrovimo stotelės galėsite įkrauti bateriją bet kada, stipriai klystate. Suvalkiečio testo metu eilėse laukiant savo įkrovimo eilės praleidau ne vieną valandą. Tiesa, daugumai jų turėjau atsarginį planą – tuo metu pirkau prekes LIDL, ėjau pietauti į netoliese esantį Mc Donald’s ar Pilna Burna.

Prie LIDL esančios įkrovimo stotelės įkrovimas apribotas iki 30 minučių, tad dažniausiai pasivaikščiojus ar papietavus laukti kol įsikraus baterija tekdavo max 15 minučių. Kelis kartus pamačius vieną besikraunantį ir kitą laukiantį krovimo elektromobilius tekdavo apsisukti ir bandyti grįžti vėliau, bet tokių kartų buvo vos keli.

Vieną kartą atvažiavus per pietus sutikau visą minią – du Leaf ir vieną Hyundai Ioniq, bet stebuklingai greit susisukus kitiems, aš net savo pietų mėsainio nebuvau pabaigęs, kai visi jau buvo išvažiavę o aš – pasipildęs atsargas. Vilniuje esu matęs „kamštį” ir iš keturių elektromobilių, tad ten tikrai tektų sugaišti gerokai daugiau laiko, nei aš sugaišdavau Kaune ir malonumas įkrauti bateriją mieste apkarstų.

Ar pavyko daugiabučio testas?

Sakyčiau, kad testas tikrai pavyko. Tiesa, gyvenimas su elektromobiliu, kaip jau ne kartą rašiau, priverčia planuoti savo keliones, laiką ir baterijos įkrovimus. Gyvenant daugiabutyje toks planavimas yra dar aktualesnis, tad nekantriems žmonėms tikrai nerekomenduoju persėsti į elektromobilį, kad netektų gan greitai šiuo „žaislu” nusivilti.

1000 km be nė vieno įkrovimo namie parodė ir tai, kad su nedidelėmis pastangomis galima „prasisukti” ir su esama elektromobilių įkrovimo infrastruktūra, nors ji ir netobula. Jei gyvenate arčiau darbo nei aš, tai padaryti būtų dar paprasčiau.

Skaičiukai

Na ir pagaliau – eilė statistikai. Štai kiek pavyko nuvažiuoti kilometrų su Nissan Leaf elektromobiliu ir kiek man jie kainavo atliekant daugiabučio arba „suvalkiečio” testą:

2017 Gegužė
Data Išnaudota, kWh Nuvažiuota, km 100 km kaina, €
1 17.7 257 0.66
2-9 19 860 0.21
10-12 8.7 186 0.45
13 10.2 68 1.44
14 15.9 157 0.97
15-23 18.2 266 0.66
24 18.5 265 0.67
25 6.5 38 1.64
VISO km 2097 0.84
2017 Birželis
Data Išnaudota, kWh Nuvažiuota, km 100 km kaina, €
10-12 7.4 387 0.18
13-30 14.4 1009 0.14
VISO km 1396 0.16

Previous articleVieša ar ne vieša? Arba kaip Kaunas lyderiu apsimeta
Next articleDyzelis vs elektra – 15 mėnesių rezultatas

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here