Vieni metai su elektromobiliu Nissan LeafTie, kas sekate 100ProcentuElektrinis Facebook paskyrą jau žinote, kad 2017 balandžio 14 suėjo lygiai metai, kai tapau elektromobilio Nissan Leaf savininku. Taip pat prabėgo beveik metai, kai gyvuoja 100ProcentuElektrinis.lt tinklaraštis, tad jau metus skaitote mano protingą ir nelabai rašliavą apie tai, kaip man sekasi važinėti elektromobiliu.

Dažnas mane kalbinantis skaitytojas sako, jog perskaitė visą informaciją tinklaraštyje. Tai štai – jūs perskaitėte nei daug, nei mažai – 80 straipsnelių! Žinant tai, kad rašyti trumpai man nelabai sekasi, skaitydami tikrai sugaišote nemažai laiko. Na, bet tikiuosi, kad perskaityta informacija jums buvo naudinga.

Šioje metinėje apžvalgoje sudėsiu nemažai informacijos ir skaičių, atsakančių į klausimus – kas, kiek, kaip ir kada, tad – gero skaitymo.

Ar pasiteisino Nissan Leaf elektromobilis?

Tų, kam nelabai įdomi skaičių statistika, atsakysiu į klausimą, kuris turbūt kyla dažniausiai – „ar pasiteisino”, tad galėsite toliau ir neskaityti 🙂 Mano atsakymas – man tikrai pasiteisino. Prieš tapdamas elektromobilio savininku kelis metus jais domėjausi, rankiojau informaciją iš įvairiausių šaltinių internete, tad, mano nuomone, buvau gerai pasiruošęs tapti elektromobilio savininku. Beje, šis atsakymas nebūtinai tinka jums. Jei norite atsakymo sau – tikiu, jį rasite šiame straipsnelyje.

Prieš įsigydamas Nissan Leaf gan gerai žinojau elektromobilio privalumus ir trūkumus, tad mano sprendimas tikrai nebuvo vien tik grįstas ekonominiu skaičiavimu „atsipirks”. Tie, kas vis dar tiki, kad elektromobilis jums „atsipirks”, turiu nuvilti. Atsipirkti bet koks automobilis gali tik tada, kai jūs iš važinėjimo juo darote verslą. Tai yra – automobilis generuoja arba padeda generuoti pinigus. Kitu atveju – tai išlaidos, kurios neatsiperka.

Galbūt, išlaidos elektromobiliui bus mažesnės, bet tai reiktų skaičiuoti po gerokai ilgesnio laikotarpio nei vieni metai. Mano asmeninė pirmųjų metų patirtis sako, kad elektromobilis turi mažiau komponentų, kurie yra linkę gesti, tad remonto dirbtuvėse turėtumėte lankytis rečiau.

Nissan Leaf aptarnavimai – teorija

Kai perkame naują automobilį iš automobilių salono, planuojame, kad kelis metus jis neges. Netgi, jei suges – garantiniu laikotarpiu gedimus gamintojas šalins nemokamai. Žinoma, tam, kad galiotų gamintojo garantija, jums teks visus gamintojo numatytus aptarnavimus nurodytais intervalais atlikti autorizuotame serviso centre. Beje, automobilis turi būti skirtas tai rinkai, tad Nissan Leaf pagamintam JAV rinkai Europoje garantija netaikoma.

Kažkada (2003-2004 metais), kai pirkau kelis naujus automobilius, šalia pirkimo kainos skaičiavau ir man svarbų rodiklį – aptarnavimų kiekį ir jų kainą 100000 kilometrų ridai. Rinkausi iš visos krūvos automobilių gamintojų atstovų, tad kainos bei aptarnavimo vizitų skaičius buvo labai įvairūs. Jei gerai pamenu, pigiausiai šie aptarnavimai kainavo Opel automobiliams – apie 3000 Lt (~870 Eur). Šiek tiek brangiau – apie 3500 Lt (~1000 Eur) kainavo mano pasirinkto Peugeot automobilio privalomi aptarnavimai iki 100000 km ridos. Kiek tokie aptarnavimai kainuoja dabar – nežinau. Galbūt jūs turite tokią informaciją?

Nežinau kiek kainuoja visi Nissan Leaf elektromobilio aptarnavimai autorizuotame serviso centre 100000 kilometrų (maniškis ne naujas, o garantija negaliojanti), tad, deja, palyginti kainos su kitais gamintojais negaliu. Kas ir kaip dažnai atliekama Nissan Leaf elektromobiliui įgaliotame serviso centre galite rasti šiame straipsnelyje.

Kita vertus, lankydamas Kauno Nissan centre teiravausi, kiek kainuoja vienas rimtesnis aptarnavimas, kurio metu šalia važiuoklės ir kitų mazgų patikros yra keičiamas stabdžių skystis bei salono filtras. Tiksliai man negalėjo pasakyti, bet skaičius, kurį įvardino buvo „apie 150 Eur”. Tokie aptarnavimai Nissan Leaf atliekami kas 24000 kilometrų, tad iki 100000 jų prireiktų keturių. Dar yra ir tarpiniai aptarnavimai kas 12000 km, kurių metu tikrinama elektromobilio mazgų būklė. Manau, toks aptarnavimas turėtų kainuoti per pus mažiau – apie 75 Eur.

Jei mano skaičiavimai teisingi, 100000 km Nissan Leaf aptarnavimams autorizuotame serviso centre išleisite mažiausiai 900 Eur. Žinoma, čia neįskaičiuotos besidėvinčios dalys, kurioms garantijos nėra – traukės, stabilizatoriai, amortizatoriai, stabdžių diskai ir kaladėlės ir pan. Na, bet jei visa kita bus puikios būklės ir nieko keisti nereikės, turėtumėte „prasisukti” su mažiau nei 1000 Eur. Daug tai ar mažai – paliksiu spręsti jums patiems.

Nissan Leaf aptarnavimai – asmeninė patirtis

Kai įsigijau Nissan Leaf elektromobilį, jis buvo nuvažiavęs kiek daugiau nei 20000 kilometrų. Tikėtina, kad pirmasis tarpinis aptarnavimas jam buvo atliktas, o antrasis, rimtesnis – dar ne. Po įsigijimo nuvažiavau dar 25000 km, tad kaip tik šiuo metu artėja antrasis rimtesnis aptarnavimas.

Per metus pagal gamintojo nurodymus keičiau vienintelį daiktą – salono oro filtrą. Kainavo jis 8 Eur, pasikeičiau jį pats. Iš pradžių ketinau tai daryti autorizuotame centre, bet 150 Eur bendra aptarnavimo kaina man pasirodė kiek per aukšta. Vieno iš Nissan atstovų kainyne stabdžių skysčio keitimas kainuoja 25 Eur (įskaitant ir skysčio kainą). Tad filtro keitimas, tikėtina, kainuoja tikrai ne daugiau. 50 Eur už stabdžių skystį ir filtrą bei jų pakeitimą man atrodytų logiška, bet dar palikti 100 Eur už kitų mazgų patikrą pasirodė kiek per daug. Juk didžiąją dalį šios patikros tikrai galite gerokai pigiau atlikti privalomos techninės apžiūros centre.

Atšilus orams ketinu vėl pakeisti oro filtrą, kurį jau turiu nusipirkęs, o taip pat pasikeisti stabdžių skystį. Filtras, kaip ir pirmasis, kainavo 8 Eur, stabdžių skysčio keitimas kainuos iki 30 Eur. Bendros išlaidos aptarnavimams po šios investicijos bus 46 Eur.

Nissan Leaf remontas – teorija

Teoriškai, naujas automobilis neturėtų gesti bent iki 200000 kilometrų ridos. Gamintojai tai garantuoja dažniausiai iki 100000 kilometrų arba 2-7 metų (kas sueina greičiau). Kadangi didžioji dalis Lietuvoje važinėjančių Nissan Leaf yra pagaminti JAV, jiems Lietuvoje garantija netaikoma ir visi gedimai yra skausmingi jūsų piniginei. Kita vertus, retas kuris yra jaunesnis nei trys metai, tad jiems garantija (išskyrus pagrindinius komponentus) vis tiek nebūtų taikoma.

Nissan atstovo puslapyje radau šią informaciją, kurią, manau, naudinga žinoti ir jums:
„Be standartinės trejų metų garantijos, jūsų „Nissan LEAF“ jėgainei taikoma penkerių metų arba 100 000 km „Nissan“ elektromobilio garantija. Ji skirta akumuliatoriui, elektriniam varikliui, srovės keitikliui, TPVM, reduktoriui, srovės konverteriui, integruotajam įkrovikliui bei jungčiai ir įkrovimo kabeliui EVSE. Be to, „Nissan LEAF“ su galingesne 30 kWh ličio jonų baterija taikoma 8 metų / 160 000 km garantija (5 metai / 100 000 km modeliams su 24 kWh baterija). Ši garantija apsaugo nuo didesnio talpos praradimo, kaip 9 juostelės iš 12, rodomų talpos matuoklyje, atsižvelgiant į tai, kuri sąlyga nutinka anksčiau. Įsigykite „Nissan LEAF“ ir mes pasistengsime, kad nesustodami ir šypsodamiesi važiuotumėte į ateitį.”

Nissan Leaf remontas – asmeninė patirtis

Per metus tikram remontui išleidau 15 Eur. Ši investicija – tarp stabdžių kaladėlių ir stabdžių diskų įstrigusių akmenukų valymas. Gedimo simptomai – stabdžių cypimas bei netolygus stabdžių diskų stabdymo paviršius. Remontą atliko ne įgaliotas Nissan serviso centras, bet gedimas labai paprastas ir standartinis, tad jo remontui daug patirties su elektromobiliais tikrai nereikia.

Visa kita – tiek elektronika, tiek elektrinis variklis, baterija ir kiti komponentai per metus veikė nepriekaištingai. Vėlgi, atšilus orams ketinu „iškratyti” važiuoklę, kad ir toliau viskas tarnautų sėkmingai.

Nissan Leaf baterija – asmeninė patirtis

Kadangi Nissan gamintojo teorinę baterijos garantiją apžvelgiau aukščiau, iškart pereinu prie asmeninės patirties. Baterijos būklę nuolat pasitikrinu Leaf Spy programėle prisijungęs OBD II skaitytuvą. Žinau, kad seniai esu skolingas straipsnelį apie tai, tad pažadu netolimoje ateityje pasitaisyti. Šiuo metu mano baterijos „sveikatos” rodiklis, kurį matavau  – apie 95%. Taigi, nuvažiavus 40000 km baterija „nusėdo” apie 5%.

Jei toks baterijos nusidėvėjimas bus ir toliau, įveikęs 100000 kilometrų (tiek, kiek Nissan duoda garantijos baterijai), vis dar turėčiau turėti apie 87% baterijos talpos likučio. Nissan sako, kad baterija gali būti keičiama pagal garantiją tik jei ekrane yra rodomos 9 iš 12 talpos juostelių. Jei juostelės būtų sužymėtos tolygiai, tai atitiktų apie 75% talpą. Taigi, labai tikėtina, kad aš, net ir turėdamas galiojančią gamintojo garantiją, neturėčiau galimybės ja pasinaudoti, mat mano talpos likutis būtų didesnis.

Jei visgi atsitiktų taip, kad baterija sugestų, Nissan centre nauja ji kainuoja apie 5500 Eur. Dėvėtą bateriją nupirkti nėra paprasta, o jos kaina antrinėje rinkoje svyruoja nuo 1500 iki 3000 Eur. Jei pradėtume gilintis į detales – baterija yra sudaryta iš 96 celių ir labai mažai tikėtina, kad visos jos suges vienu metu. Žinau bent vieną meistrą, kuris tokias celes sugebėtų pakeisti, tad labai dėl to nepergyvenu. Žinoma, toks remontas nebus pigus, bet tikrai nekainuos tiek, kiek kainuotų nauja / dėvėta baterija.

Nissan Leaf nuvažiuojamas atstumas – teorija

Nissan Leaf nuvažiuojamas atstumas priklauso nuo gamybos metų ir, žinoma, baterijos likučio. Kai startavo Nissan Leaf pardavimai, gamintojas teigė, kad įsigiję Leaf su 24 kWh baterija, juo įveiksite 160 km. Deja, tai nėra tiesa. EPA agentūra, kuri matuoja gerokai realesnius skaičius nei paprastai deklaruoja gamintojai suskaičiavo, kad 2011-2012 metų Nissan Leaf gali nuvažiuoti 117 km.

2013 metais Nissan Leaf buvo stipriai atnaujintas, tad nuvažiuojamas atstumas padidėjo iki 121 km. 2014-2015 metų modelis, nors ir negavo realių atnaujinimų, EPA matavimu galėjo įveikti 135 km.

2016 metais turtingesnės komplektacijos, o 2017 metais – visos gavo naują 30 kW bateriją. Ši leido Nissan Leaf EPA testuose įveikti 172 km. Tiesa, Europoje šie testai nėra privalomi, o vietinis NEDC testas labiau atspindi pieno riebumą, nei realiai įveikiamą atstumą. Taigi, dažnoje Europinėje Nissan Leaf brošiūroje rasite magišką skaičių – 250 km. Tokį atstumą įmanoma įveikti pasirinkus specifinį maršrutą, nenaudojant šildymo / oro kondicionieriaus ir neviršijant 50 km/h greičio, bet realiomis sąlygomis, tai – nepasiekiamas skaičius.

Nissan Leaf nuvažiuojamas atstumas – vasara

Pirmoji mano ilga kelionė buvo vos nusipirkus Nissan Leaf elektromobilį, kurį pirkau Šiauliuose. Saugus planas vežti elektromobilį ant tralo buvo pakeista į gerokai avantiūriškesnį – važiuoti taupiai, kol važiuos, o sustojus – kviestis tralą. Vidutinis kelionės greitis buvo apie 60 km/h, važiavau išjungęs šildymą ir, kaip bebūtų keista, avantiūra pasiteisino!

Įveikęs 137 km pasiekiau įkrovimo stotelę prie MEGA prekybos centro Kaune. Be kita ko, dar turėjau visai padorų – keliolikos procentų ir 22 teoriškai galimų įveikti kilometrų likutį. Sudėjus 137 ir 22 km gautume 159 km ir taip patvirtintume, kad 2013 metų Nissan Leaf yra pajėgus nuvažiuoti 160 km. Tiesa, tam, kad pasiekti tokį rezultatą jums teks gerokai pasistengti. Na, o „sunkios tapkės” savininkai gali net ir nepradėti bandyti.

Pavasarį – vasarą – rudens pradžioje mieste su savo Nissan Leaf elektromobiliu nesunkiai įveikdavau 100-120 kilometrų atstumą. Dar porą kartų pakartojau ir 130+ km keliones viena įkrova, bet supratau, kad tai yra gan rizikinga, nes tikimybė sustoti nepasiekus namų ar įkrovimo stotelės yra gana didelė.

Nissan Leaf turi kelis senkančios baterijos režimus. Turint 17-20% likučio įsijungia „low battery” režimas – užsidega elektrinės degalinės ženklas (panašiai, kaip ir įprastuose automobiliuose). Baterijos likučiui pasiekus 6-9% įsijungia „very low battery” režimas. Jums primygtinai siūloma apžiūrėti aplinkinių įkrovimo stotelių žemėlapį, tik, deja, maniškiame aš esu vandenyne netoli Amerikos krantų…

Įdomiausias  režimas yra pasiekus kritinį baterijos likučio lygį – vadinamasis „vėžliuko” arba „turtle mode”. Toks režimas pasiekiamas esant 1-2% likučiui (ekrane likučio ir likusių kilometrų neberodo nuo 6-7%). Variklio galia drastiškai apribojama ir iš principo jis reiškia, kad turite iškart sustoti ir pastatyti savo nusibaigusį elektromobilį šalikelėje bei kviesti tralą.

Per metus vėžliuko režimą pasiekiau tris kartus. Pirmą kart – specialiai. Tiesiog, reikėjo šio režimo asmeninės nuotraukos. Tą kart tai atlikau saugiai, mat važinėjau kieme prie pat namų, kol pamačiau užsidegusią vėžliuko piktogramą. Kiti du kartai buvo realūs ir abu įsijungė jau važiuojant labai taupiai, likus 2.5 km iki namų. Keistas sutapimas, bet šiuos du kartus skyrė vos viena diena, o įsijungė vėžliuko režimas abu kartus identiškoje vietoje. Dar keisčiau – pirmą kartą pavyko „nurėplioti” iki namų. Antrą – pritrūko viso kilometro. Taigi, kaip sakoma – nekartokite to namie 🙂

Nissan Leaf nuvažiuojamas atstumas – žiema

Nissan Leaf elektromobilio nuvažiuojamas atstumas žiemą buvo vienas iš kriterijų, kurių tinkamai neįvertinau ir nebuvau tam pasiruošęs. Optimistiškai maniau, kad šildymas žiemą turėtų nuvažiuojamą atstumą sumažinti 10-20%. Jei tai būtų tiesa, vasarą mieste nesunkiai įveikiant 100-120 km, žiemą šis atstumas turėtų svyruoti tarp 80 ir 100 km.

Realybė, deja, pasirodė kiek kitokia. 100 km įveikimą teko pamiršti. Tik labai palankiomis oro sąlygomis mieste pavykdavo įveikti 90-95 km. Dažniau – 70-80 km. Na, o spustelėjus -15 laipsnių šaltukui kelias dienas nuvažiavau vos 60-70 km. Įskaitant tai, kad mano vidutinė kelionė yra daugiau nei 15 km, trumpesnių kelionių rezultatai būtų dar gerokai prastesni. Taigi, norint teisingai apskaičiuoti žiemą „drasiai” įveikiamą atstumą reiktų vasaros skaičius dalinti iš pusantro – dviejų.

Beje, jei vasarą mieste pavykdavo nuvažiuoti gerokai daugiau nei važiuojant iki 100 km/h užmiestyje, tai žiemą tarp miesto ir užmiesčio skirtumas ne toks didelis. Tiesiog, važiavimui sunaudojama tiek pat energijos, kaip ir vasarą, o šildymo sistema veikia trumpiau, mat važiuojama didesniu greičiu.

Dar vienas momentas – žiemą ir šiaip esant vėsesnei baterijos temperatūrai įkrovimas trunka ilgiau. Ypač tai juntama greito įkrovimo stotelėse, jei iki jos atvažiuojate su apypilne šalta baterija. Atrodo, kad krovimas visiškai nevyksta, nors teoriškai iki 80% baterijos talpos turėtumėte „prisipilti” vos per 30 minučių.

Pinigai – asmeninė patirtis

Pabaigai – skaičiukai ir piniginiai reikalai. Kaip jau minėjau, iki šios dienos realiam remontui esu išleidęs 15 Eur, aptarnavimui (o tiksliau – oro filtrui) – dar 8 Eur. 36 Eur kainavo keltuvas (domkratas), kurio mano Leaf neturėjo, o draudimas metams – 60 Eur. Tiesa, be šių smulkmenų buvo ir kelios gerokai rimtesnės investicijos:

  • Įkrovimo stotelės, skirtos krautis namie keitimas iš vienfazės į trifazę kainavo 200 Eur
  • Įkrovimo laidas, skirtas krautis viešose stotelėse kainavo 200 Eur
  • 2013 metų SL modelis dažnai neturi galinio vaizdo kameros, tad ji man kainavo dar beveik 100 Eur (neskaitant darbo)
  • Antikorozinis dugno padengimas bitumine danga kainavo 200 Eur
  • Žieminiai diskai ir naujos žieminės padangos kainavo 470 Eur
  • Garso izoliacija (asmeninė užgaida) kainavo 500 Eur (neskaitant savo darbo, kuris turbūt dar būtų kainavęs tiek pat)

Žinoma, be kai kurių investicijų tikrai galima apsieiti – pvz. garso izoliacijos. Man, persėdusiam į Nissan Leaf elektromobilį iš BMW 5 serijos automobilio tai buvo vienas iš didžiausių trūkumų, atitinkamai pareikalavęs daugiausiai investicijų (tiek laiko, tiek ir darbo).

Antikorozinė apsauga, mano nuomone, Lietuvoje būtina. Na, nebent neketinate su savo automobiliu važinėti ilgai arba jis vertas panašiai kaip ir antikorozinis padengimas. Įkrovimo mieste laidas nėra būtinas, bet juo pasinaudoju bent kartą per savaitę / dvi. Jei krausitės tik namie – galite šiuos 200 Eur sutaupyti. Kitaip su naminiu įkrovikliu – jį teks įsigyti, jei jums jo neduos pardavėjas.

Žiemines padangas taip pat teks pirkti, bet galite pirkti dėvėtas ar nepirkti joms atskirų diskų. Aš labiau rūpinausi saugumu ir patogumu, tad investicija gavosi nemaža.

Metai su Nissan Leaf – kiek ir už kiek

Paskutinė šio straipsnelio dalis – apie kilometrus, kilovatvalandes ir eurus. Per metus nuvažiavau 24232 km, arba kiek daugiau nei po 2000 km kas mėnesį. Didžioji dalis įkrovimų buvo atliekami namie, bet tolimesnėse kelionėse visada praversdavo nemokamos viešos įkrovimo stotelės. Deja, bet savo statistikoje negaliu įtraukti viešo krovimo stotelių sąnaudų ir tų įkrovimų kainų. Kadangi kol kas šie krovimai nemokami – jie prisideda tik prie statistikos gerinimo.

Pirmas savaites nesekiau to, kiek man kainuoja važinėjimas elektromobiliu, tad „apskaitytų” kilometrų turiu mažiau, nei nuvažiuotų – 23429 km. Šiems apskaitytiems kilometrams įveikti sunaudojau 3301 kWh nuosavos elektros energijos. Kaip ir minėjau, viešų įkrovimų neskaičiuoju, tad realiai šis skaičiuos turėtų būti didesnis. Savo Nissan Leaf kraunu namie naktimis, naudodamasis naktinio elektros energijos tarifo teikiama nauda, tad visos metų kelionės man kainavo 319 Eur.

Na, o padalinus eurus iš kilometrų gaunasi visai nebloga – 1.36 eur / 100 km elektromobilio kelionių kaina. Lyginant su mano prieš tai turėtu BMW dyzeliniu automobiliu, vidutiniškai sunaudojusiu apie 7.5 l dyzelino 100 km atstumui įveikti, per metus kurui sutaupiau nei daug, nei mažai – 1400 Eur. Praktiškai, šis sutaupymas atpirko visas kitas didesnes investicijas, paminėtas aukščiau 🙂

Previous articleElektromobilių naujienos 2017 kovas
Next articleElektromobilių įkrovimo stotelės kelyje Vilnius-Kaunas-Klaipėda

4 COMMENTS

  1. labai įdomi šita vieta:
    >Įkrovimo stotelės, skirtos krautis namie keitimas iš vienfazės į trifazę kainavo 200 Eur
    Bet JAV leaf’as maksimaliai gali krautis tik iš 240V (t.y. viena fazė: fazė-nulis). Trifazė tai tarp fazių ~400V(fazė-fazė), nebent ten stovi trafas ar keitiklis?
    Galima būtų truputį plačiau pakomentuoti?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here