Besiruošdami savo naujausio ir laukiamiausio elektromobilio ID3 startui Volkswagen padarė du pakeitimus savo elektromobilių pasiūloje. Pirmas – praktiškai nebeliko e-Golf (išparduodami paskutiniai likučiai), o naujos, 8 kartos Golf elektrinio varianto apskritai nebeturės. Taip ruošiama „dirva” sėkmingam ID3 pasirodymui.

Antrasis pasikeitimas – elektrinis mažylis e-Up! 2020 metus pasitiko atsinaujinęs. Minimaliai pasikeitė dizainas bei keli komponentai, bet esminis pokytis – dvigubai talpesnė baterija, leidžianti nuvažiuoti pakankamai toli. Tai – puiki naujiena! O ar visa kita irgi taip puiku? Bandysiu atsakyti į visus klausimus apie atnaujintą e-Up!, kurį gavau išbandyti iš Moller auto centro Vilniuje.

Kas tas Volkswagen e-Up! ?

Prisipažinsiu – nors elektromobiliais važinėju seniai, normaliai e-Up! nebuvau bandęs. Esu sėdėjęs, esu vežtas, bet pats savo kailiu normaliai nečiupinėjau. Man asmeniškai jis neatrodė labai patrauklus, tad ir nelabai juo domėjausi – 4 sėdimos vietos, ypatingai nedidelis automobilis su nedidele baterija (18.7 kWh) buvo mano poreikius nelabai tenkinantys komponentai. Miesto automobiliui – daugiau nei pakankamai, bet kadangi pas mane šeimoje trys vaikai ir mes praktiškai nebeturime ne elektromobilių, man reikia tokių elektromobilių, kurie gali būti vieninteliu automobiliu šeimoje, o ne papildyti jau turimą benzininį ar dyzelinį.

Taigi, kai išgirdau, kad vokiečiai žada padvigubinti baterijos talpą iki 36.8 kWh kiek nustebau. Juk tai net daugiau nei turėjo išparduodamas dabar e-Golf. Tokia baterijos talpa jau daro e-Up! ne tik miesto džiunglių automobiliuku. Kas įdomiausia, kad vokiečiai netgi nepadidino kainos – e-Up! kainavo ir kainuoja nuo 20 tūkstančių eurų ir tai yra pigiausias naujas elektromobilis. O dabar dar ir su gana talpia baterija. Ar gali būti geriau?

Vos pasirodžius naujienoms apie e-Up! 2020 pradėjau domėtis jo pirkimu, mat kaina ir baterijos talpa man galbūt leistų pamiršti trūkumus – keturias sėdimas vietas ir vietos bei dydžio deficitą. Be to, atnaujintas e-Up! dar turi ir elektrinius „broliukus” iš Škoda bei Seat stovyklos, tad tikimybė „sužvejoti” gerą kainą yra gan nemaža. Deja, Seat Lietuvoje neplanuoja pardavinėti e-Up! analogo Mii, o iš Škoda atstovo atsakymo į klausimą ar prekiaus CITIGO e IV Lietuvoje negavau. Nuo 2019 lapkričio 🙂

Baterija ir nuvažiuojamas atstumas

Elektriniais e-Up! elektromobilių „lenktynėse” Vilnius – Palanga 2018 metais dalyvavo Vilniaus savivaldybės komandos. Jie stojo praktiškai kiekvienoje įkrovimo stotelėje, kurios kelyje yra maždaug kas 50 km, tad net ir neskaitant tikrai greitai įsikraunančios nedidelės baterijos, jų rezultatas negalėjo lygiuotis su VW e-Golf, Hyundai Ioniq, Kia Soul EV ar Nissan Leaf.

Popieriuje naujasis e-Up! būtų gan rimtas varžovas, mat jei senasis e-Up! pagal WLTP matavimo metodiką galėjo nuvažiuoti 133 km, tai naujasis – visus 260 km. Mano bandymų metu, važiuojant užmiestyje 100-110 km/h greičiu tikrai net žiemą galima nuvažiuoti apie 200 km su apie 15-16 kWh /100 km siekiančiomis sąnaudomis.

Draugaujantys su matematika pasakytų – pala, pala, jei su tokiomis sąnaudomis tik 200, tai kažkas su skaičiais negerai. Tiesiog du kart po 16 kWh yra 32 kWh, o juk minėjau, jog baterija 36.8 kWh? Realybė, mielieji, yra kiek kitokia. Dauguma gamintojų, o jei tiksliau – praktiškai visi (išskyrus Hyundai – KIA koncerną), deklaruoja visą baterijos talpą, bet ne galimą panaudoti talpą (usable capacity). Taigi, realiai baterijų talpa yra mažesnė ir e-Up! atveju ji siekia 32.3 kWh, o tai – būtent du kartus po 16 kWh sąnaudų, išsiverčiančių į 200 realių nuvažiuojamų kilometrų. Vasarą mieste, tikėtina, galima bus nuvažiuoti ir visus WLTP deklaruojamus 260 km.

Įkrovimo sparta – kilovatai

Daug kam ši informacija yra perteklinė. Daug kam ji nei įdomi, nei reikalinga, bet tokiems kaip aš EV „geekams” tai esminė informacija. Taigi, pradedam.

Kaip jau minėjau, senasis e-Up! gana greitai įkraudavo savo bateriją, todėl sustojimai netgi pakeliui į Palangą buvo labai trumpi. Tik jų buvo daug. Tiesa, trumpi jie buvo būtent dėl nedidelės talpos baterijos, mat visi Volkswagen elektromobiliai negali priimti didesnio nei 40 kW galio įkrovimo. Palyginimui – Nissan Leaf nuo pat 2011 metų tai darė maksimaliai 50 kW galia, o Hyundai Ioniq – apskritai net iki 70 kW galia.

Tiesa, dauguma Lietuvoje esančių greito įkrovimo stotelių yra 50 kW galios, tad Ioniq nelabai yra kur „pasireikšti”. Bet būtent šis įkrovimo galios ribojimas neleido Moller ekipažui tris metus iš eilės su tikrai patyrusiais vairuotojais pasiekti, kad e-Golf atvažiuotų pirmoje vietoje savo klasėje.

Įkrovimo sparta – voltai ir amperai

Naujasis e-Up gavo praktiškai analogiškos talpos bateriją, kaip e-Golf, tad, tikėjausi, kad įkrovimas taip pat bus gana neblogas. Deja, pasirodė, kad jis prastesnis tiek lyginant su senesniu e-Up!, tiek ir su e-Golf. Kodėl? Nes baterijos voltažas mažesnis… Kodėl? Nes taip nusprendė gamintojas. Ir čia Vokswagen ne vieniši – taip Hyundai pasielgė su nauju Ioniq 38 kWh bei silpnesne Kona 39 kWh. Beje, tai daro ir Tesla su S60, S70 ir S75 modeliais.

Standartiškai, įkrautos elektromobilių baterijos įtampa yra 400V (Porsche Taycan – 800V). Lietuvos įkrovimo stotelės yra 50 kW galios, o galia gaunama sudauginus voltus (įtampą) iš amperų (srovės stiprumo). Standartiniai 400V ir stotelių „lubos” – 120A maksimaliai pagamina apie 50 kW. Taigi, jei nekinta amperai, o mažėja voltai, mažėja įkrovimo galia. Ir e-Up! atveju ji mažėja ketvirtadaliu.

Tai reiškia, kad jei senesnis e-Up galėjo įkrauti baterijas 40 kW galia, o naujasis vos viršija 30 kW, tad jūsų laikas prie įkrovimo stotelių gerokai pailgėja. Tiesa, stoti tektų gerokai rečiau, nei su senuoju e-Up!. Lietuva nėra didelė šalis, tad čia didelės problemos dėl įkrovimo spartos neturėtume, bet, tikėtina, kad jei surengtume varžybas Vilnius – Klaipėda – Vilnius su nauju ir senu e-Up!, pirmas finišą pasiektų senesnis e-Up!, net ir neskaitant to, kad jis stotų du kartus dažniau. Taigi, baterijos padidėjimo pliusas sąlygoja įkrovimo spartos sumažėjimą. Kai kam – pliusas, kai kam – minusas.

Komfortas

Rodos, žodis komfortas ir tokio dydžio automobilis kaip VW e-Up! yra nesuderinami dalykai, bet šis mažylis nustebino net mane. Visų pirma – nors jis labai mažas, nesijaučia, kad tai – nykštukinis „kibiras”. Važiuoja ir vairuojasi jis visai kaip normalus automobilis, o dėl mažų gabaritų mieste yra ypatingai puikiai laviruojantis. Maži ratai ir aukštos padangos tikrai nesužavės sportiškesnį vairavimą mėgstančių vairuotojų, bet komforto mėgėjams bus pats tas. Tiek „gulintys policininkai”, tiek grindinys ar nekokybiška asfalto danga beveik nejuntami. Atrodo, jog „plauktum” su gerokai didesniu automobiliu.

Priekinės sėdynės yra šildomos. Tą tikrai naudojau bandymų metu. Mano bandytame automobilyje netgi priekinis stiklas buvo šildomas (ne apipučiamas). To neturi net gerokai brangesni automobiliai, o elektromobiliai turbūt neturi nė vienas (bent jau ne tos kainų kategorijos). Beje – salono surinkimas kokybiškas, nors medžiagos ir pigios, o dalies durų skardos apskritai nedengia jokia medžiaga. Tai tiesiog skardos gabalas…

Kaip tokiam „spuogui” – gana nebloga garso izoliacija, pakankamai sulaikanti triukšmus mieste. Užmiestyje jau norėtųsi geriau. Vairas reguliuojasi tik aukštyn – žemyn, nors man patogiai įsitaisyti trukdė noras vairą prisitraukti arčiau. Kadangi e-Up! panašios į dėžutę formos, aš priekyje neturėjau problemų su vieta kojoms bei galvai. Apie galines sėdynes galiu pasakyti tiek – už manęs suaugęs šansų sėdėti neturi, mat net vaikai skundėsi, jog mažai vietos kojoms. Keleiviai gale labiau džiaugsis smulkesniais vairuotojais 🙂

Minusiukai

E-Up! turėjau savaitgalį, tad visų privalumų ir trūkumų neišbandžiau, bet dalį jų tikrai pastebėjau. Pirmas man kliuvęs dalykas – labai netikslus baterijos likučio matuoklis, mat jis padarytas kaip benzininio automobilio – gerai supranti kur ketvirtis, o kur pusė, bet ar tai 26 ar 29 procentai pasakyti gan sunku. Kilometrų planuotojas kiek per optimistinis, tad tikslus procentų skaičius bent jau man pasakytų daugiau. Beje, procentų nerodė ir e-Golf.

Priekyje nėra porankio. Ne kritinė bėda, bet, turint tokią talpią bateriją ir norint važiuoti toliau, būtų puiku turėti. Nusipirkęs kavos pastebėjau dar vieną trūkumą – puodelio laikiklis yra gerokai per toli (nebent sėdite dantimis į vairą įsikabinę), tad siekti nelabai patogu.

Vairuotojas, matyt, turėtų arba nebūti moteris, arba ji turėtų žinoti, kad vairuojant reikia vairuoti ( (C) Vitoldas Milius), o ne dairytis į veidrodėlį ar koreguoti makiažą.

Taigi, vairuotojas veidrodėlio į save pažiūrėti neturi, o keleivis turi, bet neapšviestą. Tai, kad keleivis pagal VW supratimą turėtų būti moteris parodo ir tai, jog daiktadėžės atidarymo rankenėlė tuo pačiu yra ir kabliukas, ant kurio puikiai pasikabins rankinukas. Deja, šalia kabliuko yra prierašas – 1.5 kg, tad jei mėgstate pusę gyvenimo susikrauti į savo rankinuką, jam vietos ieškoti teks kitur.

Pasisodinęs į galą vaikus nesupratau, kodėl jie prašo pagarsinti muziką, nors ji grojo pakankamai garsiai. Pasirodo, bazinėje komplektacijoje galinių garsiakalbių nėra. Tiesiog nėra. Šildomas stiklas, automatiniai valytuvai, oda aptrauktas vairas ir net kažkoks teorinis kelio juostų palaikymas yra (nesupratau tik kaip veikia, arba jis nesuprato, kas čia per juostos Lietuvoje), o galinių garsiakalbių ne. Įdomiai taip. Matyt, vokiečiai patys suprato, kad gale vietos tiek, jog geriau tegu važiuoja dviese priekyje 🙂

Beje, gale stiklai atsidaro tik kaip „fortkės”. Stiklai nenusileidžia, kaip visuose „normaliuose” automobiliuose. Tiesa, BMW i3 jie apskritai nei atsidaro, nei nusileidžia… Patys stiklai, vėlgi, dėl dėžutinės formos, dideli ir vaizdo aplink matai tikrai daug.

Navigacija ir kamera

Navigacija bei automobilio valdymas šiame elektromobilyje yra kiek neįprastas, mat didžiąją dalį funkcijų, kurias esame įpratę matyti ir maigyti multimedia ekrane čia nėra. Nes tiesiog tokio ekrano nėra. Yra nedidukas ekraniukas, bet realiai visą „infotainment’ą” jūs gaunate prijungę savo mobilų telefoną prie automobilio. Keista tik, kad telefono laikiklyje nenumatytas belaidis įkrovimas ar bent jau įkrovimo laidas (USB lizdas yra netoliese), nes pastoviai dirbantis telefonas gan greitai „nusėda”.

Toks sprendimas turi pliusų ir minusų. Pirmas minusas – per dvi dienas tris kartus sugebėjau palikti telefoną automobilyje. Tiesiog, matyt, reikia įprasti jį pasiimti. Gaila, bet telefono ekranas nenaudojamas galinio vaizdo kamerai, nes esamame ekranėlyje vaizdą reikia žiūrėti praktiškai su padidinamuoju stiklu. Ir komplekte jo, deja, nėra.

Kaina ir mano verdiktas

Prirašiau tiek teigiamų, tiek ir neigiamų dalykų, o dabar priėjome prie kainos. Ji Lietuvoje prasideda nuo 20865 eur. Tai, kaip minėjau, pigiausias naujas elektromobilis, kuriam dar ir 5 metų garantija suteikiama. Automobilis nėra sportinis, bet važiavimui miesto džiunglėse galios daugiau negu pakanka – staigiau spustelėjus net ratai sukasi, nors variklio galia vos 61 kW (83 AG).

Naujasis Volkswagen e-Up! yra superinis miesto automobilis su galimybe retkarčiais nuvažiuoti ir toliau, jei esate 2, max 3 asmenų šeima arba kol kas esate vienišas. Šeimyniniu toks automobilis tikrai netaps, mat vaikai ir daiktai sunkiai tilps Beje, bagažinė nors ir trumpa, bet gili, tad vienas kitas rakandas visgi tilps. Važinėjant dviese galima nulenkti galines sėdynes, o tada jau beveik ir pusę gyvenimo sukrauti pavyks.

Na, o gana lėtas įkrovimas ir nedaug komforto ilgoms kelionėms turintis mažylis jo nepadarys greitkelių mėgėju. Vasarą dar pridėkime ir neaušinamą bateriją, kuri, tikėtina, kais, tad lėtas įkrovimas gali tapti dar lėtesniu. Beje, maksimalus greitis 130 km/h, tad autostrada „su vėjeliu” nepalėksite. O jei lėksite – netoli nulėksite.

Taigi, mano asmeninė nuomonė tokia (galite sutikti arba nesutikti) – nors naujasis e-Up! ir gavo talpią bateriją, jis vis dar lieka labai geru miesto automobiliu arba antru automobiliu didesnei šeimai. Na, o po teisybei, mieste tokios talpios baterijos nelabai ir reikia, nebent kursuosite po miestą kaip taksi.

Bet, turint omenyje kainą – tai labai viliojantis pasiūlymas, leidžiantis pamiršti ne vieną automobilio minusą. Vien tai, kad aš šį mažylį rimtai svarsčiau kaip antrą automobilį 5 asmenų + šuns šeimoje jums turėtų atsakyti, kad tai tikrai gali būti „grieko vertas” variantas.

Previous articleNaujasis Hyundai Ioniq 2020
Next articleIoniqmat 1 – Ioniq electric vs VW e-Up!

5 COMMENTS

  1. Sveiki, turiu sita automobili nuo spalio kai tik pasirode Moller auto salone. Jau nuvaziavau 3000km, pora kartu buvau nuvaziaves iki Klaipedos. Tai mano pirmas elektromobilis tai palyginti neturiu su kuo, bet e-up! man tinka ir patinka kadangi vazineju vienas.
    Apzvalga labai gera – sutinku su visais pliusais ir minusais. Gana letas greitas pakrovimas – nepasiekiau daugiau kaip 32 kw/h, o kai baterija dar salta (vaziujant is Vilniaus ir kraunantis prie Kauno Pas Lado) kai oro temperatura buvo -4 pakrovimo greitis buvo vos 25 kw/h.
    Vazaiuojnat netgi ilgus nuotolius (bandymui vaziavau is Vilniaus i Klaipeda ir atgal per 1 diena – uztrukau 11 val., buvo zymiai patogiau negu su mano pries tai turetu Mini cooper.
    Vaziuojant miestu e-up! lygiu nera – dinamika ir manvero galimybes neribots.
    Dekui autoriui uz puikia apzvalga.
    r.

  2. „…Palyginimui – Nissan Leaf nuo pat 2011 metų tai darė maksimaliai 50 kW galia…” — nuo kada lyfas sugeba pasiimti 50kW galią?

  3. Sveiki, kodėl nei savo fb puslapyje, nei šiame nepranešate žmonėms, kad pagaliau Lietuvoje turėsime realias dotacijas elektromobiliams? 🙂 Perkant naują EV-4k eur kompensacija, perkant dėvėtą, bet ne senesni kaip 5m -2k eur komoensacija.
    Po šių paskatinimų, šis e-up! taps dar patrauklesniu EV.
    Dėkui už apžvalgą ir sėkmės!

    • Nerašau, nes tai dar nepatvirtinta. Kai bus – būtinai parašysiu:
      „Fiziniams asmenims, įsigijusiems naują arba iki 5 metų naudotą elektromobilį, iš Klimato kaitos programos ketinama skirti kompensacines išmokas. Tai numato Aplinkos ministerijos parengta tokių išmokų skyrimo tvarka, t. y. Klimato kaitos programos priemonės elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas kompensacinių išmokų tvarkos aprašas, kurio projektas iki kovo 26 d. bus derinamas su visuomene ir suinteresuotomis institucijomis.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here