Elektromobiliu iš Vokietijos – 4 diena

Elektromobiliu iš VokietijosTrečiosios dienos (paros) kelionė baigėsi Grodzisk miestelyje Lenkijoje esančioje Total degalinėje, kurioje miegant pildėmės baterijos atsargas vidutinės spartos įkrovimu (6,6 kW). Tai buvo pirmas krovimas Lenkijoje ir jis buvo nemokamas. Pamiegojome ten keletą valandų ir su apypilne baterija pajudėjome link pirmos greito įkrovimo stotelės Poznanėje, prie LIDL parduotuvės.

Kelionės metu nerimavome dėl to, jog žinojome, kad Lenkijoje bent vieną dieną neveikė visos ABB greito įkrovimo stotelės. Kiek pavyko išsiaiškinti, lyg ir ABB tą dieną atnaujino stotelių programinę įrangą ir pasirodė, kad su nauja jos versija stotelės tiesiog nebeveikia. Kadangi pagal planą turėjome krautis trijose ABB greito įkrovimo stotelėse, ta žinia šiek tiek neramino. Lenkija, kaip ir Lietuva, nepasižymi greito įkrovimo stotelių gausa, tad jei neveiktų ABB stotelės, pirmas greitas įkrovimas būtų geriausiu atveju buvęs Varšuvoje, iki kurios nuo Grodzisk – apie 400 kilometrų.

Trečios kelionės dienos planas


Optimistinis trečios dienos planas buvo pasiekti Varšuvą ir tada buvo du variantai: jei pavyktų įkrauti bateriją dar iki nakties, nuvažiuoti dalį kelio link Lietuvos, arba nakvoti Varšuvoje. Šis kelionės planas stipriai priklausė nuo laiko, mat, kaip ir Lietuvoje, įkrovimo stotelės, esančios prie LIDL parduotuvių yra išjungiamos kai parduotuvės užsidaro, t.y. apie 22 valandą.

Taigi, jei Varšuvą pasiekiame anksčiau nei 22 valanda ir ABB stotelė prie LIDL veikia bei nėra užimta kitų elektromobilių, dar turime šansų kažkiek judėti toliau. Jei pavėluojame – teks arba krautis lėtai (jei rasim tokį variantą), arba laukti ryto ir krautis greitai, bet kokiu atveju nakvojant Varšuvoje.

Nakvynės vietos paieška

Turėdamas omenyje dienos planą, dar būdamas Vokietijoje bandžiau susirašyti su keliais per Airbnb platformą savo butus ar apartamentus nuomojančiais nuomininkais. Deja, bet varianto, kuris man tiko šeimininkė parašė, kad nors ir būstas man reikiamą naktį laisvas, bet aš turiu jai iš anksto tiksliai parašyti, kada atvyksiu. Kitas dalykas – butą reikėjo atlaisvinti iki 9 valandos ryto, mat kiti nuomininkai ten atvykti planavo 10 valandą.

Kaip jau rašiau ankstesniuose straipsneliuose, tiksliai numatyti kada įveiksi rimtesnį atstumą su elektromobiliu beveik neįmanoma. Turint omenyje, kad mūsų kelyje į Varšuvą buvo vos dvi greito įkrovimo stotelės Poznanėje ir Lodzisko, bent vienos iš jų neveikimas kelionę prailgintų minimum pora valandų. Taigi, atvykimo į Varšuvą laikas nuo idealaus atvejo galėjo skirtis gan stipriai, priklausomai nuo aplinkybių.

Kita vertus, pagalvojau, kad atvykęs naktį, net jei ir pavyktų sutarti, kad mane įleistų į nuomojamą būstą, po poros mažai miegotų naktų tikrai norėčiau išsimiegoti, o ne keltis su žadintuvu ir skubėti iki 9 valandos atlaisvinti kambarį. Taigi, nutariau nakvynės neužsakinėti, o žiūrėti kaip seksis važiuoti ir krautis bei nakvoti ten, kur gausis.

Trečia kelionės diena – faktas

Trečia kelionės diena buvo pirma, kai kelionės planą įvykdėme su kaupu. Turint omenyje, kad tai buvo Lenkijoje, negarsėjančioje įkrovimo stotelių gausa, manau viskas pavyko labai gerai. Prisiminus, kaip vargo ir su kokiom problemom buvo susidūręs per Lenkiją iš UK į Lietuvą važiavęs Nerijus su Nissan  e-NV200 (kuriam esu žiauriai dėkingas už visus patarimus ir online lydėjimą visos kelionės metu), mano kelionės rezultatas atrodo dar įspūdingesnis.

Žinoma, galutiniams rezultatui nemažai įtakos turėjo ir tai, jog Lenkijoje nesukome klystkeliais. Žinojome, kad jei pavėluosime, įkrovimo stotelės neveiks. Kita vertus – atkarpoje tarp Poznanės ir Varšuvos, rodos, nebuvo ypatingai daug vertų dėmesio vietų. Galbūt, Lodzėje dar kartą norėjome apsilankyti, mat miestas, kuriame vieną naktį nakvojome vienos iš praėjusių kelionių metu padarė gerą įspūdį, bet kelių valandų jam vis vien būtų mažai. O per tas porą valandų tikrai vėluotume į Varšuvą.

Poznanė – pirma trumpa atkarpa

Kaip prisimenate, Grodzisko Total degalinėje krovimas nėra greitas, tad net ir netrumpai ten pabuvę bateriją papildėme nepilnai. Žinojau, kad pirma atkarpa iki Poznanės neilga, tad dėl to pernelyg nesijaudinau. Startavome pasiekę 82%, kurių iki Poznanės likusiems 50 km įveikti buvo netgi per daug. Iššūkis būtų buvę rasti vienintelę greito įkrovimo stotelę Poznanėje neveikiančią, bet taip neatsitiko.

Taigi, Poznanėje esančią greito įkrovimo stotelę pasiekėme be nuotykių. Kitaip nei Lietuvoje, prie jos neradome jokių elektromobilių. Nebuvo jų ir per visą mūsų krovimosi laiką, tad sėkmingai per tris atjungimus (prakeiktas KIA Soul EV įkrovimo  atjungimas) pasipildėme atsargas iki 100% ir palikome LIDL ramybėje.

Vieta, krovimai Baterijos likutis KIA prognozė Kelionės progresas
Grodzisk, Lenkija 82% 128 km 1096.5 km
62% 95 km 1140.7 km
Poznan, Lenkija 60% 92 km 1144.8 km
1 įkrovimas (greitas), LIDL 100% 161 km 1144.8 km

Iššūkis, saugiklis

Sekanti greito įkrovimo stotelė prie Aleksandrow Lodzki miestelyje esančio lenkų ABB ofiso nuo Poznanės LIDL buvo nutolusi 202 km ir tai buvo neįveikiamas atstumas net optimistiškiausiuose mano planuose. Likimo už ūsų tampyti taip pat nesinorėjo, tad numačiau saugiklį – įkrovimą ant Poznanės ribos esančiame Kaufland prekybos centre, kuris, pasak 2015 (!!!) metų “check in’o” Plugshare programėlėje, turėjo kelias rozetes elektromobiliams įkrauti.

Šis Kaufland nuo LIDL buvo nutolęs vos per 15 km, bet iš neįmanomų įveikti 202 km atstumo atmetus tuos 15 km liko 188 km – lygiai tiek, kiek jau buvau įveikęs dieną prieš, kai iš Vokietijos važiavau iki Total degalinės… Taigi, Kaufland įkrovimo stotelė buvo tas esminis skirtumas tarp “įmanoma” ir “neįmanoma”.

Nuotykiai Kaufland

Kiek neramino, kad naujausias “check in’as” prie šios įkrovimo stotelės buvo 2016 metais ir jis buvo nesėkmingas, man vartotojas tiesiog stotelės nerado. Na, bet aš buvau optimistas ir nusprendžiau, kad jau mes (na, tokie elektromobilių ekspertai 😀 ) tikrai stotelę atskirsime nuo kitų objektų ir ją rasime.

Pirmi du ratai po prie Kaufland parduotuvės esančioje automobilių stovėjimo aikštelę nieko gero nežadėjo – nieko panašaus į elektromobilių įkrovimo stotelę neradome. Jau buvau benusiviliantis šiuo planu įsikrauti bateriją, kai mūsų išgelbėtojas EV_Nero (dar viena padėka jam) atsiuntė išvertą ištrauką iš lenkiško elektromobilistų forumo.

Šioje ištraukoje buvo rašoma, kad elektromobilių įkrovimo stotelė turėtų būti nuo pagrindinio parduotuvės įėjimo einančio pėsčiųjų tako gale. Apvažiavome dar ratuką ir radome tai, kas nė kiek nebuvo panašu į elektromobilių įkrovimo stotelę, bet kas buvo panašu į nedidelį stulpelį ir turėjo daug žadančias dureles. Viltis, kad už jų rasime rozetes įkrovimui dar buvo gyva.

Pabandžius dureles atidaryti, teko vėl nusivilti – jos buvo užrakintos. Jokių ženklų apie tai, kaip ir kur gauti raktą nebuvo, tad nukulniavau į parduotuvę, kur tikėjausi kažkaip rasti raktą.

Prekybos centro informacijoje dirbanti moteris nekalbėjo angliškai, o aš, deja, nemoku lenkiškai, tad iš pradžių jai sunkiai sekėsi suprasti, ko aš noriu. Kažkokiais rankų judesiais paaiškinau, kad man reikia rakto nuo to daikto – stulpelio, kurį rodžiau nufotografuotą telefone. Moteris perklausė, ar man reikia rakto ir, man pritarus, nužudė paskutinę viltį, pasakydama, kad rakto informacijoje nėra. Bandžiau perklausti dar kartą, bet gavau tokį pat atsakymą.

Įsilaužimas į įkrovimo stotelę

Nors ir nieko nepešęs Kaufland prekybos centro informacijoje, grįžau iki elektromobilio svarstydamas, kad visgi reikia pabandyti man tą stotelę atsidaryti. Jau pirmos pažinties su jų durelėmis ir užraktu metu pastebėjau, kad spynos liežuvėlis matosi per gan nemažą tarpą tarp durelių ir stulpelio.

Negavus rakto normalaus būdo patekti į stulpelio vidų nebuvo, tad užkišau pirštus už jau minėto tarpo ir truktelėjau. Keista, bet to vieno truktelėjimo ir užteko – liežuvėlis kiek pasilenkė į vidų ir esamo tarpo užteko, kad jis prasprūstų pro stulpelio sienelę lauk. Šiek tiek nukentėjo vienas mano pirštas, bet tai nebuvo didelė bėda, mat stulpelio viduje pamačiau visą krūvą įvairių rozečių.

Prisijungiau turimą elektromobilio pakrovėją per galingiausią – 32A trifazę jugtį, bet nieko neįvyko. Išbandžiau ir paprastą rozetę – vistiek nieko. Tada prisiminiau, kad Nerijaus atsiųstame tekste iš forumo dar buvo parašyta “saugikliai dažnai būna išjungti”. Eureka – saugikliai! Sujungiau visus reikiamus (stotelės įvesties ir atitinkamos rozetės) ir vuolia – baterijos įkrovimas prasidėjo. Sėkmingai vėl papildėme bateriją iki 100% ir pajudėjome į antrą ilgiausią atkarpą mūsų kelionėje.

Vieta, krovimai Baterijos likutis KIA prognozė Kelionės progresas
Poznan, Lenkija (LIDL) 100% 161 km 1144.8 km
Swarzedz, Lenkija (Kaufland) 94% 150 km 1159.7 km
2 krovimas (vidutinis), Kaufland 100% 169 km 1159.7 km

Ilgiausia atkarpa ir archajiška įkrovimo stotelė

Judant link ABB ofiso stotelės stengiausi akyliau stebėti, kiek kilometrų įveikiame su kiekvienu 20% baterijos, mat pradžioje, prie Kaufland nusistačius tikslą ABB, KIA Soul EV navigacija griežtai įspėjo, kad tikslas yra nepasiekiamoje zonoje ir kad būtina suplanuoti įkrovimą pakeliui. Tiesa, mums trūko ne taip ir daug – KIA prognozavo 169 km – vos 19 km mažiau, nei kiek buvo iki mūsų tikslo.

Pirmi 20% pavirto į 39.7 km, sekantys – į 45.3 km, dar sekantys – į 47.7 km. Po šių trijų atkarpų jau buvau tikras, kad tikslą pasieksime. Ar ten stotelė veiks – kitas reikalas, na, bet tikėjomės geriausio.

Tikslą – ABB ofisą – pasiekėme įveikę 187 km ir dar turėjome 14% rezervą! Žinoma, važiavau lėtai ir švelniai, 50-80 km/h greičiu. Prie ABB ofiso radome senovišką įkrovimo stotelę, kuri už mūsų akims įprastas ABB stoteles yra bent tris kart didesnė. Vėliau prie šios stotelės sutiktas pilietis su Nissan Leaf sakė, kad stotelė ten jau stovi 10 metų. Galbūt, tai nevisai tiesa, bet faktas, kad stotelė sena ir didelė.

Net ir tokia sena stotelė puikiai veikė – prisijungėme ir pradėjome krauti bateriją. Tikėtina, kad šios stotelės galia nesiekia dabartinių stotelių 50 kW, bet vis tiek tai buvo greitas krovimas.

Netikėtas susitikimas ir netikėta pažintis

Kaip jau ką tik minėjau, mums besikraunant prie ABB stotelės atvažiavo Nissan Leaf su linksmu piliečiu, kuris su mumis pasisveikino beveik kaip su senais draugais. Bendravimui nesutrukdė ir tai, kad jis angliškai nelabai šnekėjo. Kadangi kitaip nemoku – aš bandžiau šnekėti su juo angliškai, o jis man – atsakinėti anglų ir lenkų kalbų mišiniu. Čia pravertė mano rusų kalbos žinios, tad supratau ir didelę dalį lenkiško pašnekesio.

Išsiaiškinome, kad jis važiuoja ten, iš kur mes ką tik atvažiavome – Poznanę. Jo Leaf turi 24 kWh bateriją, tad nelabai supratau, kaip jis ketina įveikti 188 km ar daugiau, bet tai, rodos, nekėlė jokių rūpesčių šiam linksmajam lenkui. Pasakiau, kad mes važiuojame iš Vokietijos į Lietuvą ir tada jis užsiminė, jog turi draugą, gyvenantį pakeliui nuo Varšuvos link Lietuvos ir tuoj pat jam paskambino pasidžiaugti, kad susitiko tokį pat “trenktą” elektromobilistą kaip jis ir jo draugas.

Kai jis pradėjo šnekėti telefonu su savo draugu ir ištarė jo vardą, pagalvojau, kad tai – greičiausiai tas pats pilietis Michal, kurį man buvo užrodęs EV_Nero (taip vėl tas pats Nerijus). Su Michal bendravau per PlugShare prieš kelionę ir pas jį planavau prašytis į svečius, mat jis turi elektromobilio įkrovimo stotelę ir gyvena pakeliui į Lietuvą. Nuojauta manęs neapgavo – kitame laido gale buvo tikrai tas pats žmogus.

Linksmasis lenkas man davė telefoną ir aš susitariau su Michal, kad jis paliks įkrovimo stotelę lengvai pasiekiamą, bet dar pridėjo, kad jie su visais trim vaikais eina miegoti 22 valandą ir kad jei atvažiuosiu vėliau, pabendrauti nepavyks, bet pavyks įsikrauti elektromobilio bateriją.

Nors linksmasis lenkas ir bandė, iš šios archajiškos ABB stotelės nepavyko krauti dviejų elektromobilių vienu metu, nors mano buvo prijungtas per Chademo, o jo – per lėtąją Type2 jungtį. Pabandėme ir pirmiau paleisti Type2, o po to Chademo, bet rezultatas buvo toks pats – startavus bet kokio tipo įkrovimui, antras įkrovimas buvo neįmanomas. Iki Varšuvos turėjome įveikti apie 140 km, tad bateriją įkrovėme nepilnai – iki 88% ir perleidome įkrovimo galimybę linksmajam lenkui. Apsikeitėme telefonais ir pajudėjome link Varšuvos.

Vieta, krovimai Baterijos likutis KIA prognozė Kelionės progresas
Swarzedz, Lenkija (Kaufland) 100% 169 km 1159.7 km
80% 121 km 1199.4 km
60% 95 km 1244.7 km
40% 68 km 1292.4 km
20% 39 km 1334.0 km
Aleksandrow Lodzki, Lenkija 14% 26 km 1346.7 km
3 krovimas (greitas), ABB 88% 146 km 1346.7 km

Varšuva ir dar vienas greitas krovimas

Prieš Varšuvą mūsų važiavimo metu buvo keli “kamščiai”, bet juo sėkmingai įveikėme ir, sakyčiau, labai sėkmingai pasiekėme prie LIDL esančią modernią ABB įkrovimo stotelę. Nors Varšuva irgi nepasižymi greitųjų įkrovimo stotelių gausa, prie LIDL neradome nei laukiančių, nei sutikome atvažiuojančių elektromobilių. Kitaip tariant, neturėjom su kuo pašnekėti.

Beje, šią LIDL stotelę rado neveikiančią vos prieš kelias dienas važiavęs Simonas su Tesla, bet mums pasisekė labiau. Taigi, nors iš pradžių planavau, kad Varšuva ir bus mūsų galutinis dienos kelionės tikslas, LIDL pasiekėme apie 21 valandą, tad, pasikrovę iki 100%, nusprendėme dar važiuoti iki sutartos įkrovimo stotelės pas Michal, šalia Lomžos.

Vieta, krovimai Baterijos likutis KIA prognozė Kelionės progresas
Aleksandrow Lodzki, Lenkija 88% 146 km 1346.7 km
68% 112 km 1393.6 km
48% 79 km 1435.9 km
28% 50 km 1473.9 km
Warsaw, Lenkija 22% 41 km 1484.7 km
4 krovimas (greitas), LIDL 100% 173 km 1484.7 km

Paskutinė dienos stotelė – Zbojna

Iki dar vienos stotelės mūsų kelyje – Michal kiemo Zbojna miestelyje reikėjo nuvažiuoti apie 136 km, tad pilnos baterijos tam užteko su kaupu. Galėjome važiuoti labiau atsipalaidavę, o kur leido galimybės – netgi važiuoti šiek tiek greičiau.

Iš Varšuvos išvažiavome jau be vilties pabendrauti su Michal, bet su viltimi ten įkrauti bateriją. Atvažiavome į Zbojna šiek tiek prieš 23 valandą, bet kiek užtrukome kol naktį radome Michal kiemą. Adresų ant namų naktį nesimatė, tad mums bandė padėti tas pats linksmasis lenkas, kaip nujausdamas, paskambinęs prieš pat mums įvažiuojant į miestelį.

Kiemą bendromis pastangomis radome, radome ir ten stovintį Michal sidabrinį Nissan Leaf, kuris buvo ne kieme tam, kad netrukdytų mums pasiekti stotelę. Sėkmingai įvažiavau į kiemą, prijungiau įkrovimą ir, pasigaminęs jau praeitoje pasakojimo apie kelionę dalyje paminėtą improvizuotą lovą užsnūdau.

Tuo ir baigėsi mūsų pirma para Lenkijoje, per kurią įveikėme 523.5 km, padarėme 5 baterijos įkrovimus (3 greitus ir 2 lėtus). Visi įkrovimai buvo nemokami, jei neskaičiuosim šokolado, kurį palikome Michal ir jo vaikams, atsidėkodami už jo pagalbą. Pirmą lenkišką dieną vainikavo dvi naujos pažintys ir dar vienas įrodymas sau, kad KIA Soul EV gali ramiai važiuojant įveikti 187-188 km su dar visai padoriu baterijos likučiu.

Vieta, krovimai Baterijos likutis KIA prognozė Kelionės progresas
Warsaw, Lenkija 100% 173 km 1484.7 km
80% 133 km 1526.2 km
60% 98 km 1565. 3 km
40% 70 km 1611.0 km
Zbojna, Lenkija 36% 62 km 1620.0 km
5 krovimas (lėtas), Michal 100% 164 km 1620.0 km

 

2 mintys apie „Elektromobiliu iš Vokietijos – 4 diena“

    1. Negražiai sakant, būtų “šikna”. Na, yra keli variantai su rozetėm, bet būtų tikrai nelengva.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *