Ar jums tinka elektromobilis?

ar jums tinka elektromobilis?Nors elektromobilio vairuotoju tapau vos prieš kiek daugiau nei pusę metų, kartais blogo skaitytojai kreipiasi į mane, kaip į viską apie elektromobilius žinantį guru. Jei tai būtų tiesa, galbūt, gal net pavyktų uždirbti iš to pinigus, bet tikroji šio blogo paskirtis yra turėti pakankamai daug lietuviško turinio apie elektromobilius vienoje vietoje. Tikiuosi, kad kažkada pavyks pritraukti daugiau norinčių dalintis savo mintimis , o taip pat – kitokius elektromobilius vairuojančių rašytojų.

Nesu niekaip susijęs su Nissan atstovais, tad blogas nėra Nissan Leaf reklama. Turbūt pastebėjote, kad nesvaigstu, koks tai tobulas automobilis ar kaip gyvenimas nusispalvina rožinėmis spalvomis vos į jį įsėdus. Nissan Leaf tikrai toks nėra. Nissan Leaf važinėju dėl to, kad jis yra, mano nuomone, optimalus pasirinkimas tiems, kurie negali sau leisti BMW i3 ar Tesla Model S/ Model X. Kitų įperkamų modelių yra labai mažai, tad ir jų pasirinkimas perkant, ir servisas bei atsarginių dalių paieška gali tapti galvos skausmu.

Blogas – asmeninė patirtis

citroen-c-zeroDauguma informacijos, kurią randate šiame bloge yra perleista per asmeninės patirties prizmę, nors, kaip minėjau, tos patirties nėra tiek jau daug. Aš pats mokausi ir gaunu tikrai naudingų patarimų iš jūsų, nes turime tikrų ekspertų. Esu sutikęs elektromobilistą su Tesla Model S Vilniuje, kuris šeimoje turi ir Nissan Leaf ir juo važinėja tris metus. Kaune yra įmonė, turinti porą Nissan Leaf, vienas kurių taip pat skaičiuoja trečius metus Lietuvoje. Turime ir skaitytoją iš UK, kuris jau važinėja trečiu elektromobiliu iš eilės (jei neklystu – 5 metus) ir dalinasi krūva naudingų patarimų komentaruose.

Šie ir kiti kolegos tikrai galėtų mums visiems gerokai daugiau papasakoti apie patirtį ir nuotykius su elektromobiliais, bet jie ir taip turi ką veikti vietoj to, kad rašinėtų straipsnelius. Taigi, jums belieka pasikliauti mano nuomone 🙂

Į blogą žiūriu kaip į patirties dalinimosi platformą ir labai norėčiau su jumis dalintis informacija ne tik apie Nissan Leaf. Bandžiau iš BMW bei Kia atstovų paprašyti BMW i3 ar Kia Soul EV ilgalaikiam testui, su pažadu aprašyti visą patirtį ir taip padėti jiems skleisti žinią apie savo siūlomus modelius, bet, deja, atsakymų nesulaukiau. Galbūt, ne tais adresais kreipiausi, o galbūt, blogas su 100 skaitytojų nepasirodė vertas dėmesio.

Ar jums tinka elektromobilis?

Mano asmenine nuomone, yra keli pagrindiniai aspektai, kurie leis jums atsakyti į klausimą, ar jūs – būsimas elektromobilio vairuotojas:

  • koks jūsų charakteris
  • ar turite galimybę namie ar darbe naudotis įkrovimo rozete
  • kiek kilometrų nuvažiuojate per dieną ir kokiu greičiu
  • ar gyvenime esate planuotojas
  • ar esate technikos naujovių mėgėjas
  • ar galvojate apie taupymą su elektromobiliu

Charakteris???

24-7-365Taip, perskaitėte teisingai. Manau, pirmas ir, turbūt, svarbiausias dalykas – jūsų charakteris. Žinau ne vieną, kuris išgirdęs kokiomis sąlygomis ir kiek kilometrų galima nuvažiuoti elektromobiliu išvadino mane durnium. Dar pridėjo, kad už Nissan Leaf kainą galima sau leisti neprastą BMW X5 su dideliais ratais arba naują vidutinės klasės automobilį iš salono.

Kaip poreikių pavyzdį, pasakė, jog automobiliu nori naudotis kada nori, o ne laukti / planuoti, kada jis bus pakrautas, nori “skristi” autostrada 150+ km/h greičiu ir bet kada galėti nuvažiuoti žvejoti į Klaipėdą ir grįžti atgal negalvojant apie krovimo vietas. Faktas kaip blynas, kad tokiam žmogui elektromobilis, net jei tai Tesla S P100D, greičiausiai, netiks. Bent jau kol kas

Kita vertus, jei esate agresyvesnio vairavimo stiliaus mėgėjas, elektromobilis jums tiks tik jei nuvažiuojate nedidelius atstumus. Tiesiog, ilgesniems neužteks baterijos talpos, net ir kraunant kasdien.

Galimybė krautis darbe / namie

DSC_0545Jei gyvenate daugiabutyje, kur vargu ar kieme turite elektros rozetę, o darbe taip pat neturite galimybės krautis – elektromobilis, greičiausiai, ne jums. Tiesiog, krovimų planavimas viešose stotelėse bus pakankamai didelis nepatogumas, nebent, dirbate / gyvenate šalia vienos iš jų (pageidautina, greito krovimo). Netgi gyvenantys šalia įkrovimo stotelių ne visada gali jomis naudotis kada nori, mat yra ir daugiau norinčių įkrauti savo elektromobilių baterijas. Taigi, net jei galite leisti sau Tesla Model S ar Model X, vis tiek turite turėti kur jį krauti.

Kaune greito įkrovimo stotelių nėra, o pvz. Vilniuje paskutiniu metu man pačiam tenka palaukti bent po 20-30 min, kol galiu pasinaudoti greito įkrovimo stotelėmis, mat jos dažniausiai būna užimtos (su retomis maloniomis išimtimis).

Ši sąlyga, kaip ir turbūt visos kitos, nėra geležinė taisyklė – esu sutikęs ir Nissan Leaf vairuotoją kuris neturi galimybių krautis nei namie, nei darbe, net važinėja su elektromobiliu jau daugiau nei metus, visada kraudamas baterijas viešose stotelėse.

Kiek kilometrų nuvažiuojate per dieną?

70Jei atitinkate du aukščiau išvardintus kriterijus ir kasdien, įskaitant ir neplanuotas keliones (pvz. grįžimą namo, nes palikai telefoną, ar nuvežti vaiką į būrelį) nuvažiuojate iki 70 km, elektromobilis gali būti puikus pasirinkimas. Kodėl 70? Nes tiek arba mažiau nuvažiuosite su Nissan Leaf nuo 2013 metų žiemą braudamiesi per kamščius. Galbūt, nuvažiuosite ir daugiau, bet reikia visada turėti rezervą, nes pasibaigus baterijos energijai jums prireiks tralo arba elektros generatoriaus.

Kitas, svarbus faktorius – greitis. Tą taip pat minėjau prie charakterio punkto. Jei mieste važinėjate greitai (“gazas dugnas” – stabdis “dugnas”) – tikėtina, galėsite nuvažiuoti vos 50 km. Jei važiuosite autostrada 130 km/h, mano asmeninė patirtis sako, kad su 2013 metų Nissan Leaf nuvažiuosite vos 30 km, kai tuo tarpu 100 km/h greitis leis pasiekti kelionės tikslą ir už 100 km.

Manau, kad šeimoje ar poroje, šalia elektromobilio, būtinas ir paprastas automobilis vidaus degimo varikliu. Su elektromobiliu, pvz. nenuvažiuosite nuo Vilniaus ar Kauno iki jūros, nepasiesite daugelio Lietuvos vietų, kur nėra įkrovimo stotelių.

Ar gyvenime esate planuotojas?

3_elektrenai_planasJei rašotės išlaidas ir pajamas, vedate balansą excelyje ar kitose priemonėse, mėgstate planuoti visą savo laiką tiek darbe, tiek namuose – esate puikus kandidatas tapti elektromobilio vairuotoju. Iš dalies planavimas susijęs su charakteriu, iš kitos pusės – planuotojams yra lengviau į planus įtraukti elektromobilio krovimą. Net ir greito krovimo stotelėse jis trunka gerokai ilgiau, nei dyzelio ar benzino pylimas kolonėlėje. Nuotraukoje greito krovimo stotelės Elektrėnuose planas, per kiek bus pilnai įkrauta baterija nuo esamų 39%. 60 min arba valanda, kurią turite suplanuoti.

Pvz. aš dažniausiai elektromobilį kraunu kas naktį namie, tad kiekvieną kart grįžęs vakare namo prijungiu kroviklį. Jei planuoju tolimesnę kelionę, tenka praleisti ne vieną minutę žiūrint į atstumus ir planuojant jų įveikimo galimybes. Pvz. – kelionė Kaunas – Molėtai. 130+ km. Ramiai važiuojant šilto sezono metu galima nuvažiuoti į vieną pusę. Grįžti galima tik jei yra galimybė įsikrauti + tai gali trukti iki 6 valandų ar daugiau, tad turi susiplanuoti ne trumpesnį vizitą, nei reikia krovimui.

Dažniausiai į Molėtus važiuojame dyzeliniu automobiliu, bet kartą pabandžiau tai padaryti elektromobiliu. Tam prireikė važiuoti į Vilnių, krautis Elektrėnuose, tada krautis Vilniaus pakraštyje, nuo kurio Molėtai yra per 65 km. ir tada 130 km kelionė į abi puses yra įmanoma. Deja, apsiskaičiavimas ir išlindimas ne į tinkamą kelią pridėjo 15 km, tad teko ieškotis kitų sprendimų, nes mano kruopštus planas nuėjo “šuniui ant uodegos”.

Taigi, šalia to, kad kelionės planavimui reikia skirti laiko iš anksto, kelionė trunka gerokai ilgiau (į Molėtus ji truko apie 4 valandas vietoje ~2 valandų), yra ir nenumatytų stresinių situacijų, kai planas neišdega ar nukrypsta neteisinga linkme.

Ar esate technikos naujovių sekėjas / hipsteris?

hipster-lookKaip ir nemaža dalis žmonių, aš atitinku aukščiau išvardintus kriterijus (ramus vairuotojas, planuotojas, turiu galimybę krautis, nuvažiuoju iki 70 km), bet vis tiek iš tos nemažos dalies, elektromobilius renkasi vienetai. Tiesiog vieni, kaip aš, yra naujų technologijų maniakai ir, net jei neleidžia kišenė, stengiasi žengti koja kojon su technologijomis. Pirmą ir, deja, kol kas vienintelę saulės bateriją įsigijau prieš daugiau nei 10 metų, karšto vandens saulės kolektorių turiu kelis metus.

Visada domėjausi įdomiąja nauja technika ir technologijomis, tad elektromobilis buvo vienas iš tų technikos žaisliukų dideliems vaikams (vyrams), kurio labai norėjau ir, pasitaikius galimybei, įsigijau. Jei jūs toks ir atitinkate viską, ką išvardinau aukščiau – jūs būsimas, o gal net ir esamas elektromobilio vairuotojas.

Be tų, kurie seka technologijas, turime dar mados sekėjus. Dabar madinga būti hipsteriu, rūpintis aplinka ir į tą įvaizdį puikiai įsipaišo elektromobilis. Kažkada JAV tai buvo Toyota Prius, į kurį persėdo net tie, kurie prieš tai vairavo monstrus Hummer, mat reikėjo būti madingiems ir parodyti kitiems, kaip tu rūpiniesi savo planeta.

Norite sutaupyti?

cropped-eglute.pngDažnas elektromobilio pirkėjas planuoja, kad elektromobilis sutaupys jiems daug pinigų. Iš dalies, tai tiesa. Kita vertus, kaip matote, šis punktas straipsnelyje yra paskutinis, po visų kitų, kurie, man atrodo svarbesni. Žinoma, jei dirbate kurjeriu ar tiesiog daug važinėjate nedideliais atstumais kasdien miesto centre, kur mokamas parkavimas – taupymo faktorius gali būti netgi pats svarbiausias. Jei esate paprastas vairuotojas ir vairavimas nėra jūsų pajamų šaltinis – vargu, ar taupymas bus toks, kokio tikitės.

Kilometro su elektromobiliu kaina tikrai mažesnė nei praktiškai bet kokios transporto priemonės us vidaus degimo varikliu. Sutikite, su 2,5 euro ar 2,5 litro, skaičiuojant, kad kuras kainuoja apie 1 eur už litrą, 100 km vargu ar nuvažiuosite. Galbūt, jei esate ūkininkas ir pilate žalią dyzeliną į savo ypatingai taupantį automobilį, pasiesite panašų rezultatą, bet tai bus labiau išimtis, nei taisyklė.

Naujas elektromobilis kainuoja 2 kartus daugiau nei analogas su vidaus degimo varikliu. Nelabai tikiu, kad sutaupysite tiek, kad naujas elektromobilis jums atpirktų šį skirtumą. Dėvėtas elektromobilis kainuoja keliais tūkstančiais brangiau nei panašios klasės ir metų bei ridos automobilis, tad šį skirtumą gal būt ir galima atpirkti. Automobilio remontas taip pat greičiausiai reikalaus mažiau investicijų, tad visai tikėtina, kad po 4-5 metų skirtumą atpirksite.

Klausimas, kuris kol kas lieka neatsakytas – kas bus su baterijomis po 10 metų ir daugiau? Juk Lietuvos automobilių vidurkis yra 15 metų ir jis keičiasi labai lėtai. Masiškai gaminami elektromobiliai rinkoje kol kas tik 5 metai, tad investicijų į baterijas klausimas lieka atviras ir gali stipriai įtakoti galutinį atsipirkimą. Gali būti, kad viską suskaičiavus, elektromobilis, jei ir bus pigiau eksploatuojamas, pridėjus baterijos keitimo tikimybę taps nebetokiu patraukliu pirkiniu.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *