Šiandien – labai netradicinis ir kiek netikėtas Konamat testas, kuriame Hyundai Kona electric lyginu su… Tesla Model X. Sakysite – kamon, tai visiškai nepalyginami elektromobiliai. Ir iš dalies, būsite teisūs. Bet iš kitos pusės, abu turi talpias baterijas (Kona – 64 kWh, Tesla – apie 95 kWh usable), abu gali nuvažiuoti gan toli, abu yra krosoveriai (nors vienas juo tik apsimeta), tad, ką reiktų rinktis ekonominėms ir ką tolimoms kelionėms, jei kieme stovėtų abu šie pasirinkimai? Tą ir pamėginsiu patikrinti.

Dar vienas šio testo pliusas – galimybė palyginti, kiek elektros sutaupome (ar prarandame) rinkdamiesi tikrai didelį, septynvietį elektromobilį ar nedidelį miesto “džipuką”. Ar kilometro kaina Tesla Model X yra labai ženkliai didesnė, nei dvigubai mažesnio Kona electric? Pabandykime palyginti ir paskaičiuoti. Bent jau tam, kad smalsumą patenkinti.

Beje, Bjorn Nyland (kitaip – Tesla Bjorn) yra daręs būtent šių dviejų elektromobilių lenktynes (iš ten ir pagrindinė straipsnio nuotrauka). Nuoroda į video – čia, o jei nenorite žiūrėti video, bet norite žinoti rezultatą – abu elektromobiliai finišą pasiekė praktiškai vienu metu. Tai kaip ten su tais nepalyginamais automobiliais, a?

Kas tas Konamat testas?

Kadangi palyginamąjį testą aprašinėjau jau senokai (o padariau jų iš tiesų begalę), priminsiu, kad Ioniqmat buvo testas, kuriame įvairiausius elektromobilius lyginau su pirmos kartos Hyundai Ioniq electric 28 kWh bateriją turinčiu elektromobiliu. Konamat – analogiškas testas, tik palyginimas vyksta ne su Ioniq, o su Kona electric. Paprasčiausiai dėl to, kad Ioniq electric jau po truputį „grimzta užmarštin“, o į elektromobilių pirkėjų simpatijas ir pinigines šiandien jau pretenduoja elektromobiliai, kurių baterijos talpa svyruoja tarp 50-60 ir 70-80 kWh. Žinoma, „pirmos kartos elektromobiliai“, kaip aš juos vadinu (su iki ~40 kWh talpos baterijomis) niekur nedingo, juos vis dar perka ir jų antrinėje rinkoje tikrai nemažai, bet to segmento beveik visi konkurentai jau palyginti su Ioniq 28, tad laikas „judėti pirmyn“.

Konamat testo metu, kaip ir Ioniqmat Majamis atveju, su dviem lyginamais elektromobiliais važiuoju vienodą maršrutą tuo pačiu metu, nuo savo namų iki beveik Marijampolės ir atgal. Skirtumas nuo Ioniqmat – šį atstumą įveikiu du kartus, kad bendrai susidarytų apie 200 kilometrų. Ioniq 28 bei ne visiems Ioniqmat dalyvavusiems konkurentams šis atstumas yra įveikiamas, tad Ioniqmat apsiribojo vienu važiavimu pirmyn-atgal, o Kona ir naujesni konkurentai su talpesnėmis baterijomis drąsiai gali tą atstumą nuvažiuoti du kartus. 200 km tokio testo leidžia susidaryti gan gerą įsivaizdavimą apie realiai elektromobilio nuvažiuojamą atstumą bei atsako į klausimą, ar nuvažiuoja vienas ar kitas elektromobilis į Palangą iš sostinės, ar ne.

Testo greitis – 50 km/h kol nuvažiuoju iki aplinkelio (apie 4 km), 70 km/h aplinkeliu iki Garliavos (apie 7 km), 50 km/h per Garliavą (apie 1 km), 90 km/h už Garliavos iki autostrados (apie 5 km) bei 110 km/h autostrada iki Marijampolės (apie 33 km). Taigi, testas tikrai nėra taupantis – automagistralė sudaro du trečdalius viso nuvažiuojamo atstumo, kas yra panašu į tipinį važiavimą iš vieno miesto į kitą automagistrale.

Pažintis su konkurentu – Tesla Model X

Šiame Konamat teste konkurentas labai rimtas ir grėsmingas – galines duris kaip sparnus išskleisti gebantis Model X. Ir ne bet koks Model X, bet talpiausią, 100 kWh bateriją turintis rimtas septynvietis krosoveris, sveriantis daugiau nei 2.4 tonos. Visi keturi varomi ratai, daugiau nei 300 kW galios varikliai ir pirmaujančios elektromobilių technologijos – kai pasaulį išvydo šis Model X – 2018 metais, lygių ar net arti to esančių elektromobilių nebuvo. Tik dabar šis elektromobilis gali būti lyginamas su BMW iX, Mercedes EQS ar Audi Q8 e-tron, bet realiai, Model X yra atskiroje lygoje – didesnis viduje ir pažangesnis technologiškai (vis dar). Tiesa, surinkimo kokybė, garso izoliacija bei važiavimo komfortas tikrai nėra Tesla stiprioji pusė. Jei jums svarbu tai – Audi, BMW ir Mercedes tikrai turi ką geriau pasiūlyti.

Naujas toks Model X 100 D kainavo apie 100000 eurų ir gan ilgai buvo didžiausias, talpiausias, kosmiškiausias bei galingiausias elektrinis krosoveris. Oficialūs deklaruojami nuvažiuojamo atstumo skaičiai – 523 km pagal EPA. WLTP standartu tuo metu dar niekas EV nematavo, o pasak ev-database.org, realus nuvažiuojamas atstumas yra apie 435 kilometrus. Teoriškai, 100 kWh talpos baterija leidžia vairuotojui naudoti apie 95 kWh bet šie skaičiai nebūtinai yra tiesa – Tesla oficialiai tokių skaičių niekada neskelbia. Beje, šis „begemotas“ iki 100 km/h įsibėgėja per mažiau nei 5 sekundes ir tai net nėra riba – Performance, arba P modelis tai daro dar sekunde sparčiau. Patikėkite, puikiai galėjau tuo įsitikinti testo metu lenkdamas lėtesnius eismo dalyvius. O ir jaučiau pagarbą traukiantis iš kelio, kai veidrodėliuose jie pamatydavo labai sparčiai artėjantį „begemotą“.

Tiesa, mano bandytas Model X jau „ne pirmos jaunystės“ – odometras peržengęs 200000 km ribą, tad ir baterija, tikrai yra kažkiek degradavusi. Kiek maždaug? Galima bus spręsti po testo ir po įkrovimo iki pilnos baterijos. Kaip ten bebūtų, šis Model X dar ir šiandien yra tai, kam jis buvo sukurtas – naujo automobilių gamintojo technologijų demonstravimui. Ar jis vis dar gali konkuruoti su šiandien rinkoje siūlomais EV bent jau efektyvumu ir nuvažiuojamu atstumu? Pamatuokime!

Hyundai Kona electric

Apie Hyundai Kona electric, turbūt, pasakoti daug nereikia. Šio modelio mūsų keliuose yra tikrai nemažai, mat jis siūlo labai gerą kainos / kokybės / baterijos talpos / nuvažiuojamo atstumo derinį. Vienas rimtas minusas – dydis. Ypač stovint šalia „monstro“ Model X. Tiek vieta gale, tiek bagažinės dydis nelabai džiugins. Kita vertus, miestui ir nedidelėms išvykoms už miesto Hyundai Kona tinka puikiai – talpi baterija garantuoja, kad ne tik nuvažiuosite, bet, tikėtina, ir grįšite viena įkrova.

Mano šiandien vairuota Hyundai Kona yra netgi jaunesnė, nei Model X – ji pagaminta 2019 metais. Ridos taip pat turi daugiau nei du kartus mažiau. Baterijos panaudojama talpa – 64 kWh. Ženkliai mažiau, nei Tesla Model X, bet juk koks dydžio ir svorio skirtumas! Oficialūs šaltiniai teigia, kad pagal EPA Kona gali nuvažiuoti 415 kilometrų, pagal WLTP – 449 kilometrus, o ev-database.org manymu, realiai galima įveikti 395 kilometrus. O tai – tik 40 kilometrų mažiau, nei Model X. Žinoma, 150 kW variklis ant priekinės ašies nė iš tolo negali galynėtis su Model X Sparta… Kona iki 100 km/h įsibėgėja per 7.9 sekundės.

Beje – fun fact – šis elektromobilis ne visose rinkose vadinamas Kona vardu. Portugalijoje bei Portugalų kalba kalbančiose šalyse Hyundai šį modelį vadina Kauai. Kodėl? Na, tiesiog „pagūglinkite“, ką portugalų kalba reiškia žodis „Kona“ ir suprasite, kaip stipriai automobilių gamintojas gali „prašauti“ su modelio pavadinimu, nepabandęs jo išversti į visas galimas pasaulio kalbas. Bent jau tas, kuriomis kalbama šalyse, kur modelis planuojamas pardavinėti.

Startas – Kaunas

Kaip ir visada, įkraunu abu elektromobilius iki 100% ir startuoju iš savo namų kiemo. Oras nuostabiai karštas – testo metu temperatūra pasiekia senokai nematytus +35 laipsnius, tad oro kondicionierius tiek vienoje, tiek kitoje mašinoje veikia viso testo metu. Beje, didžiulis pliusas važiuojant tokiomis oro sąlygomis – ventiliuojamos sėdynės, kurias, kaip bebūtų keista, turi Hyundai Kona, nauja kainavusi du su puse karto mažiau, nei Model X. Ir Kona‘ų su ventiliuojamomis sėdynėmis yra gan daug (Premium komplektacijos), kai Tesla tik labai trumpai siūlė ventiliuojamas sėdynes S/X modeliuose ir tokią prabangą galima gauti tik naujausiame Paladium/Plaid X/S modelyje

Tesla starto metu deklaruoja, kad planuojamas pilna baterija nuvažiuoti atstumas yra 404 km. Kur tie 523 km pagal EPA? Velniažin… Kaip ten bebūtų, Tesla startuoja pirma ir pirmą testo dalį netgi mėgaujasi „vėsesne oro temperatūra“ – „vos“ 24-30 laipsnių šiluma.

Hyundai Kona starto metu už lango jau 32 laipsniai „šilumos“, o prognozuojamas atstumas pilna įkrova – 421 km. Taip pat ne 449 km, kuriuos žada WLTP, bet net daugiau, nei teigia EPA (415 km). Pažiūrėsim, ar pažadai ir liks tik pažadais.

Pusiaukelė – Kaunas, po ~100 km

Po pirmos testo dalies, kuri yra nuvažiavus šiek tiek daugiau nei 100 kilometrų, vidutinės Tesla sąnaudos buvo 22.5 kWh/100 km. Tiesa, visą dieną pūtė labai stiprus šoninis vėjas, tad normaliomis sąlygomis šis skaičius būtų stipriai mažesnis. Ypač tokio „gargaro“ kaip Model X – nepaisant tikrai neblogų aerodinaminių savybių, dydis ir svoris, deja, daro savo. Baterijos po pusės testo buvo likę 72%, tad matematiškai paskaičiavus, su 100% baterijos tokiomis sąlygomis Model X galėtų realiai nuvažiuoti apie 361 kilometrą.

Jei Tesla pusiaukelėje rodė, kad įveikė 101.1 km, tai Hyundai Kona deklaravo šiek tiek daugiau – 101.9 nuvažiuoto kilometro. Sąnaudos – 18 kWh/100 km, o baterijos likutis – 73% – netgi daugiau, nei Tesla. Taigi, kaip matote, šis testas tikrai nėra totaliai nepalyginamų daiktų lyginimas – baterijų talpa labai skiriasi, bet taip pat skiriasi ir sąnaudos, o nuvažiuojamas atstumas skiriasi minimaliai. Beje, Kona kilometrų prognozuoklis teigė, kad dar galima nuvažiuoti 297 kilometrus. Jei pridėtume nuvažiuotą 101 kilometrą, viso gautume 398 km. O jei paskaičiuotume kilometrus pagal įveiktą atstumą ir sunaudotą baterijos procentą, pilna baterija tokiomis sąlygomis Hyundai Kona electric galėtų įveikti apie 374 kilometrus. Prognozuoklio, panašu, nemažos pirmos testo dalies sąnaudos neįtikino – jis vis dar žada daugiau.

Finišas – Kaunas

Po 202.2 km pagal Tesla Model X dar planavo, kad gali nuvažiuoti 177 km, arba bendrai – 379 km. Baterijos likutis – 44%, tad matematika sako, kad su 56% įveikus 202.2 kilometro, su pilna įkrova tokiomis sąlygomis galima būtų nuvažiuoti 361 kilometrą. Ar užtektų nuo Vilniaus iki Palangos? Panašu kad taip (atstumas apie 330 km), bet likutis nebūtų didelis. O jei važiuotumėte greičiau, tikėtina, Palangai pasiekti tektų sustoti trumpam baterijos atsargų pildymui. Ir tai su „oficialia“ 100 kWh talpos baterija. Mažai? Ta pati matematika teigia, kad jei išnaudojome 56% ir ekrane matome, kad testo metu išnaudojome 45.7 kWh (vidutinės sąnaudos – 22.6 kWh/100 km), tai 100% baterijos yra apie 81.6 kWh, o ne 95 kWh ar juo labiau – 100 kWh. Panašu, kad visgi net ir kai kuriuose šaltiniuose rašomi Model X 95 kWh panaudojamos talpos skaičiai nėra tikslūs. Nes jei taip – baterija arba turi ~16% degradaciją (kas nebūtų labai didelis siurprizas po tiek kilometrų), arba ekrane rodomi skaičiai, arba deklaruojama panaudojama baterijos talpa nėra visiškai tikslūs.

Hyundai Kona electric finiše rodė šiek tiek didesnį nuvažiuotą atstumą – 203.8 km, tad, kad skaičiavimai būtų tikslesni, skaičiuosime pagal Tesla parodytus 202.2 km. Juo labiau, Google Maps taip pat teigia, kad atstumas – 202 km. Taigi, po 202 km Hyundai prognozavo, kad dar gali įveikti 155 km, arba bendrai – 357 km. Baterijos likutis – 43%. Keista, bet mažiau nei Tesla, nors pusiaukelėje rodė daugiau nei Tesla. Tai galima paaiškinti tuo, kad Hyundai procentų matuoklė nėra tolygi – mažėjant procentams, jų „vertė“ kilometrais taip pat mažėja. Kaip ten bebūtų – skirtumas nuo Model X po 202 km – vos 1%, ką lengvai galima būtų nurašyti matavimų paklaidai. Kaip matote – rezultatai beveik identiški. Matematika sako, kad jei su 57% nuvažiuota 202.2 km, tai pilna įkrova galima būtų įveikti apie 355 km – labai panašiai į prognozuojamus kilometrus. Ar užtektų nuo Vilniaus iki Palangos? Taip, bet likutis būtų labai artimas niekiniam, arba, važiuojant greičiau, kaip ir Tesla Model X, tektų pakeliui trumpam kavos ir baterijos papildymo sustoti. Beje, vidutinės viso atstumo sąnaudos – 17.9 kWh/100 km.

Įkrovimas po testo

Kaip visada, po Ioniqmat, o taip pat ir Konamat testo abu lyginamus elektromobilius įkraunu iki 100%. Tai yra analogiška pilno bako užpylimui ir, tikėtina, tiksliausia, skaičiuojant realias elektros sąnaudas bei 100 km kainą. Nes juk mokame ne už ekrane rodomus skaičius, o už tai, kiek elektros priskaičiuoja įkrovimo stotelės skaitliukas. O, kaip parodė Ioniqmat testai – šis skaičius gali būti 10-20% didesnis, nei deklaruojamas elektros suvartojimas automobilio ekrane.

Taigi, Tesla Model X įkrovimui iki pilnos baterijos prireikė 52.336 kWh elektros energijos. Hyundai Kona electric užteko kiek mažiau – 41.335 kWh. Žinoma, net nepradėjus testo galima buvo drąsiai pasakyti, kad važiuoti su Model X yra brangiau. Natūralu – dydis, svoris ir galia turi įtakos tiek vidaus degimo, tiek ir elektra varomiems automobiliams. Kita vertus, elektros sąnaudų skirtumas yra tik 27%, tad, jei sakykim Kona būtų benzinu varoma ir 100 km sunaudotų 6 litrus benzino, tai Model X analogiškoje kelionėje „išgertų“ 7.62 litro. Pagalvojus, koks yra dydžio bei masės skirtumas, sąnaudų skirtumas yra stebėtinai mažas.

Konamat – Kona electric vs Model X – rezultatas

Kaip jau perskaitėte, važinėti su mažesniu ir lengvesniu elektromobiliu – Hyundai Kona electric, yra pigiau, nei važinėti didžiuliu Model X. Tiesa, tas skirtumas yra tik 27%, nors masė skiriasi tona, o vieta salone bei bagažinėje – du kartus. O kur dar septynios sėdimos vietos Model X atveju…

Kokie gi elektros buvo įkrovimo nuostoliai ir 100 km kaina? Standartinė elektros kaina buitiniams vartotojams šiuo metu yra 0.227 eur/kWh, tad su Hyundai Kona electric, ją įkraunant namie ir važiuojant tokį maršrutą kaip Konamat testo metu, 100 km atstumas kainuotų 4.65 euro. Tesla Model X tą patį atstumą įveikti kainuotų 5.88 euro. Įkrovimo nuostoliai labai panašūs – Hyundai Kona electric – 14%, o Tesla Model X – 15%.

Jei turite saulės elektrinę, arba palankesnę elektros kainą, atitinkamai, jūsų 100 kilometrų bus gerokai pigesni, nei mano skaičiuojami. Pavyzdžiui, jei turite saulės elektrinę ir neskaičiuojate saulės elektrinės įrengimo kaštų, pasigaminant savo elektros ir mokant už jos „pasaugojimą“ po 6 centus, 100 kilometrų su Kona electric kainuotų 1.23 euro, o su Model X – 1.56 euro.

Įdomus pastebėjimas – pagal deklaruojamas ekrane sąnaudas bei išnaudotą baterijos procentą galima nesunkiai suskaičiuoti teorinę panaudojamą baterijos talpą. Ką gi gavau abiem atvejais?

  • Hyundai Kona electric – 36.16 kWh/57%*100%=63.44 kWh. Labai arti deklaruojamos 64 kWh panaudojamos talpos. Pagal šiuos skaičius baterijos degradacija po 80000 km ridos nesiekia nė vieno procento
  • Tesla Model X – 45.65 kWh/56%*100%=81.52 kWh. Teoriškai, nauja baterija turėtų turėti apie 95 kWh panaudojamos talpos. Jei ir vienas, ir kitas skaičius teisingi, tai baterijos degradacija siekia apie 16.5%, kas yra nemažai. Kita vertus, automobilio rida – daugiau nei 200000 km, tad baterija po 5 metų ir tiek ridos, žinoma, nėra tokia pati, kokia ji buvo nauja.

Beje, abu šiuos elektromobilius, tiek mano, tiek ir kito savininko (didžiulis ačiū jam už pasiūlymą išbandyti ir pasitikėjimą) galite įsigyti!

Kiti Konamat testai:

Konamat 1 – Hyundai Kona electric vs Mercedes EQA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here