Esu padaręs kelias dešimtis elektromobilių nuvažiuojamo atstumo testų. Bandžiau ir įvairaus vidutinio greičio testus daryti, ir „hypermile’inęs”, ir būtiną Lietuviui atstumą – Vilnius-Palanga ne kart važiavęs. Bet, daugiausiai teko daryti palyginamųjų Ioniqmat testų su Hyundai Ioniq electric elektromobiliu, kuris kelis metus iš eilės buvo mano kieme ir kuriam teko „galynėtis” tiek su senesniais, tiek su gerokai naujesniais bei žymiai talpesnes baterijas turinčiais elektromobiliais.

Ioniqmat testų Kaunas-Alytus Kaunas turiu padaręs apie 20, o aprašytų jų turiu 16. Testo metu Hyundai Ioniq electric bei kitas elektromobilis vienu metu, maksimaliai vienodomis sąlygomis važiuoja kelio atkarpą Kaunas – Alytus – Kaunas (apie 110 km). Važiuojama ~leistinu greičiu, kuris šioje atkarpoje yra 70 km/h bei 90 km/h, tad vidutinis testo greitis siekia 80 km/h. Po testo lyginu abiejų elektromobilių baterijos likučius, vidutines sąnaudas bei įkrovimo kainą ir įkrovimo nuostolius po testo. Po to, dėl iš pradžių uždaryto remontui kelio Alytuje, o vėliau – kelio remonto pakeliui su „kamščiais” bei stipriai sumažėjusio vidutinio greičio, Ioniqmat testai užsibaigė, o juos pakeitė Ioniqmat Majamis testai, kurių metu važiuoju kur kas didesnį vidutinį greitį turinčia atkarpa Kaunas-Marijampolė-Kaunas. Beje, vienas iš Ioniqmat testo metu skaičiuojamų rodiklių – realiai tos dienos oro sąlygomis nuvažiuojamas atstumas pilna baterija. Šiame straipsnyje nusprendžiau sukelti visų Ioniqmat aprašytų testų rezultatus į lentelę bei juos palyginti su WLTP deklaruojamu kiekvieno elektromobilio nuvažiuojamu atstumu.

Ioniqmat ir realus elektromobilių nuvažiuojamas atstumas

Jei lentelę rūšiuosite pagal pirmą stulpelį su eilės numeriu, matysite visų Ioniqmat testų rezultatus iš eilės. Palikau šį stulpelį dėl to, kad matytųsi koks elektromobilis kokiomis sąlygomis buvo lyginamas būtent tą dieną.

Antras ir trečias stulpelis – gamintojas bei elektromobilio modelis. Kai kur prie modelio pridedu skaičių, atspindintį modelio numerį arba baterijų talpą (kai tas pats elektromobilis parduodamas su kelių talpų baterijomis).

Ketvirtas stulpelis – baterijos talpa. Šiuo atveju – panaudojama (usable), o ne deklaruojama pilna (gross) talpa kilovatvalandėmis, suapvalinta iki sveiko skaičiaus.

Penktas stulpelis, turbūt yra perteklinis, nes Ioniqmat testai vyko toje pačioje kelio atkarpoje, kur vidutinis greitis buvo apie 80 km/h. Bet, neapsigaukite, šis skaičius nereiškia, kad visą laiką buvo važiuojama 80 km/h – taip būtų žymiai taupiau. Tam, kad pasiekti vidutinį 80 km/h greitį, kai pusė kelio yra su 70 km/h ribojimu, maksimalus greitis yra tikrai didesnis. Dar vienas dalykas dėl ko nereiktų apsigauti – kelias Kaunas-Alytus-Kaunas turi ne vieną rimtesnę įkalnę bei nuokalnę. Taigi, mano grubiais skaičiavimais, Ioniqmat testas atitinka nuolatinį važiavimą 100-110 km/h greičiu lygia kelio atkarpa be kalnelių.

Šeštasis stulpelis – temperatūra lauke testo metu. Neturėjau galimybės tiksliau apibūdinti oro sąlygas (vėją bei kritulius), bet temperatūros rodiklis ir vidutinės sąnaudos daugiau ar mažiau leis suprasti, kaip elektromobilis elgiasi tokiu oru.

Septintas stulpelis – vidutinės kelionės sąnaudos visoje ~110 km atkarpoje. Atsirūšiavę duomenis pagal gamintoją galite lengvai įvertinti, kaip oro sąlygos veikia Hyundai Ioniq electric sąnaudas, mat, logiškai, šio elektromobilio vertinimų yra daugiau nei vienas.

Aštuntas stulpelis – turbūt, esminė šios lentelės informacija ir pagrindinis jos tikslas – tikėtinas realiomis sąlygomis pilna įkrova kiekvieno teste dalyvavusio elektromobilio nuvažiuojamas atstumas. Šis skaičius nėra gautas važiuojant nuo 100% iki 0%. Jis skaičiuojamas įvertinant nuvažiuotus kilometrus bei baterijos likutį. Galbūt, tai ir ne pats tiksliausias nuvažiuojamo atstumo skaičiavimo metodas (geriau būtų važiuoti iki 0%), bet dažnu atveju tokiam pilnaverčiam testui net neturėjau laiko – kai kuriuos elektromobilius džiaugiesi gavęs nors kelioms valandoms.

Na, ir devintas stulpelis – elektromobilio gamintojo deklaruojamas nuvažiuojamas atstumas pilna įkrova pagal WLTP matavimo metodiką. Deja, bet kai kurie elektromobiliai WLTP įvertinimo neturi – testo procedūra atsirado vėliau, nei automobilis. Toks yra ir pagrindinis visų testų „herojus” – Hyundai Ioniq electric su 28 kWh baterija. Pasirodžius šiam modeliui visi gamintojai vis dar naudojo labiau pieno riebumui, nei nuvažiuojamam atstumui nusakyti tinkamą matavimo metodiką NEDC (new european driving cycle, arba tiksliau – „not even damn close”). Taigi, jei šiame stulpelyje matote ypatingai gerą nuvažiuojamo atstumo skaičių nurodytam elektromobiliui, o šalia jo yra žvaigždutė (*) – tai reiškia, kad pateikiamas NEDC skaičius, kuris, deja, nėra patikimas.

Na ir paskutinis komentaras prieš jums atrandant lentelę su skaičiais – tai yra mano subjektyvių ioniqmat testų rezultatai, kuriais nepretenduoju nieko niekam įrodyti. Nenoriu ginčytis su tais, kas sakys – o mano toks pats automobilis tokiomis sąlygomis važiuoja žymiai toliau ar žymiai taupiau. Aš su tuo pačiu Hyundai Ioniq electric dalinai hypermile’indamas Kaune esu nuvažiavęs 320 km viena įkrova, o dalyvaudamas elektromobilių varžybose vos įveikiau 142 km atstumą nuo Vilniaus savivaldybės iki pirmos įkrovimo stotelės už Kauno Klaipėdos link. Taigi, nuvažiuojamas atstumas labai priklauso nuo oro sąlygų, vėjo krypties, slėgio padangose, greičio, reljefo bei jūsų bato sunkumo ir kitų faktorių. Visus šiuos testus dariau pats ir tiesiog noriu pasidalinti visų jų rezultatais vienoje vietoje. Kaip vienas žymus žmogus rašė – „imkite mane ir skaitykite ir tatai skaitydami permąstykite…”

Realaus elektromobilių nuvažiuojamo atstumo lentelė

GamintojasModelisBaterijaGreitisT kWh/100km100%, kmWLTP
1Volkswagene-Up!32 kWh80+218.6 kWh167 km258 km
2HyundaiIoniq 2828 kWh80+218.0 kWh147 km280 km*
3BMWi3 94 Ah27 kWh80+317.9 kWh160 km312 km*
4HyundaiIoniq 2828 kWh80+315.4 kWh177 km280 km*
5KIASou EV27 kWh80+818.4 kWh127 km212 km*
6HyundaiIoniq 2828 kWh80+815.2 kWh187 km280 km*
7Volkswagene-Golf32 kWh80+915.6 kWh192 km300 km*
8HyundaiIoniq 2828 kWh80+914,3 kWh197 km280 km*
9TeslaMS 70D66 kWh80+1517.3 kWh348 km442 km*
10HyundaiIoniq 2828 kWh80+1512.7 kWh211 km280 km*
11NissanLeaf 4037 kWh80+1117.0 kWh195 km270 km
12HyundaiIoniq 2828 kWh80+1114.0 kWh196 km280 km*
13RenaultZOE 5052 kWh80+1314.8 kWh333 km395 km
14HyundaiIoniq 2828 kWh80+1313.2 kWh218 km280 km*
15HyundaiIoniq 3838 kWh80+1313.3 kWh306 km311 km
16HyundaiIoniq 2828 kWh80+1313.0 kWh220 km280 km*
17Peugeote20845 kWh80+1316.0 kWh292 km340 km
18HyundaiIoniq 2828 kWh80+1313.2 kWh218 km280 km*
19MiniCooper SE29 kWh80+1414.9 kWh207 km234 km
20HyundaiIoniq 2828 kWh80+1412.7 kWh224 km280 km*
21Audie-tron 5587 kWh80+1522.0 kWh384 km446 km
22HyundaiIoniq 2828 kWh80+1512.6 kWh228 km280 km*
23Peugeote200845 kWh80+1517.2 kWh263 km331 km
24HyundaiIoniq 2828 kWh80+1512.5 kWh220 km280 km*
25NissanLeaf 6256 kWh80+120.2 kWh250 km385 km
26VolkswagenID 3 Max58 kWh80+121.4 kWh264 km424 km
27HyundaiIoniq 2828 kWh80+116.3 kWh156 km280 km*
28MercedesEQC80 kWh80+327.0 kWh283 km411 km
29HyundaiIoniq 2828 kWh80+316.3 kWh157 km280 km*
30Hondae advance29 kWh80+1118.1 kWh164 km222 km
31HyundaiIoniq 2828 kWh80+1113.0 kWh211 km280 km*
32MazdaMX3030 kWh80+521.1 kWh137 km200 km
33HyundaiIoniq 2828 kWh80+515.0 kWh174 km280 km*

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here