Iš Facebook grupės sekėjų gan dažnai sulaukiu krūvos klausimų apie elektromobilių įkrovimą, greitį bei namie reikalingą įrangą elektromobilių baterijoms įkrauti. Atsakymams į žinutes sugaišau jau daugybę valandų, tad nusprendžiau, kad papildysiu blogą nauja meniu skiltimi „Elektromobilių ABC”, kur pasistengsiu trumpai (tik nepažadu, kad pavyks) aprašyti pradinę informaciją apie elektromobilius, kurios, panašu, trūksta.
Daugelis atsakymų man, eksploatuojančiam nebe pirmą elektromobilį nebe pirmus metus atrodo savaime suprantami, bet nuolat įsitikinu, kad taip nėra. Taigi, štai – pirmas straipsnelis iš Elektromobilių ABC serijos – lėtas elektromobilių įkrovimas.
Kas yra „lėtas elektromobilio įkrovimas”?
Taip elektromobilį įkrauti galite namuose, svečiuose, darbe, prie prekybos centro ir t.t. Visur, kur yra buitinė rozetė. Taip, bet kokį elektromobilį, net ir Tesla. Ir taip, beveik visi elektromobiliai turi tokį buitinį įkroviklį. Vienintelis, kuris neturėjo, iš mano bandytų – naujasis testavimui skirtas Renault ZOE iš salono (mano įspūdžiai apie ZOE čia). Bet tai – prastas elektromobilio pardavėjų supratimas apie tai ką daro ne daugiau.
Kai perkate dėvėtą elektromobilį yra tikimybė, kad įkroviklio negausite. Dažniausiai be jo atvažiuoja JAV aukcionuose pirkti elektromobiliai. Bet tai nesusiję su tuo, kad įkroviklių gamintojas šiems elektromobiliams nepardavė su automobiliu. Tai reiškia, kad jis arba nepasiekė aukciono, arba pasiekęs jį buvo „prarastas” pakeliui link Lietuvos. Būna ir daugiau visko pakeliui dingsta…
Kiek kainuoja lėtasis įkroviklis?
Kokia rozetė / laidas reikalingi lėtam įkrovimui?
Kokybiška rozetė
Įžeminimas
Šiais laikais visur elektros instaliacijos ir rozetės turi įžeminimą – papildomą kontaktą bei laidą iki rozetės. Deja, dauguma daugiabučių yra statyti kur kas seniau, nei įsigaliojo dabartiniai standartai ir ten rozetes pasiekia du, o ne trys laidai ir tokiose rozetėse įžeminimo nėra. Tiesa, ne visi elektromobilių įkrovikliai reikalauja įžeminimo, bet didžioji dauguma jų atsisakys veikti, jei matys, kad įžeminimo pas jus nėra.
Kaimo vietovėse bei sodybose toks dalykas sutinkamas dar dažniau, tad jei planuojate įkrauti savo elektromobilį „pas bobutę”, išsiaiškinkite, ar įžeminimas ten yra. Jei nėra – jį gali įrengti firma, visada žavinčiu pavadinimu – Ežiukai. Laikinai, ekstra situacijoje galima ir kitais būdais susiorganizuoti laikiną įžeminimą, bet, vardan jūsų pačių saugumo, apie tai geriau nepasakosiu.
Elektros įvado galia
Norėdami apskaičiuoti reikiamą elektros įvado galią kilovatais turėtumėte žinoti kokį elektromobilį pirksite ir koks buitinis įkroviklis bus pridėtas. Pvz, dažniausiai mūsų keliuose sutinkamas elektromobilis Nissan Leaf standartiškai turi 10A įkroviklį. Reikiamo šiam elektromobiliui įvado galią apskaičiuojame sudauginę įtampą (pas mus ji – 220 voltų) ir įkroviklio srovę. Taigi, standartinio Nissan Leaf įkroviklio reikalaujama galia yra 220 V x 10A = 2200 vatų (W) arba 2,2 kilovatų (kW).
Taigi, jei planuojate pirkti elektromobilį ir jį įkrauti planuojate iš buitinės rozetės namuose, maksimalus galios poreikis tokiam įkrovimui gali būti 220V x 16 A =3,52 kW. Apvalindami, skaičiuokite, kad maksimaliai įkroviklis gali naudoti 3,6 kilovato. Jei kilovatas jums nieko nesako, tai nešiojamas kompiuteris paprastai naudoja apie 0.06 kilovato, o elektrinis virdulys – apie 2 kilovatus. Elektrinė kaitlentė ar orkaitė gali naudoti ir daugiau, nei teoriškai maksimaliai panaudos jūsų elektromobilis.
Atsakymas į klausimą – kiek elektros įvado nepanaudotos galios reikia elektromobilio įkrovimui buitiniu naminiu įkrovikliu – iki 3.6 kW. Vienos fazės. Wtf?
Vienfazis ar trifazis elektros įvadas?
Išimčių, žinoma yra, bet jų yra labai nedaug. Visų pirma – tai visi Tesla elektromobiliai. Dar – Renault ZOE bei Tesla viduriais galintys pasigirti Mercedes B250E bei Toyota Rav4 EV. Jei Tesla Lietuvoje turime apie 100 vnt, tai kitiems paminėtiems suskaičiuoti kol kas turbūt dviejų rankų pirštų užtektų. Visi kiti – Nissan Leaf, KIA Soul EV, Hyundai Ioniq Electric, Ford Focus electric, FIAT 500e, Mitsubishi MiEV (ir jo klonai iš Citroen bei Peugeot) bei didžioji dalis BMW i3 moka išnaudoti tik vieną fazę lėto įkrovimo metu. Beje, neperdaryti Tesla elektromobiliai iš JAV irgi naudoja tik vieną fazę.
Dalis naujai pristatomų elektromobilių, tokių kaip Audi e-tron, Mercedes EQC ar Jaguar iPace žada trifazius komponentus, bet kol kas dažniausiai vairuojame tai, kas naudoja vos vieną fazę. Taigi, jei turite namuose trifazį elektros įvadą, visai nereiškia, jog savo elektromobilį galėsite įkrauti greičiau. Apribojimas šioje vietoje yra ne jūsų namuose ir ne laide su dėžute, kurį kišate į rozetę ir į elektromobilį. Apriboja jus elektromobilio viduje esantys vienfaziai komponentai, kurie elementariai yra pigesni nei trifaziai.
Koks turi būti elektros įvado laido storis?
Nesu elektri
Ar galima perdaryti 110V įkroviklį į 220V?
Kiek laiko trunka elektromobilio įkrovimas namie?
Taigi, pirmas klausimas – kokios talpos jūsų elektromobilio baterija. Kaip pavyzdį, vėlgi, imame populiarųjį Nissan Leaf, pagamintą 2011-2015 metais. Šis elektromobilis turi 24 kilovatvalandžių (kWh) bateriją. Realiai vartotojui prieinama talpa yra mažesnė ir siekia apie 20 kilovatvalandžių, bet skaičiavimo paprastumui sakykime, kad Leaf turi 24 kWh bateriją.
Kiek pamenate, standartinis Leaf įkroviklis yra 10 amperų, kuriuos sudauginus su Lietuviško elektros tinklo įtampa – 220 voltų, gauname 2,2 kW galios įkrovimą. Dabar imame elektromobilio baterijos talpą ir daliname ją iš apskaičiuotos įkroviklio galios – 24 kWh / 2,2 kW = 10.9 valandos.
Ar galima elektromobilio įkrovimo laiką namuose sutrumpinti dar labiau? Taip, galima, bet apie tai – vidutinės galios įkrovimą – kitame straipsnelyje.
Ačiū už informacija, manau kiekvienam važinėjančiam, besinuomuojančiam ar planuojančiam įsigyti labai naudinga informacija. Paskaitau jūsų blogą – labai patinka
Ačiū, kad skaitote!
Sveiki,
ar kraunant bet kokį elektromobilį yra koks nors elektros energijos praradimas.
Kitaip tariant, jei krausime 24 kw bateriją teoriškai nuo 0 iki 100 % – ar tai reiškia, kad suvartosime 24 kwh. arba jei krausime tą pačią bateriją, kurioje dar yra 20 % (4kw) – iki 80 % (20 kw) – tai sunaudosime 16 kWh?
Dėkoju
Dalius
Yra, apie 10% grubiai.
Sveiki, durnas klausimas. Parvariau automobili BMWi3 su 22kwh baterija i garaza. Buvo like 70% baterijos. Ijungiau i 220 su paprastu buitiniu krovikliu ir palikau nakciai. Ryte radau skaitiklyje prisukta elektros 73kwh. Tai nesuprantu, kiek gali reiketi kwh pakrauti pilnai baterijai, ar cia kazkas blogai su iranga?
Gal klaida? 7,3 kWh? Nes neįsivaizduoju kas turėtų būti, kad per naktį 73 kWh sunaudotų…
Sveiki turiu pakroveja 230v raso pajungus uzsidega raudona lempute nekrauna. Reikia pirkti 220v?
Dėkui
Rašote kad „įkrauti bateriją rekomenduojama ne iki 100%, o iki 80%”. Iš kur tokia informacija? Gamintojo manuale to neradau.
Etron – palaiko 3fazes ~11kW
Laba diena, draugai paprašė įkrauti Teslą 2018,tai daro kas vakarą iki ryto kas dien.Ar labai daug kainuos man elektrą?
Sveiki
Nuo metų nepriklauso, priklauso nuo baterijos dydžio. Jei tai Model S 90, tai pilna baterija nuo 0% iki 100% sunaudos aapie 90 kWh elektros. Jei mokate po 0.15 Euro/kWh, tai ši įkrovimo sesija jums kainuos 13.5 euro.
Sveiki,
Nusipirkau hibridinį pakraunamą automobilį. Pardavėjas prigrąsė jokiu būdu iš rozetės nekrauti per prailgintuvą. Ar iš tiesų negalima to daryti jokiais atvejais ar vis tik yra „tinkamesni” prailgintuvai, kuriuos būtų galima naudoti?
Jei prailgintuvas kokybiškas, pilnai išvyniotas ir palaiko reikiamą galią – jį galima naudoti. Deja, didžioji dalis nėra pakankamai stori, neturi įžeminimo ar turi prastos kokybės jungtis, todėl kaista ir sukelia gaisro riziką.
Sveiki, perskaičiau straipsnį. Puikus!
Noriu paklausti, turim audi E-TRON 2020, kiek aiškino salone ir dar keli draugai, krauti galima nuo namų tinklo (stotelė nereikalinga). Kažkas aukščiau minėjo kad tinka trifazis. Nuo namų tinklo aišku krauna 2 paras (po aprašytų formulių supratau kodėl). Kaip pasikeistu krovimas nuo trifazio? Galia kolkas 12kw – didinu iki 20kw.
p.s. samprotauju kad jeigu automobilis palaiko trifazi krovimą, baterija 105KwH, tai turėtų viską lemti pakrovėjo amperažas? Tiek kiek srovės praleis.
p.p.s. ar man reikalinga stotelė krovimo ir ar ji padės greičiau krauti automobilį? labai skirtingos nuomonės, vieni sako kad padės, kiti sako kad ne (audi centre sakė naujiems EV nereikia stotelės tie kurie nuo trifazio kraunasi jokios papildomos naudos nepridės).
Ačiū labai už atsakymus 🙂