Balandžio 27 dieną portalas 15min.lt gazo rubrikoje įdėjo straipsnį „Kaunas didina elektromobilių įkrovimo stotelių skaičių visame mieste”. Vien ko verta antraštė! Įsivaizduojate? VISAME MIESTE! Straipsnyje 15 min kalbina „Vieningas Kaunas” politinės organizacijos narius Visvaldą Varžinską (ne, ne tą garsųjį Visvaldą) ir Donatą Bacevičių. Ne ne, tai ne politinė reklama, o žmonių, besirūpinančių Kauno oro užterštumu interviu.
Įžanga – viskas lyg ir puiku, bet…
Straipsnyje rašoma, kad senoji vyriausybė (Socdemai) nubrėžė elektromobilių įkrovimo infrastruktūros gaires ir dabar savivaldybės svarsto kiek, kokio galingumo ir kur reikia stotelių. Čia viskas liuks – laukiam ne tik svarstymų, o darbų!
Trečia pastraipa – apie lengvatas, kurios taikomos elektromobilių Lietuvoje savininkams. Taip – parkavimas daugelyje miestų ir vietų yra nemokamas. Vilniuje šiuo metu galiojanti nauja tvarka parkavimo leidimą pabrangino nuo beveik 5 iki 40 Eurų metams. Palangoje netaikoma jokia lengvata. Taigi, straipsnyje parašyta ne visai tiesa, bet sakykim, kad čia labai neprimeluota.
Skaitome toliau – „turi teisę važiuoti maršrutiniam transportui skirtomis eismo juostomis”. Primenu – straipsnis apie Kauną ir kalbinami Kauną valdančios organizacijos atstovai. Ar tikrai elektromobiliams Kaune leidžiama važiuoti šiomis juostomis, kad ir kiek mažai jų Kaune yra? Na, bet čia juk smulkmena. Panašiai kaip ir nemokamas parkavimas.
Vilniuje tikrai galima elektromobiliu važiuoti A juosta, nors ir ten šis sprendimas su logika ir ženklais kiek prasilenkia – atvažiuoji A juosta iki sankryžos, o ten – ženklas „važiuoti tiesiai draudžiama” arba liaudiškai – „plyta”. Įleisti į gretimą juostą pikti vairuotojai tikrai neketina, kai ką tik juos visus „išdūrėte” ir nesvarbu, kad „legaliai”. Belieka sukti į dešinę arba važiuoti per „plytą”.
Kaunas – elektromobilių įkrovimo stotelių lyderis
Galutinai mano žinias sumala į miltus sakinys „Kaunas yra pripažįstamas kaip daugiausiai įkrovimo stotelių Lietuvoje turintis miestas”. Na, panašu, kad atsilikau nuo progreso ir puolu žiūrėti žemėlapyje sužymėtas stoteles, kur gi čia „ne tik kauniečiai, bet ir miesto svečiai turės galimybę pasikrauti savo elektromobilį”.
16 Kauno elektromobilių įkrovimo stotelių
1 MEGA (1x Type 2 Mennekes ir 1x buitinė Schuko)
Statusas – tiesa.
2 KRSA
Statusas – mitas.
10 KTU (1x Type 2 Mennekes ir 1x buitinė Schuko)
Statusas – tiesa.
11 Elinta (daug x Type 2 Mennekes)
Elinta turi keletą stotelių, tad, tikėtina, rasite laisvą vietą. Įkrovimas nemokamas, bet paleidimo reikia prašyti pas administratorę. Iš tikrųjų šių stotelių nepriskirčiau Kaunui, nes jos yra už Kauno riboženklio, o krautis ten važiuoti galima tik jei „visiška šikna” arba tiesiog važiuojate pas Elintą į svečius, mat aplink jokių lankomų objektų nerasite. Juk tai – LEZ arba Laisvoji ekoniminė zona. Geriau negu nieko, bet….
Statusas – tiesa (beveik).
12 Urmas (2x Type 2 Mennekes)
Statusas – tiesa.
13 SDG (?)
Nežinau, ar šioje stotelėje SDG leidžia krautis svetimiems, bet faktas, kad nedarbo metu ji nepasiekiama.
Statusas – tiesa (beveik).
14 Park Inn (2x Type 2 Mennekes)
Statusas – tiesa (beveik).
15 UAB Etopas (2x Type 2 Mennekes)
Statusas – tiesa (sakykim).
16 Verslo centras (1x Type 2 Mennekes ir 1x buitinė Schuko)
Statusas – tiesa (beveik).
Kodėl nepaminėjau dar 7 sąraše esančių stotelių?
Šios stotelės yra sumontuotos ilgalaikio stovėjimo aikštelėse. Kiekvienoje iš 7 aikštelių rasite po 2 stoteles su Type 2 Mennekes jungtimis. Deja, bet įkrovimo galia – vos 3,6 kW. Su tokia galia tuščią 24 kWh Nissan Leaf bateriją krausite apie 7-8 valandas. Tikėtina, kad tiek laiko nelauksite, tad vienintelis šių stotelių panaudojimo atvejis – jei gyvenate netoliese ir statote automobilį šiose stovėjimo aikštelėse.
Apie stoteles jų sargai nežino nieko. Kiek klausiau – sakė „įrengė, bet dar niekas nesinaudojo, neturim laidų ir t.t.”. Iš visų apklaustų sužinojau, kad esu pirmas, kuris apskritai klausia apie įkrovimo galimybes. Vienas smalsesnis sargas pasiūlė pabandyti, bet net ir patekęs į aikštelės vidų bei prijungęs savo įkrovimo laidą Type 2 jungtimi susidūriau su žiauria realybe – stotelė veikia, bet be rakto jos nepaleisi, o apie raktą sargai neinformuoti. Bent jau taip teigia.
7 stotelės programėlėje ir kita info apie jas
Iš patikimų šaltinių pavyko sužinoti, kad įkrovimas šiose stotelėse nėra nemokamas ir paprastai įkrauti elektromobilio ten užsukus nepavyks. Tam reikia pasirašyti sutartėlę ir susimokėti už sunaudotą elektros energiją. Nelabai supratau kur tą sutartėlę reikia pasirašyti, bet kadangi visas aikšteles administruoja VŠĮ Automobilių Stovėjimo Aikštelės, pasidariau sau išvadą, kad reikia pas juos nuvykti.
Nuvykus sužinojau, kad:
- įkrovimas šiose aikštelėse leidžiamas tik ten automobilį paliekantiems, o tai reiškia – sutartį turintiems klientams. Tiesa, yra galimybė pirkti vienos dienos stovėjimo paslaugą už 1,5 Euro ir taip, tikėtina, apeiti šį reikalavimą, jei jums laaaaabai reikia įkrovimo. Sutartis pasirašoma pačioje aikštelėje
- Be to, kad turėsite sutartį dėl stovėjimo, papildomai teks pasirašyti ir sutartį dėl įkrovimo metu sunaudotos elektros energijos kaštų kompensavimo. Pačios VŠĮ administracija bei vadovas teigė, kad apie šias sutartis žino visi aikštelių sargai, bet, kaip tyčia, man pasitaikė visi nežinantys. Gal – sutapimas. Ši sutartis taip pat turėtų būti pasirašoma aikštelėje.
Taigi – oficialiai šios stotelės priskiriamos prie viešų stotelių, kurios padeda elektromobilių vystymuisi Kaune. Realiai – tai labai suvaržyto naudojimo stotelės, be kita ko dar ir labai lėtos. Kodėl tiesiog nebuvo pakabintos laukui tinkamos standartinės rozetės su analogišku galingumu (220V 16A) – nežinau.Sutaupyti tūkstančiai eurų stotelėms pirkti ir įrengti galėjo labai ilgai leisti šiuos krovimus daryti nemokamus.
Dabar gi turime 14 stotelių 7 aikštelėse, kurios realiai bus naudingos 14, max 28 elektromobilių vartotojams (juk krovimas naktį ir trunka ilgai), atitinkantiems krūvą sąlygų (aikštelės klientas, 2 sutartys). Taip – tai turbūt vienintelė išeitis elektromobilį turėti daugiabučio gyventojui, neturinčiam galimybės krautis namie, darbe ar mieste, bet realiai tai šių stotelių indėlis į elektromobilių plėtros skatinimą nykstamai mažas.
Reziume – „viešos” stotelės nėra tokios „viešos”
Grįžkim prie 15min.lt straipsnio apie 16 įkrovimo vietų Kaune, kurios Kauną „iškelia į elektromobilių infrastruktūros lyderio poziciją” ir sugrupuokime stoteles pagal paprastą sąlygą – prieinamumą:
- viešos, nemokamos, laisva prieiga visą parą, paleidimui nieko nereikia
Kiekis – 1 stotelė (KTU) - viešos, nemokamos, laisva prieiga visą parą, paleidimui reikia kortelės arba pakabuko
Kiekis – 2 stotelės (MEGA ir URMAS) - viešos, nemokamos, laisva prieiga darbo valandomis, paleidimo reikia prašyti
Kiekis – 4 stotelės (Elinta, Verslo centras ir, tikėtina, UAB Etopas bei SDG stotelės) - neviešos, nemokamos (?), apsunkinta prieiga (užkarda), paleidimo reikia prašyti
Kiekis – 1 stotelė (Park Inn) - neviešos, mokamos, apsunkinta prieiga (sutartys)
Kiekis – 7 stotelės (ilgalaikio parkavimo aikštelėse)
Štai kas lieka iš straipsnyje minimų 16 stotelių ir Kauno, įkrovimo vietų lyderio, kai įsigilini labiau – realus kiekis – 8, iš kurių naktį atvažiavę pasisvečiuoti Kaune ir iš anksto kelionės nesuplanavę, įsikrauti galėsite vos vienoje – lėtoje KTU stotelėje. Autoriai ir kalbinti politikai net nepasivargino patikrinti, ar pažymėtos stotelės iš tikrųjų egzistuoja, pavyzdžiui taip palikdami žemėlapyje KRSA stotelę.
Sveiki. Jau reikia naujų straipsnių 🙂
Tikra tiesa, apsileidau. Bus naujų, jau greit 🙂
Mes reikalaujam stoteliu!!!