Šiandien turime praktiškai keturis mėnesius nuo balandžio 20, kai startavo elektromobilių pirkėjų skatinimo fiziniam asmenims programa. Jos esmė – perkantys naują elektromobilį gali gauti 4000 eurų, o perkantys naudotą automobilį – 2000 eurų kompensaciją. Žinoma, yra papildomų sąlygų – elektromobilis turi būti ne senesnis nei 5 metų bei būti pirmą kartą registruotas Lietuvoje. Taip pat, kompensaciją vienas žmogus gali gauti tik vieną kartą, o ją gavęs privalo du metus pirkto elektromobilio neparduoti, nes kitaip tektų grąžinti gautą lengvatą.

Kai prieš keturis mėnesius rašiau apie šią iniciatyvą, labai džiaugiausi, kad ji atsirado ir kad mūsų keliuose elektromobilių padaugės. Taip pat rašiau apie, mano manymu, nesąmonę su pirmos registracijos reikalavimu, nekreipiant dėmesio į tai, kaip vyksta automobilių prekyba, kokie yra Regitra bei draudimo bendrovių reikalavimai. Labai tikėjausi, kad protingos galvos iš Aplinkos Ministerijos, Aplinkos Projektų Valdymo agentūros supras padarytą klaidą ir kompensacijos sąlygas pakoreguos. Bet, panašu, kad arba jiems „vienodai“, arba iki šiol žinutė apie nesąmoningą reikalavimą jų nepasiekė. Taigi, šį kartą pabandysiu visiems suinteresuotiems ir nesuinteresuotiems asmenims papasakoti, kaip realiai veikia jų nurodyta sąlyga ir kodėl ji yra absurdiška.

Atgarsiai spaudoje

Viename iš elektromobilių renginių važinėjausi kartu su 15 min žurnalistu Žilvinu Pekarsku ir jam nupasakojau situaciją su kompensacijomis bei jos absurdiškumą. Žilvinas nustebo, kad toks sprendimas nebuvo pakoreguotas ir parašė apie tai dar gegužės mėnesį straipsnį 15 min portale – https://www.15min.lt/gazas/naujiena/autorinka/4000-eur-kompensacijas-gaus-ne-visi-isigije-elektromobili-yra-papildomu-salygu-220-1318574 . 15 min straipsnyje aprašoma, kodėl kompensacijos mechanizmas yra neteisingas naujus automobilius parduodantiems gamintojų atstovams. Tiek kalbinti Renault bei Volvo, tiek ir Hyundai, Nissan bei Citroen atstovai sutiko, kad kompensacijos sąlygas reikia koreguoti. Spėkite, ar kas nuo to pasikeitė. Deja, nieko.

Vakar Delfi portale atsirado Dina Sergijenko straipsnis ta pačia tema – https://www.delfi.lt/auto/laisva-pavara/automobili-nusipirkusi-seima-ikliuvo-i-zabangas-vietoje-kompensacijos-spyga.d?id=85028123 . Tiesa, šiuo atveju nupirktas automobilis buvo perregistruotas iš vyro žmonai, tai užsiskaitė kaip antras savininkas bei antra registracija ir kompensacijos, greičiausiai, pirkėjai negaus. Absurdiška, bet tai yra situacija, kai “nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės”, mat labiau pasigilinę pirkėjai iš karto būtų suvokę, kad keisdami savininką nebeatitiks APVA nurodytų sąlygų, kad ir kaip keistai tai atrodytų. Šiuo atveju, netgi, APVA yra teisūs ir tikrai nemanau, kad ką nors keis.

Problema – 1 dalis – nauji automobiliai

Taigi, kur aš įžvelgiau problemą jau prieš keturis mėnesius? Pradėkime nuo naujų automobilių. Sakykime, automobilių pardavėjas atsiveža du naujus vienodus elektromobilius. Vieną užregistruoja, kad pirkėjai galėtų prieš pirkdami jį išbandyti, o kito neregistruoja ir jį pastato sandėlyje ar ekspozicijos salėje. Tarkime, praeina viena diena ir užregistruotą bandomąjį automobilį išbandžiusi šeima nusprendžia įsigyti abu parduodamus vienodus elektromobilius – vieną žmonos, o kitą – vyro vardu.

Lietuvoje, pagal valstybinės mokesčių inspekcijos taisykles, naujas automobilis yra tas, nuo kurio registracijos yra praėję ne daugiau nei 6 mėnesiai ir juo nuvažiuota mažiau nei 6000 kilometrų. Pagal šias taisykles yra mokami mokesčiai ir pagal jas abu pirkti automobiliai yra nauji.

Jie suformina pirkimo dokumentus, atsisveikina su pardavėju, užregistruoja Regitroje abu automobilius savo vardu ir parvažiuoja namo. Tada užpildo APVA svetainėje prašymus naujo automobilio kompensacijai abiems automobiliams ir laukia patvirtinimo bei 8000 Eur kompensacijos (po 4000 Eur už kiekvieną). Įsivaizduoju jų nuostabą, kai jie sužino, kad už vieną elektromobilį kompensaciją jie gaus, o už kitą – ne. Nes vienas jų jau buvo registruotas pardavėjo ir tai jau skaitosi antra registracija pagal APVA sąlygas. Taigi, pagal VMI kažkodėl abu automobiliai yra nauji, o pagal APVA sąlygas – ne.

Dar vienas naujų automobilių pardavėjų bei gamintojų atstovų galvos skausmas – vadinami „demo“ automobiliai, skirti klientų bandymams. Juos, pagal gamintojų reikalavimus, atstovai privalo registruoti, o parduoti su gautomis nuolaidomis (dėl to, kad leidžia klientams bei žurnalistams juos bandyti) po trijų ar šešių mėnesių (priklauso nuo gamintojo). Taigi, kai tik gamintojo atstovas užsiregistruoja „demo“ automobilį įmonės vardu (nes tai įpareigoja padaryti gamintojas), to elektromobilio būsimas pirkėjas automatiškai netenka teisės į kompensaciją. Net ir tokiu atveju, jei automobilis parduodamas po mažiau nei 6 mėnesių, yra nuvažiavęs ne daugiau 6000 km ir taip atitinka naujo automobilio statusą pagal VMI taisykles bei teoriškai pretenduotų į pilną 4000 eur kompensaciją. Žinoma, po 6 mėnesių parduotas arba daugiau nei 6000 km įveikęs „demo“ automobilis taip pat negaus 2000 eur kompensacijos…

Problema – 2 dalis – naudoti automobiliai

Jei jums teko pirkti naudotą automobilį, turbūt žinote, jog perkant jį turguje dažniausiai registracija reikia pasirūpinti pirkėjui. Taip netgi patogiau, mat pardavėjai pas mus Lietuvoje mėgsta nevisai legalią schemą, kai pardavimo sutartyje įrašomas ne lietuviškas pardavėjas, o užsienyje esantis asmuo ar kompanija, iš kurio tariamai perkamas automobilis. Taip yra vengiama mokesčių mokėjimo bei atsakomybės už parduotą automobilį prisiėmimo jo gedimo atveju.

Yra kitos rūšies nenaujų automobilių pardavėjai, turintys aikšteles, pardavimo patalpas bei į pardavimą žiūrintys kiek kitaip. Tarp jų – ir tie patys naujų automobilių pardavėjai, kurių visi turi naudotų automobilių padalinius. Tokie naudoti automobiliai dažniausiai būna jau užregistruoti, kad pirkėjas galėtų iškart išvažiuoti ir mėgautis savo pirkiniu.

Taigi, du elektromobilių pirkėjai perka naudotą elektromobilį, atitinkantį, rodos, visas APVA kompensacijos sąlygas – ne senesnis nei 5 metai ir neeksploatuotas Lietuvoje. Pirmasis perka elektromobilį turguje, Regitroje gauna sutartį, pagal kurią jis automobilį perka iš vokiečio ar prancūzo (nors realiai perka iš lietuvio turgaus prekeivio) ir sėkmingai užsiregistruoja pirkinį. Tada pateikia prašymą gauti 2000 Eurų kompensaciją APVA sistemoje ir ją sėkmingai gauna.

Antrasis pirkėjas, nusprendęs, kad patikimiau yra pirkti pas to gamintojo atstovą, nusiperka nenaują elektromobilį ten. Žinoma, prieš pirkimą gauna jį išbandyti, mat automobilis registruotas ir turi valstybinius numerius bei privalomą draudimą. Regitroje įforminamas automobilio pirkimo faktas, laimingas pirkėjas parvažiuoja sau nauju elektromobiliu namo. Ten sėda prie kompiuterio ir užpildo APVA prašymą, mat žino, kad naudoto automobilio pirkėjui priklauso 2000 Eur kompensacija. Žinoma, baisiai „apsidžiaugia“, kai gauna atsakymą iš APVA, kad jo automobilis jau buvo registruotas juridinio asmens (gamintojo atstovo) vardu, jis yra antrasis savininkas Lietuvoje, o tai tolygu antrajai registracijai ir kompensacija jam nepriklauso.

Taigi, naudotų automobilių pirkimo atveju APVA sąlyga yra ne tik absurdiška, bet dar ir nesąmoningai padedanti nesąžiningiems prekeiviams vengti mokesčių. Na, o pirkėju besirūpinantis ir pirkimo rūpesčius norintis palengvinti prekybininkas pirkėjo akyse atrodo prasčiau, nei turgaus prekeivis.

APVA sąlygos apėjimo būdai

Kaip jau minėjau, turguje stovinčio neregistruoto elektromobilio pirkėjas, užsiregistravęs automobilį savo vardu, APVA kompensaciją gaus be problemų (jei atitiks kitas kompensacijos sąlygas). Ar yra variantai šį absurdišką reikalavimą apeiti? Iš dalies taip, bet tai nėra visai legalus ar tinkamas sprendimas. Pabandysiu paaiškinti variantus ir kodėl jie nėra tinkami.

Sprendimas nr. 1 – elektromobilis yra neregistruojamas

Pirmas ir paprasčiausias variantas – atvežto į Lietuvą automobilio neregistruoti, o laukti pirkėjo ir registruoti tik pardavus automobilį. Kaip jį pirkėjui išbandyti? Na, čia turime tokią nedidelę problemėlę. APVA tiesiog skatina pirkėją pirkti „katę maiše“ arba pardavėją leisti pirkėjui nelegaliai be numerių arba su netinkamais numeriais išvažiuoti testui. O ar yra legalūs būdai uždėti numerius bandymui, automobilio neregistruojant?

Sprendimas nr. 2 – prekybiniai numeriai

Pirmas beveik legalus variantas – vadinami prekybiniai numeriai. Jie yra skardiniai su raudonais skaičiais ir P raide priekyje. Tokius numerius turi praktiškai visi prekybininkai automobiliais. Netgi aš. Bėda tame, kad maksimalus laikas, kuriam išduodamas leidimas šį numerį naudoti – 24 valandos, tad jei neregistruoto automobilio pardavimas užtruks mėnesį ar daugiau, turėsite išsiimti bent 30 tokių vienos paros leidimų. Kita vertus, ant automobilio uždėjus prekybinius numerius jį gali vairuoti tik įmonės, kuriai priklauso numeriai darbuotojas. Taigi, jei perkate automobilį ir pardavėjas elgsis griežtai pagal prekybinių numerių naudojimo taisykles, jis jus galės pavežioti, bet jums vairuoti negali leisti. Taigi, šiuo atveju legaliai jums išbandyti elektromobilio nepavyks. APVA šiuo atveju skatina pardavėją pažeisti numerių naudojimo taisykles ir leisti ne įmonės darbuotojui vairuoti bandomą automobilį.

Sprendimas nr. 3 – tranzitiniai arba laikini numeriai

Antras beveik legalus variantas – laikinieji arba vadinami tranzitiniai numeriai. Jie taip pat yra su raudonomis raidėmis bei simboliais, bet pagaminti iš popieriaus. Teoriškai – jų paskirtis – nupirktu automobiliu pirkėjas gali nuvykti į registracijos vietą ar į kitą šalį. Tokie numeriai išduodami patikrinus automobilį Regitroje ir galioja vieną mėnesį. Tai vadinama laikina registracija, bet jei per mėnesį registruojate automobilį Lietuvoje, nereikia atlikti pakartotino automobilio patikrinimo.

Po mėnesio šie numeriai yra negaliojantys, o nauji mėnesį galiojantys laikini numeriai transporto priemonei nėra išduodami. Taigi, šiuo atveju, jei pirkėjas atsiranda per mėnesį, teoriškai viskas yra gerai – automobilį galima leisti išbandyti. Jei numerio galiojimas pasibaigė – yra du variantai – registruoti (taip prarandant teisę į APVA kompensaciją) arba nelegaliai daryti bandomuosius važiavimus su nebegaliojančiais laikinais numeriais, tikintis, kad niekas jūsų nepagaus. Taigi, nori gauti APVA kompensaciją – mokėk „suktis“ ir laužyti reikalavimus.

Tiesa, nors ir gaunant laikinąjį numerį yra vykdoma „laikina registracija“, nesu tikras, ar APVA jos netraktuoja kaip pirmos registracijos. Jei taip – po tokios registracijos, pirkėjas registruodamas savo vardu jau atliks antrą registraciją (tiesa, ne laikiną) ir neaišku ar gaus kompensaciją. Šį klausimą uždaviau APVA ir, kai (jei) gausiu atsakymą, straipsnį patikslinsiu.

PATIKSLINIMAS – APVA teigia, kad laikina registracija irgi yra registracija, tad jei kompensacijos prašo laikiną registraciją daręs asmuo, jis gauna kompensaciją. Jei ne – ne. Taigi, tranzitiniai numeriai problemos nesprendžia.
APVA komentaras:
„Taip, išduodant laikinuosius (tranzitinius) numerius pirmosios registracijos Lietuvoje data yra užfiksuojama. Jeigu vėliau ta pati transporto priemonė vėl registruojama, tai pirmos registracijos Lietuvoje data išlieka ta pati, kai buvo išduoti laikinieji numeriai. O tai reiškia, jog jei asmuo pirmą kartą Lietuvoje užregistravo elektromobilį savo vardu su tranzitiniais numeriais, tai jis gaus kompensaciją, o jei kitas asmuo įsigys automobilį ir norės registruoti , tai jau negaus kompensacijos – nesutaps pirmoji registracija Lietuvoje ir savininkas.”

Reziume – WTF?

Taigi, paskaitę šį straipsnelį jūs tikiu suprasite APVA sąlygų elektromobilių kompensacijai absurdiškumą. Labai viliuosi, kad šis straipsnelis pasieks ir platesnę auditoriją bei aplinkos ministerijos bei aplinkos projektų valdymo agentūros atstovus, kurie, tikiuosi, pagaliau imsis veiksmų taisyti reikalavimo, ne tik kad neskatinančio pirkti elektromobilius, bet baudžiančio sąžiningus bei patikimus pardavėjus bei automobilių gamintojų atstovus.

Kaip jau rašiau balandį – vienas iš būdų būtų nustatyti, kad pirma registracija juridinio asmens, užsiimančio automobilių prekyba ir turinčio prekybinius numerius, neskaičiuojama kaip registracija. Tokiu atveju pirma registracija būtų pirkėjo vardu ir atitiktų visas taisykles. Nes, nors taisyklės yra gan logiškos, bet protingos galvos, priėmusios tas taisykles, nelabai gilinosi į automobilių pardavimo verslą, VMI bei Regitra taisykles bei valstybinių numerio ženklų subtilumus.

Taigi, viskas ko reikia situacijai pataisyti yra pakeisti esamą formuluotę iš:
„…pirmosios registracijos Lietuvoje data ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ta pati (sutampa)”
į
„pirmosios registracijos Lietuvoje data (išskyrus pirmą registraciją juridinio asmens, užsiimančio automobilių prekyba vardu) ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ta pati (sutampa)”.

Tad, leiskite paklausti, APVA vadove Ignotai Šalavėjau bei aplinkos ministre Kęstuti Mažeika – kas per nesąmonė (WTF)?

Previous articleIoniqmat 10 – Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq electric
Next articleMokytojų diena ir truputis išpažinties

8 COMMENTS

  1. Ar tikrai?

    O kur galima pamatyti pirmosios registracijos Lietuvoje datą, išskyrus pirmą registraciją juridinio asmens, užsiimančio automobilių prekyba vardu) datą?
    papildomai, juk bet kuris juridinis asmuo gali užsiimti automobilių prekyba. tuomet pvz. spark, nuomojanti elektromobilius, parduotų elektromobilį fiziniams asmeniui. pagal tokį apibrėžimą jau būtų tinkama kompensacijai gauti. Bet ar Lietuvoje padaugėtų elektromobilių? ne. Ar taip būtų paskatinta mažinti taršą? ne, nes naujai registruotų elektromobilių LT nepadaugėtų.
    Ar „demo” automobiliai tikrai galvos skausmas atstovybėms? Ir tik dėl 4000? juk atstovybių reklamos biudžetai tiem patiems elektromobiliams tikrai didesni. kartais. tad 4000 „naujo automobilio reklamai” visame rinkodaros biudžete, turėtų būti lašas jūroje.

  2. Tad leiskite paklausti, kodėl atstovai nenori nuolaidu panaudotiems auto pdaryti?
    Ir dar ar nekyla noras, kad net is žmonos įsigijus būtų kompensuojama?

    • Naudotiems automobiliams taikoma nuolaida juk. 2000 Eurų 🙂
      O iš žmonos kompensuoti būtų neblogai.

      O dar geriau – Dargazo dujomis varomas automobilis 😉

  3. Džiaugiamės, kad gyventojų aktyvumas didėja ir gauname daugiau pastabų ir pasiūlymų. Jūsų straipsnyje aptariama elektromobilių skatinimo priemonė Lietuvoje įgyvendinta pirmą kartą, todėl aktyviai klausome kritikos, kuri padėtų mums tobulinti procesą ir išvengti spragų. 
    Šios priemonės tikslas yra padidinti elektromobilių kiekį keliuose ir taip sumažinant šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą. Vengiant piktnaudžiavimo parama, kaip saugiklis buvo pasirinkta pirmos registracijos data. Pasiūlymas buvo svarstomas priemonės viešojo derinimo metu, tačiau prieštaravimų nesulaukė. 
    Reaguodami į kritiką svarstome naujus saugiklius, tarp kurių yra ir automobilio VIN numeris (unikalus automobilio identifikacinis numeris). Tokiu atveju kompensacija elektromobiliui būtų teikiama vieną kartą pagal jo VIN numerį. Taip būtų siekiama išvengti situacijų, kai mažai naudoto elektromobilio antroji registracija nesuteikia teisės į kompensaciją, nors ja iki tol nebuvo pasinaudota. Taip pat tai padarytų patrauklesnius ir mažai naudotus „demo“ automobilius bei supaprastintų elektromobilio registraciją šeimoms.
    Tačiau šis saugiklis kelia ir „dirbtinių” perregistravimų grėsmę, kai ilgą laiką eksploatuotas elektromobilis perrašomas artimiesiems, siekiant įgyti teisę į kompensaciją. Pasinaudojus šia spraga nebūtų didinamas elektromobilių skaičius, taigi parama būtų naudojama netikslingai.
    Todėl naudojant VIN numerį turėtume atsižvelgti ir į datą, kada elektromobilis buvo pirmą kartą užregistruotas Lietuvoje t.y. būtų galima įsigyti Lietuvoje jau registruotą elektromobilį, tačiau neskirti paskatos tiems, kas elektromobilį nusipirko dar prieš skatinimo priemonę (toks perregistravimas nedidina elektromobilių skaičiaus Lietuvoje, todėl lėšos būtų panaudojamos netikslingai).
    Yra ir dar viena problema – piktnaudžiavimas parduodant naudotą elektromobilį, kai nepasakoma ar už jį jau buvo gauta kompensacija. Deja šiuo metu nėra galimybės patikrinti ar elektromobilis jau yra gavęs kompensaciją. Galimi sprendimo būdai yra papildomi įrašai VĮ Regitra duomenų bazėje, arba papildomos funkcijos APVIS sistemoje, kurios leistų patikrinti ar konkrečiam automobiliui įsigyti jau buvo skirta parama.
    Ši priemonė galioja iki 2021 m. vasario 1 d. Pasibaigus kvietimui teikti paraiškas (arba pasibaigus priemonei skirtoms lėšoms) bus nagrinėjami rezultatai ir atsižvelgiama į komentarus bei įgytas žinias priemonei patobulinti ir pratęsti. Jau dabar yra tariamasi su atsakingomis institucijomis dėl galimų sprendimų ir piktnaudžiavimo atvejų užkirtimo.
    Dėkojame už išsamius komentarus, kurie prisideda prie Klimato kaitos programos tobulinimo. Tikimės jūsų pavyzdžiu paseks ir kiti ekspertai, o į dialogą įsitrauks ir visuomenė.

    • Peržiūrėdami tvarką, atsižvelkite ir į tokį poreikį. Mes su žmona labai norime pirkti elektromobilį, o gal net du. Elektromobilio žvalgomės Europoje antrinėje rinkoje. Įsigyti pageidaujame su lizingu. Kaip žinia, Lietuvos lizingo bendrovės nelizinguoja automobilių, kurie nėra registruoti Lietuvoje. Elektromobilį norėjome pirkti žmonos vardu ir jį užregistruoti. Tada aš lizingu iš žmonos perpirkčiau elektromobilį. Pagal APVA antra registracija ir netenkame subsidijos. Jūsų siūloma subsidija pagal VIN manau geras sprendimas. Duokite terminą 12 mėn. po pirmos registracijos Lietuvoje ir vienkartinę subsidiją vienam VIN ir bus viskas ok. Tik sukurkite registrą, kur galima būtų tikrinti, ar subsidija buvo gauta ar ne. Taip pat neapribokite teisės perparduoti elektromobilio giminaičiams. Kodėl? Jau aprašiau mūsų šeimos situaciją.

  4. Pievos, lizingaui nesvarbu, kad auto nebuvo registruotas LT. Deja, bet daugimai kompensacija rūpi labiau, nei elektrinis auto. Geriausia matyt būtų gauti pinigus už jau turimą raudoną dyzelinį golf…

  5. Mano situacija tokia kad pirmą automobilio registraciją Lietuvoje atliko įmonė prekiaujanti automobiliais, aš nupirkau jau registruotą Lietuvoje. APVA atsiuntė atsakymą kad kompensacija nepriklauso nes mano ne pirma registracija. Gal patartumėt kur galima kreiptis dėl tokio mūsų įstatymo nesąmoningumo.

    • Deja, bet pakliuvote būtent į tas pinkles, apie kurias aš rašiau… APVA jau ir autoverslo asociacija bandė pajudinti, ale tie užsispyrę – šiai programai (iki kitų metų vasario) nežada nieko taisyti, nor patys supranta, kad absurdas…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here