Atrodo, dar visai neseniai elektromobilių pasiūla buvo sudaryta iš dviejų modelių – „niekur nenuvažiuojančio“ pirmos kartos Nissan Leaf bei super brangaus svajonių automobilio Tesla Model S. Bet tai buvo 2013 metais – praktiškai prieš dešimtmetį. Laikas bėga, elektromobilių nors ir lėtai, bet daugėjo, o pastaraisiais metais elektromobilių modelių kiekis kasmet beveik padvigubėja. Taigi, jei prieš beveik 10 metų elektromobilius galėjome vadinti vienaragiais, šiandien jie užima vis daugiau “vietos po saule”, o rinktis iš ko turi ir Dacia, ir Mercedes, ir Porsche gamintojų gerbėjai.

Kita vertus, kad ir kiek tų modelių beatsirastų, visada ir beveik visiems lietuviams svarbiausias klausimas – ar perkamas elektromobilis nuvažiuoja nuo sostinės iki jūrinės sostinės Palangos viena įkrova. Na ir, nepamirštama pridurti, kad važiuoti naujasis savininkas ketina “nestabdydamas eismo”. Jei tikėtume gamintojų pateikiamais skaičiais, beveik visi nauji elektromobiliai su talpesnėmis baterijomis gali nesunkiai įveikti magišką 330 km atstumą tarp Vilniaus ir Palangos. Bent jau taip teigia WLTP metodika išmatuotų testų rezultatai. Deja, WLTP skaičius galima pasiekti vasarą važiuojant idealiomis sąlygomis 90 km/h. Mokant taupyti galima nuvažiuoti ir gerokai daugiau, nei žada WLTP skaičiai, bet mes juk ne apie tai! Kas važiuoja į Palangą 90 km/h, be šildymo bei švelniai greitėdami į visus kalniukus? Kelio ženklai sako, kad automagistrale vasarą galime važiuoti 130 km/h, o žiemą 110 km/h, tad būtent toks greitis su nedideliu „eismo nestabdymo“ priedu kirba skaičiuojančiųjų elektromobilių nuvažiuojamą atstumą galvose. Taigi, kokie naujausi 2022 metų elektromobiliai gali “smagiai” nuvežti iš Sostinės į Palangą?

Lietuvos Metų Automobilis 2023

Lietuvos metų automobilis – kasmet organizuojamas konkursas, kuriame ieškoma to geriausio modelio, tarp visų naujienų, Lietuvoje pasirodžiusių per pastaruosius metus. Geriausių įvertinimų sulaukęs modelis gali visus ateinančius metus puikuotis Metų Automobilio įvertinimu. Elektromobilių vos prieš kelis metus šiame konkurse nebūdavo (kaip ir mano jau minėto elektromobilių pasirinkimo apskritai), bet elektromobiliai į šį konkursą įsiveržė “su trenksmu”, kai Volkswagen ID3 prieš du metus laimėjo Lietuvos Metų Automobilis 2021 titulą. Aš buvau beveik tikras, kad 2022 metų automobilio vardą nešios taip pat elektromobilis, mat finaliniame septintuke buvo net keturi elektromobiliai, bet Mercedes C klasės žvaigždė, matyt, apakino komisijos narius ir būtent jis tapo ne elektra varomu metų automobiliu.

Šiemet konkurse dalyvauja 27 automobiliai, iš kurių dešimt – elektromobiliai. Vienas dyzelinis (o kokia populiari buvo ši klasė prieš penkis metelius!). Kiti hibridai, pluginai ar tiesiog benzinu varomi. Mane, žinoma, domina tie dešimt elektromobilių. Kas jie?

  • Audi Q4 Sportback e-tron
  • Cupra Born
  • Mercedes EQE
  • Mercedes EQS
  • Nissan Ariya
  • Porsche Taycan GTS Sport Turismo
  • Renault Megane E-tech
  • Volvo C40 Recharge
  • Volkswagen ID5 GTX
  • Volkswagen ID Buzz.

Metų automobilio komisija puikiai žino lietuvių poreikius, tad prieš pat oficialiai mažėjant maksimaliam leistinam greičiui automagistralėse jie padarė aktualiausią lietuviams testą – su visais konkurse dalyvaujančiais elektromobiliais važiavo beveik 200 km atstumą 130 km/h greičiu. Na, po teisybei, ne visada tokiu greičiu pavyko važiuoti dėl kelio remonto atkarpų tarp Vilniaus ir Panevėžio, tad, sakykime, vidutinis greitis buvo apie 120 km/h. Oro sąlygos tikrai pasitaikė nelepinančios – 10 laipsnių „šilumos“, lietus ir gan stiprus vėjas. Kartais net žiemą gali būti geriau J

Tam, kad elektromobiliai būtų kiek galima geriau paruošti, kiekvienas vairuotojas iki testo vietos turėjo atvažiuoti apie 20 kilometrų, kad baterija pasiektų optimalesnę temperatūrą prieš važiuojant greitai. Taigi, iš viso visi elektromobiliai testo dieną nuvažiavo apie 220 kilometrų – vis dar stipriai mažiau, nei reikia važiuoti iki Palangos, o dar ir šiek tiek lėčiau, bet šio testo rezultatai leidžia susidaryti įspūdį, kurie modeliai bent teoriškai galėtų smagiai važiuojant pasiekti pajūrį.

Baterijos talpa, sąnaudos ir nuvažiuojamas atstumas

Elektromobilių vairuotojai yra gana neblogi matematikai, mat dažnokai tenka paskaičiuoti, ar užteks įkrovos įvykdyti vienokius ar kitokius kelionės tikslus. Kaip jums tapti elektromobilių nuvažiuojamo atstumo ekspertais? Labai paprastai.

Jums reikia žinoti kokia yra elektromobilio panaudojama baterijos talpa (usable capacity) kilovatvalandėmis ir kiek kilovatvalandžių reikia elektromobiliu įveikti 100 km atstumą jums rūpimu greičiu. Taigi, jei pvz. elektromobilis, važiuojantis jūsų pageidaujamu greičiu šimtui kilometrų naudoja 25 kilovatvalandes, o jo panaudojama baterijos talpa yra 100 kilovatvalandžių, vadinasi jūs nesunkiai su viena įkrova nuvažiuosite 400 kilometrų. Taigi, nuo Vilniaus iki Palangos ir dar liks į Klaipėdą pirmyn atgal „sulakstyti“. Na, o jei tokias pat sąnaudas deklaruojantis elektromobilis turi 75 kilovatvalandžių panaudojamos talpos bateriją, galite įveikti tik 300 km, tad kažkur netoli Klaipėdos teks „tranzuoti“ traliuką…

Lietuvos metų automobilio konkurse dalyvaujančių elektromobilių baterijų panaudojama talpa – nuo 58 iki 107.8 kilovatvalandžių. Taigi, nuvažiuojamas atstumas, teoriškai, gali skirtis dvigubai! O kaip gi yra iš tikrųjų? Imkime ir panagrinėkime žurnalistų komisijos testo rezultatus, už pasidalinimą kuriais esu labai dėkingas konkurso organizatoriams.

130 km/h su Audi Q4 Sportback e-tron

Audi deklaruoja, kad Q4 Sportback e-tron elektromobilio baterijos panaudojama talpa – 76.6 kilovatvalandės. 200 kilometrų magistralės teste šis elektromobilis vidutiniškai naudojo apie 26.4 kWh/100 km. Vadinasi, nuvažiuojamas atstumas pilna įkrova tokiomis sąlygomis ir tokiu greičiu – 290 kilometrų. Deja, bet iki Palangos niekaip. Net iki Klaipėdos gali tekti truputį pasistumti.

130 km/h su Cupra Born

Nuo Seat atsiskyrusio Cupra sportiškų automobilių padalinio atstovas Born – mažiausią, 58 kilovatvalandžių panaudojamos talpos bateriją turintis elektromobilis šių metų rinkimuose. Žinoma, jis ir beveik mažiausias pagal dydį (mažesnis yra tik Renault Megane E-tech), tad, turėtų būti ekonomiškesnis, nei didieji „broliukai“. Ką parodė 200 km greituminis testas? Vidutines 23 kWh / 100 km sąnaudas. Taigi, pilnos baterijos įkrovos tokiomis sąlygomis užtektų 252 kilometrams. Iki Kryžkalnio laisvai, bet ten reiktų stabtelti atsigerti kavos ir papildyti baterijos atsargas, nes kitaip, deja, jūrą teks matyti „kaip savo ausis“.

130 km/h su Mercedes EQE

Vienas iš „pikčiausių“ elektromobilių šių metų rinkimuose – AMG padailintas ir pagerintas greitasis EQE sedanas, nepadarysiantis gėdos miesto lenktynėse nuo šviesoforų. Įsibėgėjimas iki 100 km/h – 3.5 sekundės. Deja, greitis ir geros sąnaudos nėra dideli draugai, tad EQE apetitas po 200 km greitkeliu buvo tikrai didokas – 27.7 kWh / 100 km. Kad ir kaip sportiškai atrodytų bei važiuotų šis EQE, nesu tikras ar toks apetitas yra atleistinas, net ir įskaitant tikrai didelę, net 90.6 kilovatvalandes siekiančią baterijos talpą. Net ir tokia baterija negarantuoja, kad sėkmingai iš sostinės pasieksite Palangą, mat esant tokioms sąnaudoms, baterijos užteks 327 kilometrams. Jei jūsų tikslas – prie gintaro muziejaus – turėtų užtekti. Na, o jei prie oro uosto, deja, ir vėl teks kelis kilometrus stumti šį nelengvą elektromobilį…

130 km/h su Mercedes EQS

Didesnis, sunkesnis ir su talpesne baterija, bet ekonomiškesnis nei EQE. Taip, EQS iš tiesų yra didžiulis daugiau nei 5 metrų ilgio sedanas ir jis gali būti ekonomiškesnis, nei kur kas lengvesnis ir mažesnis EQE… Geresnis aerodinaminis aptakumas ir turime kiek keistą rezultatą – 24.5 kWh / 100 km sąnaudas. Vos daugiau, nei Born, bet mažiau tiek už EQE, tiek už Q4 e-tron. Be kita ko, šis „begemotas“ dar ir aprūpintas talpiausia baterija – 107.8 kWh. Beveik, kaip mano matematiniame pavyzdyje teksto pradžioje, šis elektromobilis greitai ir komfortiškai viena įkrova gali nuvažiuoti 440 kilometrų. Iki Palangos – laisvai. Ir su vėjeliu bei sėdynių masažu.

130 km/h su Nissan Ariya

Nissan buvo pirmi masinio elektromobilio gamintojai. Jie “pramynė“ taką kitiems, parodė kryptį, tik, va, pamiršo ir patys tuo nurodytu keliu eiti. Nors ir kitaip išlankstytomis skardomis apvilktas naujausias Leaf modelis visaip stengiasi paslėpti savo ištakas, bet akylesnis pirkėjas greitai identifikuoja morališkai pasenusią senuko Leaf bazę. Ir, kai visi konkurentai jau nubėgo Nissan Leaf pramintu takeliu dideliais žingsniais, beveik paskutiniai rinkoje šiuo keliu pagaliau pradėjo eiti Nissan su naujuoju savo elektromobiliu Ariya. Ar tai bus vertas dėmesio modelis, parodys laikas, o kol kas patikriname jo galimybes pasiekti Palangą.

Metų automobilio apdovanojimams pateiktas Ariya modelis su ypač talpia, 87 kWh baterija. Šį skaičių lenkia tik abu Mercedes modeliai. O kaip gi su sąnaudomis? Ariya juk labiau panaši į Q4 e-tron, nei į aerodinamikos valdovą EQS, bet rezultatas – EQS „lygoje“ – 24.7 kWh / 100 km. Labai puikus skaičius tokio dydžio automobiliui. Panašu, Nissan iš tikrųjų analizavo konkurentus, gal todėl su Ariya startu taip užtruko. Pilna įkrova automagistrale šiuo elektromobiliu galima nuvažiuoti apie 352 kilometrus – užteks iki Palangos ir net iki Šventosios. Tik nepersistenkite pakeliui linksmai spausdami akseleratoriaus pedalą J

130 km/h su Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Ilgiausio modelio pavadinimo savininkas pretenduoja į brangiausio konkurso dalyvio apdovanojimą, o taip pat gali „nusinešti“ sportiškiausio metų automobilio titulą, nes būtent sportiškam vairavimui jis ir skirtas. Deja, kaip ir EQE atveju, sportiškai, reiškia netaupiai – 26.1 kWh / 100 km. Panaudojama Porsche Taycan baterijos talpa – 83.7 kWh, tad, su tokiomis sąnaudomis, net ir turint ketvirtą pagal talpą bateriją metų automobilio testuose, paskutinius kilometrus iki Palangos tektų visai nesportiškai riedėti, mat pilnos baterijos įkrovos tokiomis sąlygomis užtektų 321 kilometrui.

130 km/h su Renault Megane E-tech

Megane E-tech – mažesnysis Ariya „broliukas“ ar net labiau „sesutė“, nes abu elektromobiliai gaminami naudojant tą pačią Renault-Nissan EV platformą. Žinoma, mažesnis automobilis – mažesnė baterija – 60 kWh. Tai – vos pora kilovatvalandžių daugiau, nei Cupra Born. Skirtumas tik tame, kad Megane E-tech varomas priekine, o Born – galine ašimi. Kuris sprendimas efektyvesnis? Pasak skaičių – priekiu varomas, nes šio testo Megane E-tech sąnaudos – 21.9 kWh / 100 km. Pilna įkrova – apie 274 km. Iki Palangos niekaip, bet su nedideliu sustojimu Kryžkalnyje, Palangą pasieksite sutaupę nemažai kilovatvalandžių, šiuo metu visai nepigios elektros energijos.

130 km/h su Volvo C40 Recharge

Mados vėjai nuo BMW X6 “kupe stiliaus visureigių“ ritasi į praktiškai visų gamintojų ir visų segmentų automobilius. Ne išimtis ir konservatoriai Volvo, kurių gan dėžutiškų formų XC40 šiemet pakeitė „kupe“ liniją siūlantis C40. Pasak aerodinamikos specialistų, toks automobilio siluetas ne tik gražus (deja, ne visiems), bet ir aerodinamiškai efektyvus. Taigi, C40 yra taupesnis bei ne toks aptakus jo broliukas XC40. Rezultatas – 26.1 kWh / 100 km. Vos mažiau nei didesnio Audi Q4 e-tron ir lygiai toks pats, kaip Porsche Taycan. Baterijos panaudojama talpa – 75 kWh. Deja, visas galimas nuvažiuoti atstumas pilna įkrova – 287 km. Iki Palangos, vėl gi, niekaip…

130 km/h su Volkswagen ID5 GTX

Dar vienas “kupe” linijos “visureigių“ atstovas. Realiai – tas pats ID4, tik kaip ir Q4 e-tron Sportback ar C40 – kitokiu galinės dalies dizainu. Abi varomos ašys ir nemažas dydis turėtų sąlygoti nemenkas sąnaudas, bet kažkodėl jos yra tik 23.9 kWh / 100 km. Geriau nei EQS ir vos prasčiau nei tik galu varomo ir gerokai mažesnio Born! Volkswagen tikrai atrodo atrado efektyvumo receptą. Ypač, turint omenyje, kad beveik „identiškas dvynys“ Q4 e-tron Sportback šimtui kilometrų naudoja beveik trim kilovatvalandėm daugiau. Kadangi ID5 baterijos talpa 77 kWh, šis elektromobilis galės su Porsche vairuotoju dalintis du automobilius vežančio traliuko kainą. Kodėl? Nes pilna įkrova nuvažiuos 322 kilometro – vienu kilometru daugiau, nei Taycan GTS, bet iki Palangos abiems truputį truks.

130 km/h su Volkswagen ID Buzz

Turbūt, vienas laukiamiausių ir daug ažiotažo sukėlusių šių metų EV rinkos debiutantas – autobusiukas ID Buzz, apeliuojantis į legendinių Volkswagen T1 fanų širdis ir pinigines. Logiška, kad autobusiukas naudos daugiausiai elektros už visus konkurentus šiame teste – deja, bet aerodinamikos dėsnių neapgausi. Kad ir kaip aptakiai tekėtų kėbulo linijomis pro šalį lekiantis oro srautas, dydis šiuo atveju yra labai svarbu. Kaip svarbu? 30.7 kWh / 100 km svarbumu. Įskaitant tai, kad baterijos talpa – identiška ID5 modeliui, į Palangą su Buzz važiuosite draugiškai sustodami pildyti atsargas su sportiškuoju Cupra Born, mat Buzz pilna įkrova nuvažiuos 251 km – 1 km mažiau, nei Born.

WLTP ir realybė

Kaip jau minėjau teksto pradžioje, perkant elektromobilį, kuriuo ketinate smagiai važiuoti iki pajūrio, nereiktų vadovautis gamintojų pateikiamais WTLP skaičiais. Kodėl? Nes štai todėl:

Elektromobilio modelisNuvažiuojamas atstumas, kmWLTP atstumas, kmSkirtumas nuo WLTP, %
Audi Q4 Sportback e-tron29053446
Cupra Born25242040
Mercedes EQE32752638
Mercedes EQS44067235
Nissan Ariya35253334
Porsche Taycan GTS Sport Turismo32149035
Renault Megane E-Tech27445039
Volvo C40 Recharge28744435
Volkswagen ID.5 GTX32249134
Volkswagen ID. Buzz25142341

Taigi, jei matuojatės elektromobilį savo smagioms tolimesnėms kelionėms, gamintojų deklaruojamą nuvažiuojamą atstumą pagal WLTP dalinkite iš trijų ir padauginkite iš dviejų. Taip apytiksliai gausite realų įveikiamų kilometrų skaičių važiuojant greičiau ir ne idealiomis sąlygomis.

Jei mėgstate „skristi“ dar greičiau, nei šio testo dalyviai, teks WLTP skaičius dalinti pusiau ar net daugiau. Na, o jei visa tai darysite už lango spaudžiant -15 laipsnių šaltukui, WLTP skaičius gali tekti dalinti net ir iš trijų…

Tai kokie elektromobiliai nuvažiuoja iki Palangos?

Testai testais, skaičiai skaičiais, o kokie elektromobiliai laisvai nuvažiuoja iki Palangos važiuojant bent jau leistinu greičiu ir nešąlant kojų? Turime kelias atsakymų kategorijas:

  • Tikrai nuvažiuoja bet kokiomis sąlygomis – Mercedes EQS (440 km)
  • Nuvažiuoja su nedideliu rezervu nepersistengiant – Nissan Ariya 87 (352 km)
  • Beveik nuvažiuoja pataupant – Mercedes EQE AMG (327 km), Volkswagen ID5 GTX (322 km) ir Porsche Taycan GTS Cross Turismo (321 km)
  • Tikrai nenuvažiuoja – Audi Q4 Sportback e-tron (290 km), Volvo C40 Recharge (287 km), Renault Megane E-tech (274 km), Cupra Born (252 km) bei Vokswagen ID Buzz (251 km).

Visgi, jei jums būtinai reikia elektromobilio, kuris nuvažiuoja nuo Vilniaus iki Palangos nurodytomis sąlygomis, o pasirinkimas iš vieno EQS modelio tarp šių metų Lietuvos Metų Automobilio konkurso dalyvių jūsų netenkina, galite apsvarstyti ir šiuos, konkurse nedalyvaujančius modelius, nes jie, tikėtina iki Palangos nuvažiuoja:

  • Audi e-tron GT
  • BMW i4
  • Mercedes EQE 300
  • Mercedes EQS 450+
  • Porsche Taycan S / Taycan 4S
  • Tesla Model S 100D / Model S Long Range
  • Tesla Model 3 Long Range
  • Tesla Model Y Long Range
  • Tesla Model X Long Range.

Beje, nuotraukos tekste – konkurso organizatorių.

Previous article100000 kilometrų su Tesla Model S – gedimai ir investicijos
Next articleAr elektromobiliai „kūrenami” dujomis?

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here