Pirmoje šio straipsnio dalyje pasakojau, kaip man sekėsi draugauti su Tesla tris metus, per kuriuos nuvažiavau beveik 100000 kilometrų. Papasakojau, kiek kartų buvo patobulintas Model S, kaip keitėsi jo varikliai, baterijos, sėdynės ir kitos detalės, nors vizualiai Model S vis dar beveik toks pats, kaip buvo 2012 – prieš dešimt metų. Dar papasakojau apie tai, kokie galimi Model S patobulinimai, kuriuos dariau savo elektromobiliui ir kiek visa tai kainavo.
Antroje straipsnio dalyje aprašysiu tokias išlaidas kaip padangos, draudimai, kilimėliai, valytuvai, įkrovimo laidai ir „grožio“ investicijos. Na, o po to „nersiu“ į ilgą trijų rimtesnių gedimų per tris metus aprašymą – nulūžusį vairo stiprintuvą, sulūžusį stoglangį ir ilgai besitęsusias peripetijas su Tesla Autopilot‘o radaru bei skirtingą patirtį su skirtingų šalių Tesla servisais. Jei nenorite susigadinti labai gero ir labai patikimo Tesla Model S elektromobilio įvaizdžio – ši straipsnio dalis ne jums. Na, o jei norite paskaičiuoti svetimus (šiuo atveju mano) pinigus ir pasibaisėti kainomis bei gedimais – jūs būtent ten, kur norite būti. Taigi, startuojam su investicijom ir pereinam prie mažų, o po to – prie didesnių gedimų.
Tesla Model S investicijos per tris metus
Investicijomis laikau arba laidų / kitų reikmenų pirkimą, arba išlaidas “grožiui”, pvz. plovimams ar poliravimui. Taigi, kiek kas kainavo?
- Privalomas draudimas per tris metus – 470 eurų. Kažkodėl, pirmi metai buvo brangesni, o vėlesni – pigesni
- Kasko draudimas Tesla Model S / X kainavo kosminius pinigus, tad Kasko draudimo neturėjau ir neturiu
- Valytuvai – dvi poros, 50 eurų, bet jau tikrai atėjo laikas trečiai porai
- 3 fazių Type 2 įkrovimo kabelis – 100 eurų
- Techninės apžiūros – 42 eurai
- 4 vasarinės padangos – 330 eurai. Tesla atvažiavo su trim sveikom ir viena mirusia žiemine padanga, tad teko pirkti vasarinių padangų komplektą. Labai nedaug važiuotą, nes naujos R19 245 45 gero gamintojo naujos padangos yra tikrai nepigios. Deja, neišsiaiškinęs nusipirkau Runflat tipo padangas, su kuriomis Model S buvo visiškas „vežimas“
- 4 prastesnės vasarinės padangos – 125 eurai. Pirktos su tikimybe, kad dalį metų pavyks važiuoti minkščiau. Suvažinėtos iki visiško išmetimo
- 2 neblogos vasarinės padangos – 120 eurų. Ekstra padangos, pirktos todėl, kad Lietuviškoje „autostradoje“ Vilnius-Kaunas sugebėjau suplėšyti vieną padangos šoną ir teko skubiai rasti sprendimą
- 2 žieminės padangos – 225 eurai. Ieškojau identiško padangų modelio mano turimoms, nes jos buvo neblogos, tad teko sumokėti šiek tiek brangiau už kiekvieną
- Dar 2 žieminės padangos – 205 eurai. Tesla tikrai greitai suvažinėja padangas – daug svorio ir daug galios daro savo
- Vasarinių padangų keitimas į žiemines ir atvirkščiai – 150 eurų
- Scan my Tesla diagnostikai skitas kabelis – 31 euras. Dar keliolika eurų kainavo pati programėlė, bet dabar galiu matyti labai daug įvairios informacijos apie savo Model S
- Guminiai kilimėliai – išsigelbėjimas žiemą ir lietaus sezonų metu – 34 eurai
- Pakabos tikrinimas ir nedidelis remontas – 50 eurų
- Kėbulo poliravimai ir plovimai – 666 eurai
- Kondicionieriaus sistemos patikrinimas – 10 eurų.
Taigi, didžiausios mano Tesla Model S išlaidos per tris metus – grožiui, draudimui ir padangoms bei jų keitimui. Padangos tikrai gyvena nelabai ilgai, nors važinėju dažniausiai „kaip pensininkas“.
Mano Tesla Model S gedimai
Kaip jau minėjau, aš Tesla Model S pirkau “nuskriaustą”, tad didžiausia mano investicijų dalis yra tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su patirta avarija. Pasakysiu taip – Tesla dalys nėra pigios, oficialiai Tesla dalis nėra labai paprasta nusipirkti, tad Tesla remontai po avarijų lengvai gali viršyti 10000 eurų, nors nuotraukose būklės po avarijos situacija atrodo stipriai „pigesnė“. Taip atsitiko ir su mano nedaug nukentėjusia Model S – remontas (įskaitant dalis, remontą bei visus su programine įranga susijusias investicija) gerokai viršijo 10000 eur. Bet šių išlaidų nepriskiriu gedimams, nes, jei pirktumėte „sveiką“ automobilį, šių investicijų tiesiog nebūtų.
Taigi, mano Model S nedideli gedimai per tris metus:
- Išlūžo įkrovimo lizdo plastikiniai „viduriai“. Bandžiau klijuoti – padėjo neilgam. Po to išsiaiškinau, kad galima iš Teslos užsisakyti naują dalį ir ji nėra brangi – 20 eurų, tik reikia pasikeisti. Kiti meistrai siūlė keisti visą lizdą su laidais už daug pinigų, o pasirodo galima „prasisukti“ gerokai pigiau… Taigi, 20 eurų plius pakeitimas
- Numirė galinės bagažinės pritraukimo varikliukas. Pasirodo, bėda, su kuria susiduria visi Model S savininkai, o ir ne tik jie, mat šią dalį naudoja nemažai Mercedes modelių. Pagooglinęs, pirkau varikliuką Ebay, nes Lietuvos pardavėjai norėjo baisiai daug pinigų už šį daiktą. Kaina – 56 eurai plius valanda išsiardyti ir sudėti viską atgal, nes nebuvo progos aplankyti servisą, o youtube rasta instrukcija nepasirodė labai sudėtinga
- Sugedo kapoto spynelės mikro jungiklis, fiksuojantis kapoto uždarymą. Bėda tame, kad su važiuojant su teoriškai neuždarytu kapotu, neveikia autopilotas. Rimta problema, taisoma užsakyta nauja spynele iš Tesla už 61 eurą bei 20 minučių spynelės pakeitimui savo rankomis
- Per paskutinę techninę apžiūrą tikrintojams nepatiko rūko žibinto sklaida. Apžiūrą praėjau, bet rūko žibintas kažkoks keistas ir, neatrodo, kad šviesos srautą galima bent kažkaip pareguliuoti, tad, tikėtina, teks rūko žibintą pakeisti ateityje
- Sugedo dvi rankenėlės. Sulaužytus metaliukus užsisakiau iš Tesla už 30 eurų, vieną jų pakeitė kitas Tesla vairuotojas, o antrą suderinau su didesniu remontu, kurį aprašysiu žemiau.
Rimtesni Model S gedimai per tris metus taip pat buvo trys. Jei trumpai – nulūžo vairo stiprintuvą laikę varžtai, sulūžo stoglangio laikikliai ir turėjau, atrodo, neišsprendžiamų problemų su autopiloto radaru. Na, bet apie visus tris gedimus parašysiu šiek tiek daugiau detalių.
Pirmas rimtas Model S gedimas – vairo stiprintuvas
Matyt, esu gimęs po laiminga žvaigžde, nes šis gedimas įvyko sekantį rytą po 3500 kilometrų kelionės iš Lietuvos į Ispaniją ir jis įvyko prie namų, manevruojant parkinge, o ne automagistralėse, kur važiuojant 130 km/h pasekmės galėjo būti gerokai liūdnesnės. Taigi, pradėjus laviruoti parkinge tiesiog sukant vairą staiga atsirado baisus metalinis garsas, o ratus pasukti pasidarė praktiškai neįmanoma.
Kadangi turėjau pasiėmęs į kelionę įrankių, prasiardžiau Model S priekį ir supratau priežastį – vairo stiprintuvo varikliukas elementariai „nulūžo“, o garsą skleidė ant jo ašies esantis krumpliaratis, besitrindamas į viską, kas pasitaikė aplink. Kai jau supratau kame bėda, pradėjau googlinti. Pasirodo, tai gan dažna Tesla (vėliau pasirodė, kad ir BMW) problema – vairo stiprintuvo tvirtinimui buvo naudojami aliuminiai varžtai, kurie nuo amžiaus bei aplinkos poveikio tiesiog nutrūkdavo. Vienam iš forumų netgi radau informaciją apie tai kokio ilgio, kokio sriegio ir kokio diametro varžtai buvo naudojami, tad vietinėje ispaniškoje kinų parduotuvėje nusipirkau panašiausių į nurodytus varžtus analogų ir pabandžiau bent laikinai problemą išspręsti. Dalinai pavyko, bet stiprintuvo dirželis prašokdavo / praslysdavo, tad reikėjo rimtesnio sprendimo.
Su tokiu pusiau prisuktu ir pusiau veikiančiu vairo stiprintuvu nuvažiavau iki Tesla serviso Barselonoje, kur tikėjausi nupirkti naujus varžtus ir gauti stiprintuvo tvirtinimo atgal paslaugą. Mano didžiai nuostabai, manęs į servisą su šia problema ir mano norimu sprendimo būdu nepriėmė… Man paaiškino, kad pagal Tesla procesą jie gali prevenciškai keisti varžtus po vieną, kol jie dar nėra nulūžę, bet jei jau nulūžo, keičiama visa vairo kolonėlė. Žinoma, toks keitimas kainuotų kelis tūkstančius eurų. Galite mane suprasti, kai tikėjausi atvažiavęs nusipirkti tris varžtus ir jų keitimo paslaugą už gal 100 eurų, o man buvo pasiūlytas tūkstantinis sprendimas su vairo kolonėlės keitimu, kurios dar ir vietoje nebuvo.
Tūkstančių eurų už naują vairo kolonėlę mokėti nesinorėjo, bet sprendimo reikėjo. Supratau, kad tiesiog nepakankamai įtempiu vairo stiprintuvo varikliuką jį prisukdamas kinų parduotuvėje rastais varžtais, tad po kelių nevisai pavykusių bandymų, išmokau padaryti taip, kad 95% atvejų viskas veikė taip, kaip turėtų.
Su tokiu paties „paremontuotu“ vairo stiprintuvu važinėjau porą mėnesių. Vėliau, goolindamas radau informaciją, kad ši problema buvo sprendžiama globaliu Tesla Model S atšaukimu, kurio metu aliuminiai varžtai buvo keičiami plieniniais, kurie nebeturėtų lūžti. Kreipiausi į Tesla su viltimi, kad mano nulūžę varžtai visgi turėtų būti pakeisti pagal „recall‘ą“. Gavau atsakymą, kad mano Model S recall‘as buvo padarytas 2018 metais Vokietijoje (kol dar nebuvau savininkas), tad recall‘as mano automobiliui nepriklauso ir, man visgi teks pirkti naują vairo kolonėlę bei mokėti už jos pakeitimą.
Nenoras skirtis su didele pinigų suma privertė pasukti galvą ir nusprendžiau dar kartą išardyti vairo stiprintuvą ir patikrinti, ar į magnetą reaguoja nulūžę vartų likučiai. Jei taip – varžtai buvo tikrai pakeisti į plieninius, kaip ir reikalaujama recall‘e, bet jie vėl nutrūko nuo „senatvės“. Mano nuostabai, joks magnetas prie senųjų varžtų likučių „nelipo“, taigi, įsitikinau, kad nutrūkę varžtai visgi buvo aliuminiai.
Kaip po recall‘o, kurio metu vairo stiprintuvo varžtai turi būti iš aliuminių pakeičiami į plieninius, mano automobilyje liko aliuminiai varžtai? Yra du variantai – arba recall‘as nebuvo apskritai atliktas, tik buvo padarytas serviso įrašas apie tai, arba recallą atliekant vėl buvo panaudoti netinkami aliumininiai varžtai. Bet čia supratau, kad „koziris“ yra mano rankose ir „spustelėjau“ Tesla su grasinimu kreiptis į teismą, nes sistema, nuo kurios priklauso automobilio saugumas, buvo arba netinkamai suremontuota, arba apskritai nebuvo padarytas privalomas recall‘as.
Iš pradžių Tesla bandė apeliuoti į tai, kad mano Model S – seniai nebe garantinė mašina ir kad Recall‘as buvo atliktas, bet galų gale sutarėme, kad aš atvažiuosiu pas juos vėl ir jie patys patikrins, kokio gi tipo varžtų likučiai yra mano vairo stiprintuve, o tada spręs, ką daryti toliau. Nuvažiavau ir palikau automobilį Tesla analizei. Bandžiau „išsimušti“ pakaitinį automobilį, bet tokio negavau, kol nebuvo nuspręsta, kas kaltas ir kas mokės už šį remontą.
Po poros savaičių gavau informaciją, kad Tesla pakeis mano Model S vairo kolonėlę su visu nelemtu vairo stiprintuvu ir varžtais „on a good will“. Tai reiškia, man mokėti nieko nereikės. Taigi, užtruko laiko, teko ne vieną valandą pačiam pasikrapštyti prie Tesla su įrankiais, perskaityti daug forumų šia tema, pasiderėti ir net pagrasinti Tesla teismu, bet rezultatą pasiekiau – mano Model S naujausia dalis – vairo kolonėlė, yra nuvažiavusi vos kelis tūkstančius kilometrų iš beveik 240000 km.
Antras rimtesnis gedimas – autopilotas / radaras 1 dalis
Nuo pat mano Model S eksploatacijos pradžios Autopilot radaras veikdavo įnoringai. Būdavo, kad kelis mėnesius veikdavo puikiai, bet retkarčiais užsiožiuodavo ir atsisakydavo vairuoti bei laikytis atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Kol problema buvo retkarčiais pasirodanti, sprendimo jai neieškojau. Tiesiog paprasčiau buvo išlipti iš automobilio, lukterėti porą minučių, kol Tesla išsijungdavo ir vėl įsėdus dažniausiai Autopilot bei radaras veikdavo toliau. Vienos kelionės metu žmonai nusibodo laipioti iš mašinos gan šaltą naktį ir man liepė “vieną kartą susitarti su ta savo įnoringa merga (turima omenyje Model S)”.
Taigi, porą metų mano santykiai su Autopilot buvo geri, bet kartais nutikdavo “it’s complicated” ir draugystė, dažniausiai iki kito ryto, nutrūkdavo. Bet jau buvau susitaikęs, kad aikštinga Tesla taip elgiasi, kai ką nors blogo apie ją pasakau, tad stengiausi to dažnai nedaryti…
Na ir 2021 metų pabaigoje, per lietų ir vėtras grįžtant iš Ispanijos į Lietuvą, Lenkijoje Autopilot atsisakė veikti ir jokie prisipažinimai meilėje nebepadėjo. Nei tą, nei sekantį, nei dar sekantį rytą, nei po savaitės. Jis tiesiog neveikė… Neveikia – vadinasi reikia taisyti. Užsiregistravau į Tesla servisą Varšuvoje, kuris mane priėmė po kelių savaičių (eilės servise tikrai didelės). Nuvažiavau į Varšuvą, sugaišau dvi dienas kelionei, susimokėjau už naktį viešbutyje ir labai tikėjausi, kad problema bus išspręsta. Pats remontas truko kelias valandas – meistrai kažką darė servise, o po to gerą valandėlę važinėjo aplink Varšuvą įvairiais keliais ir įvairiais maršrutais. Pasirodo – kalibravo radarą.
Pasirodo, servise jie atliko diagnostiką, kuri kainavo apie 150 eurų ir tada padarė radaro kalibraciją, kuri kainavo 180 eurų. Mano asmenine nuomone – baisiai nepigu, ypač įskaitant tai, kad aš atvažiavau su aiškia problema, kurios diagnozuoti tikrai nereikėjo, reikėjo, tikėtina, tik padaryti tą nelemtą kalibraciją. Iš pradžių dar bandė įsiūlyti radaro rėmelio keitimo paslaugą ir naujo rėmelio pirkimą, bet kažkaip pavyko įrodyti, kad mano radaro rėmelis sveikas ir nereikia nei pirkti naujo, nei jo keisti. Kaip ten bebūtų, atgal iš Varšuvos serviso išvažiavau su veikiančiu radaru ir jis puikiai veikė visą kelią iki namų.
Deja, sekantį rytą įsėdus į Model S ekrane pasirodė pranešimas, identiškas tam, kurį mačiau nuo kelionės per Lenkiją – Autopilotas neveikia… Sumokėjus 330 eurų už remontą apie 100 eurų už viešbutį bei dar apie 50 eurų už įkrovimą pakeliui bei išmetus dvi dienas iš gyvenimo, tai buvo mažiausia, ką norėjau matyti ekrane. Taigi, minus beveik 500 eur, o rezultatas tas pats – autopilotas neveikia…
Kadangi gedimas identiškas tam, dėl kurio vos vakar buvau servise, tikėjausi labai paprasto sprendimo – kad Tesla servisas arba grąžins pinigus už nekokybišką remontą, arba pasiūlys atvažiuoti antra kartą, bet antrasis remontas man nieko nekainuos. Deja, nieko panašaus – serviso priėmėjas man pasakė – „mes darbą atlikome, Autopilot‘as veikė jums išvažiuojant, tad atvažiuokite vėl, mes aiškinsimės toliau, kame bėda ir toliau keisime detales, jei to prireiks“… Ką tik išleidus 500 eur ir matant rezultatą dar mesti tiek pat ar dar daugiau nesinorėjo. O ir laiko iki laukiančios kelionės į Ispaniją, kurios metu Autopilot‘as yra būtinas, praktiškai nebebuvo likę. Supratęs, kad lenkų Tesla nesiruošia man grąžinti nė cento, pradėjau ieškoti lietuviškų sprendimų.
Tauragės Tesla guru Rytis liepė pirma susitvarkyti pakabą ir pasidaryti suvedimą, o tada ieškoti bėdų Autopilot‘e, jei pats nesusitvarkys. Pasak jo, Autopilot‘as yra labai jautrus ir pakabos nekorektiška padėtis gali būti priežastimi to, kad ši sistema „ožiuojasi“. Bėda tame, kad Tesla pakabos detalių nėra taip paprasta gauti ir jūs nenuvažiuosite į pirmą pasitaikiusį servisą taisyti pakabos, nes paprasčiausiai jie neturės iš kur gauti nė vienos Tesla pakabos detalės. Taigi, pasirinkimas tik iš Tesla užsiimančių servisų, kurie supranta, ką daro ir dar, tikėtina, turi detalių. Bėda tame, kad eilės servisuose po kelias savaites, o aš turėjau likusią mažiau nei vieną savaitę… O dar ant nosies nauji metai ir visi švenčia.
Nusprendžiau išbandyti laimę pats, nes kitų variantų tiesiog nebuvo. Logiškai sumąsčiau, kad jei neveikia radaras, priežastys gali būti dvi – arba nekontaktuoja laidų pynė, einanti iki radaro, arba neveikia (nekorektiškai veikia) pats radaras. Išleidau dar 400 eurų ir iš „šroto“ nusipirkau radarą bei laidų pynę. Pakeitus laidų pynę, deja, nieks nepasikeitė – ekrane vis dar švietė Autopilot‘o klaida. Atlikus antrą žingsnį – pakeitus radarą klaida liko, bet priežastis pasikeitė – radaro komunikacijos problemą pakeitė kitokia radaro klaida service mode‘o klaidų sąraše. Taigi, po 500 + 400 eurų investicijų rezultato dar neturėjau, bet, norėjau tikėti, kad esu teisingame kelyje.
Tesla, kaip ir daugelis naujų automobilių, yra labai „išmanūs“, tad, pasirodo, net pakeitus durų rankenėlę, reikia ją „pririšti“ prie konkretaus automobilio. Lygiai taip pat ir su radaru – mano pakeistas radaras gal ir veikė geriau nei senasis, bet kol jis buvo „nepririštas“, su juo automobilis „nesusišnekėjo“. Na, o „pririšimui“ vėl reikia Tesla ekspertų, pas kuriuos, kaip pamenate, baisios eilės… Visgi, „po blato“ pavyko įsiprašyti pas Marių iš Amperonics.lt. Dar valandėlė, 200 eur ir radarą Tesla pradėjo matyti, o autopilotas pradėjo veikti!!!
Antras rimtesnis gedimas – autopilotas / radaras 2 dalis
Veikiančiu sutaisytu radaru džiaugiausi kelis mėnesius, bet mano baisiam nusivylimui, pranešimas apie neveikiantį autopilotą vėl atsirado ekrane ir niekur neketino dingti. Normaliose šalyse, kur yra Tesla servisai, Tesla turi ir mobilų servisą, atvažiuojantį į namus. Būtent tokį servisą pabandžiau užsisakyti Ispanijoje ir po kiek daugiau nei savaitės laukimo pas mane kieme jau stovėjo Tesla Model S su serviso lipdukais.
Bėda – meistras sunkiai šnekantis angliškai (nors tai yra vienas pagrindinių reikalavimų visiems Tesla darbuotojams), bet kažkaip pavyko išsiaiškinti, kad jam neteko niekad daryti radaro remonto / kalibravimo, kad paprastai toks remontas daromas servise, o ne mobiliam servise, bet jis pabandys padėti. Dar didesnė bėda – meistras pasirodo neturėjo įrankio ypač smulkiems radaro reguliavimo varžtams pasukti (matyt liko tikram servise) ir dar nelabai suprato, ką jam angliškai sakė kalibravimo instrukcijos kompiuterio ekrane.
Taigi, su mobilaus serviso meistru kartu ardėme Model S priekį ir dar kartą įsitikinome, kad gedimo priežastis – ne radaro rėmelis (tą jau buvau įrodęs lenkams). Na, o viską surinkę į vietas kartu važiavome kalibruoti – aš skaičiau instrukcijas kompiuterio ekrane, o meistras vairavo ir darė tai, kas buvo rašoma. Po pusvalanduko pasivažinėjimo radaras vėl pradėjo veikti ir aš apsidžiaugiau, kad visgi mums pavyko. Susimokėjau daugiau nei du kart pigiau, nei Lenkijoje – 146 eurus. Įskaitant tai, kad servisas atvažiavo pas mane į kiemą, sugaišo laiką ir sutvarkė problemą, tai pasirodė labai padori kaina. Jei ne vienas „bet“…
O gi tas „bet“ – sekančią dieną autopilotas ir radaras veikti vėl atsisakė… Taip, remontas kainavo pigiau, nei Lenkijoje, nesugaišau dviejų dienų kelionei į servisą, bet rezultatas buvo vis tas pats – pinigai sumokėti, o rezultatas vis dar nuviliantis.
Visgi, ispanai – ne lenkai. Pasiūlė užsiregistruoti ir atvažiuoti į normalų (ne mobilų servisą), padarė dar vieną kalibravimą, už tai nepaėmė nė cento ir nuo to laiko tiek Autopilot‘as, tiek radaras puikiai veikia ir jokių klaidų ekrane nebeišmeta. Labai tikiuosi, kad taip ir toliau „gyvensime draugiškai“. Na, o ši mano Model S problema jums parodo, kad kartais ir labai nedidelė bėda gali kainuoti daug laiko, nervų ir pinigų. Labai tikiuosi, kad jums su Tesla draugauti seksis kiek geriau, nei man.
Trečias rimtesnis gedimas – stoglangis
Ne visų metų ir kartų Tesla Model S turi stoglangius, bet maniškė tokį daiktą turi. Aš esu tas, kuris lengvai peršala nuo kondicionieriaus naudojimo vasarą, tad mieste labiau mėgstu atidarytus langus, o jei turiu, dar labiau mėgstu saloną šaldyti per atidarytą stoglangį. Du metus problemų su stoglangiu neturėjau ir prieš vieną kelionę į Ispaniją nusprendžiau, kad reikia duoti šiek tiek meilės stoglangiui – jo bėgelius išvalyti ir sutepti, kad galėčiau ir toliau džiaugtis šiuo technikos stebuklu. Atsidariau stoglangį paskutinę dieną prieš kelionę, gausiai supurškiau visas judančias dalis WD40, išvaliau šiukšles ir spustelėjau mygtuką „close“.
Deja, pamačiau ne sklandžiau užsidarantį stoglangį, bet išgirdau vieną „trakšt“ lydimą antro „trakšt“ ir stoglangio uždarymas sustojo per pusę atidaryto stoglangio bei pasirodė klaida ekrane… Pasirodo, nulūžo du iš keturių stoglangio tvirtinimo laikiklių – tie du, kurie buvo atsakingi už stoglangio judėjimą (kiti du tik juda bėgeliais, stumiami pirmųjų dviejų). Kaip ir nulūžusių vairo stiprintuvo varžtų atveju – laikikliai aliuminiai… Kaip ir, beje, didžioji dalis visos Model S. Laiko remontui iki kelionės tikrai nebebuvo, tad vargais negalais grąžinau nulūžusius laikiklius į jų pozicijas esant uždarytam stoglangiui, apklijavau stoglangį rimtesne lipnia juosta, kad neiškristų bevažiuojant ir išlėkėm su tokiu nuostabiu „vaizdeliu“ į kelią.
Nuvažiavus į Ispaniją kreipiausi į Tesla servisą su klausimu, at galima užsakyti nulūžusius laikiklius atskirai ir kiek man kainuotų stoglangio remontas. Laikiklius užsakyti atskirai galima ir jie nėra labai brangūs, bet, pasak serviso, dažniausiai bėda būna bėgeliuose, o ne laikikliuose, o tam, kad juos pakeisti, reikia nuimti praktiškai visą stogą, vidines stogo apdailas, pakeisti visą stoglangio rėmą, perklijuoti galinį stogo stiklą ir, viską pakeitus, surinkti atgal. Stoglangio rėmas ir kitos dalys – 1100 eurų, darbai 500 eurų. Lipni juosta Senukuose kainavo apie 10 eurų, tad kainos skirtumas buvo kolosalus. Nusprendžiau, kad bandysiu toliau važinėti su lipnia juosta ir tada spręsiu, ką daryti toliau.
Visgi, pavasarį Ispanijoje šylant orams atsirado ir noras vėl galėti atidaryti stoglangį, o ir beveik pavyko susigyventi su nurodyta taisymo suma, tad nuvažiavus į Tesla servisą keisti vairo kolonėlės pagal „good will“, nusprendžiau, kad reikia susitvarkyti ir stoglangį už tuos nelemtus 1600 eurų. Deja, servise man paaiškino, kad ta anksčiau nurodyta suma buvo be PVM, tad remontas kainuos ne 1600, o 2000 eurų. Su šia suma dar nebuvau susitaikęs, tad pasakiau, kad nuspręsiu ką daryti per kelias dienas. Kažkaip pavyko save įtikinti, kad net ir 2000 eurų yra verta investicija stoglangiui atgaivinti ir lipniai juostai nuo stogo panaikinti.
Kai jau atrodė, kad tuoj važiuosiu už labai brangiai atidarytu stoglangiu, kol buvo derinamas vairo kolonėlės klausimas, sulaukiau žinutės, kad po papildomos meistrų apžiūros buvo nuspręsta, kad reikės keisti tiek patį stoglangį, tiek ir galinį stogo stiklą ir visas tas malonumas man kainuos apie 3500 eurų. Čia mano kantrybė trūko ir pirma pabandžius žmonėms paaiškinti, kad bent jau stoglangio tikrai nereiktų keisti – jis juk laikosi vos ant dviejų varžtelių… Deja, atsakymas buvo vienas ir tas pats – meistrai patikrino, keisti reikės, kainuos 3500 eurų. Su tokia remonto suma, tikėtina, niekada nebūčiau susigyvenęs, tad nuostabaus remonto paslaugos atsisakiau ir grįžau į Lietuvą su stogą vis dar „puošiančia“ lipnia juosta.
Čia mane išgelbėjo Vilniaus TS Servisas (Autoekspertas). Jie priėmė „pacientą“ rado „donorą“, pakeitė reikiamas dalis ir stoglangis vėl veikia. Nekainavo remontas 3500 eurų. Nekainavo ir 2000 eurų. Netgi 1600 eurų, pigiausio Tesla pasiūlymo nekainavo. Visas remontas su donoro detalėmis ir dar sutaisyta rankenėle bei įkrovimo lizdu man kainavo 726 eurus. Tai vis tiek yra gan didelė suma, bet, perskaitę tekstą iki čia, turbūt suprantate, kad ši suma šiuo atveju yra „tik“. Labai tikiuosi, kad stoglangis vėl džiugins bent jau 726 kartus, kad kiekvieno atidarymo kaina sumažėtų iki 1 euro J
100000 km su Tesla Model S reziume
Galbūt, sakysite, man papuolė labai prastas Tesla Model S egzempliorius, tad mano aprašymas nieko vertas ir visi kiti Model S yra stipriai patikimesni bei reikalauja gerokai mažesnių investicijų. Deja, žinau ne vieną Tesla Model S savininką, kurio Model S turėjo kur kas daugiau bėdų. Bet žinau ir tokių, kurie apskritai jokių bėdų neturėjo ar bent jau sakosi neturėję.
Tikrai ne visos investicijos buvo būtinos. Pvz. MCU kompiuterio atnaujinimas buvo „nice to have“, bet ne „must have“, o poliravimo gal išvis nereikėjo daryti. Visgi kitos investicijos yra reikalingos, o gedimai ir jų taisymai tikri. Nepatogumai su Tesla dalių pirkimu bei servisais (ypač oficialiais) taip pat yra realūs faktai. Na, o išvadas apie Tesla Model S paliksiu pasidaryti jums patiems.
Mano išvada po trijų metų? Po trijų mėnesių ketinau Model S parduoti, nes mačiau jame daugiau minusų, nei pliusų (surinkimo kokybė, barškėjimai, gedimai). Kai man prieš kelias savaites uždavė klausimą, kokį EV pirkčiau, jei neribotų jokie biudžeto rėmai, atsakymas buvo sugalvotas labai greitai – naujausią Model S. Ne Plaid. Taycan mano šeimai per mažas, o vien vairavimo malonumas man nepateisina aukštos kainos. Audi e-tron man labai patinka, bet jis yra baisiai neefektyvus. Mercedes EQC yra labai komfortiškas, bet man visiškai „nelipo“. Mercedes EQS – didelis vietos švaistūnas su neypatingai kokybiškomis medžiagomis, nors kainos kartelė yra labai aukštai.
Tesla Model S tiesiog yra „aukso viduriukas“ man. Nes jis:
- Turi hečbeko tipo bagažinę (atkrenta Model 3, Mercedes EQE, Lucid Air bei Porsche Taycan “sedanas”)
- Yra labai talpus (erdvus salonas, didelė bagažinė ir nemaža priekinė bagažinė (atkrenta visi mažiukai – Up!, ZOE, Megane-E, Peugeot 208 bei 2008, Citroen eC4, Opel Moka)
- Man nepatinka būti apspaustam centrinės konsolės – noriu jausti laisvę ir erdvę (atkrenta visi likę Taycan, BMW i4, Polestar 2 bei dalinai Mustang Mach-E)
- Yra labai efektyvus – kalba apie naujausią Model S ir Long Range (atkrenta BMW iX, Audi e-tron, Mercedes EQC, Chevrolet Bolt, visi kinų EV, visi prancūzų EV, visas vienas britų Jaguar iPace bei švedų Volvo XC40/C40)
- Turi integruotą Youtube, Spotify, interneto radiją, puikią navigaciją ir kompiuteris „nestabdo“ (atkrenta beveik visi kiti EV)
- Neturi liečiamų mygtukų (atkrenta ID3, ID4, ID5, EQS, Q4 e-tron ir panašūs modeliai)
- Vis dar turi geriausią įkrovimo tinkle bei planavimą kur stoti, kiek laiko stovėti ir ką daryti toliau (atkrenta visi kiti EV, kurie ne Tesla)
- Turi geriausią (mano asmenine nuomone) važiavimo pagalbininką Autopilot
- Yra gražus automobilis (atkrenta Model Y, Model X ir pan.).
Ar Model S yra idealus automobilis? Tikrai ne. Mano idealus automobilis turėtų Audi e-tron dėmesį detalėms (tokioms kaip šviečiančios diržų sagtys), Tesla variklius, elektroniką bei kompiuterius, Mercedes EQC komfortą, Audi e-tron garso izoliaciją, Jaguar iPace „sielą“ ir kai kurias labai kokybiškas salono medžiagas, Tesla įkrovimo tinklą, Ioniq 5/EV6 galinių sėdynių bei V2L galimybes bei BMW i4 važiavimo komfortą. Deja, tokio automobilio nėra ir, labai tikėtina, nebus. Būtent todėl, kolkas, renkuosi tą „aukso viduriuką“ ir vėl tokį rinkčiausi naują, jei leistų pinigai.
Labai ačiū už įdomų straipsnį!
manau paskutinė dalis (apie idealaus EV pasirinkimą) verta diskusijų.
– Ar Teslų efektyvumas nenublanksta dėl patikimumo? Visas sutaupytas kuras ir laikas sunaudojamas kelionėm į Varšuvą ir nervam (grasinimai paduoti į teismą ir pan.).
– Dėl multimediijos: dauguma naujesnių auto turi Spotify ir Waze integraciją per wirless carplay / android auto. Ar Tesla dėl to nenublanksta?