Prieš porą savaičių su kolega, dalinai sergančiu EV liga ir turinčiu naują Tesla Model Y palyginome šį naujausią Tesla kompanijos kūrinį su pirmu masiniu jų produktu – Model S. Jei skaitėte pirmą palyginamąjį straipsnį, skaitykite toliau, o jei ne, pirma rekomenduoju pradėti nuo pirmos dalies skaitymo.

Taigi, lygindami Model Y su Model S važiavome skirtingais greičiais ir skirtingais keliais ir vienintelė kelio atkarpa, kur Model S efektyvumu buvo per plauką geresnis – važiavimas didesniu greičiu automagistrale atgal link Kauno. Šį kart lygindami Tesla Model S su Model Y koncentravomės būtent į važiavimą didesniu greičiu. Bandėme važiavimą su kondicionieriumi, važiavimą be kondicionieriaus bei navigavimą į įkrovimo vietą ir važiavimą be įvesto į navigaciją tikslo tam, kad patvirtintume ar paneigtume pirmojo raundo atradimą, kad Model S yra efektyvesnis nei Model Y važiuojant didesniu greičiu.

Pažintis su varžovais

Kadangi pirmojo raundo aprašyme skyriau daug dėmesio tiek manojo Model S, tiek ir varžovo Model Y detaliam aprašymui, šį kartą nesikartosiu – visą informaciją galite perskaityti pirmoje dalyje. Priminsiu tik esmines detales. „Kairiame ringo kampe“ – 2015 metų Tesla Model S 70D su 230 k km rida, o “dešiniajame kampe“ – 2022 metų Tesla Model Y Long Range su 20 k km rida.

Pirmas etapas, Kaunas – Ariogala

Iš pradžių pradėjome palyginimą Kauno mieste, bet kol per vakarinius kamščius pasiekėme miesto kraštą prie Mega prekybos centro, gerokai užtrukome. Bendru sutarimu priėmėme sprendimą pradėti skaičiavimus nuo Viada degalinės, esančios prieš pat automagistralės pradžią, taip užtikrinant, kad iš tiesų bandymą atlikome didesniu greičiu, nei judėjome per miesto kamščius.

Model S startavo nuo Kauno su 87% baterijos įkrovos bei žadamais 378 kilometrais nuvažiuojamo atstumo. Model Y startavo su 84% įkrova, žadančia 405 kilometrus. Pirma kelio atkarpa – apie 40 kilometrų automagistrale maksimaliai leistinu greičiu ir 6 kilometrus užmiesčio keliu, kuriuo nuo automagistralės pasiekėme Ariogalą. Kelyje naudojome klimato kontrolę, nustatytą ties 21.5 laipsnio, mat už lango netikėtai buvo laaabai šilta – 25 laipsniai šilumos.

Ariogaloje palyginome sąnaudų parodymus. Model S deklaravo, kad įveikė 46.7 kilometro. Vidutinės šios atkarpos sąnaudos – 21.7 kWh / 100 km, o bendrai iš baterijos ši atkarpa pareikalavo 10.1 kWh elektros energijos. Procentų šiai atkarpai prireikė 17, tad likutis Ariogaloje – 70%.

Model Y, kaip jau minėjau pirmoje straipsnio dalyje, nerodo skaičių po kablelio, tad nuvažiuotas atstumas pagal Model Y skaitiklį – 46 km. Procentų liko 71, o vidutinės sąnaudos – 18.4 kWh / 100 km. Bendrai atkarpai įveikti išnaudota 8+ kWh (po kablelio skaičius nežinomas). Tai – 18% mažiau, nei Model S. Nustebome, kad praktiškai pakartodami pirmojo raundo paskutinės atkarpos sąlygas, gavome kitokį, nei tikėjomės, rezultatą. Palaužę galvas nusprendėme, kad Model Y, tikėtina, padėjo gerokai efektyvesnė šildymo / vėdinimo sistema ir be šildymo šis rezultatas būtų panašesnis į pirmojo raundo skaičius.

Beje, kilometrų prognozė Model S pasikeitė iš 378 km į 305 km, tad, kad įveiktume 46 kilometrus, sunaudojome 73 prognozuojamus kilometrus. Model Y iš žadėtų 405 km liko 344 km, tad, praradome 61 žadėtą kilometrą 46 kilometrų įveikimui.

Antras etapas, Ariogala – Spurgos

Iš pradžių planavome, kad nuo Ariogalos važiuosime iki Kryžkalnio, kur apsisuksime ir vėl palyginsime atstumo bei sąnaudų duomenis, bet bevažiuojant kolegai kilo mintis sustoti Nikola kavinėje kavos ir spurgų. Man reikėtų susilaikyti nuo spurgų, bet tokiam netikėtam pasiūlymui atsispirti yra labai sunku, tad, nors iš pradžių maniau, kad stoju tik palaukti kol kolega apsiprekins, neišvengiamai spurgomis apsirūpinau ir aš. Na, kad lengviau ir saldžiau testas vyktų J. Na, o ta proga, kad jau vis tiek sustojome, užfiksavome ką rodo kelionės kompiuteriai po dar 54 kilometrų.

Važiavimas stabiliu 130 km/h greičiu su vienodai nustatyta klimato kontrolės temperatūra nepakeitė pirmos atkarpos rezultato. Model S deklaravo, kad įveikė 54.6 kilometro, vidutiniškai sunaudodamas 21.1 kWh / 100 km, o bendrai – 11.6 kWh. Procentai nuo 70 nukrito iki 51. Model Y rezultatas – 54.? kilometro, bendrai išnaudota 11.? kWh, o vidutinės sąnaudos – 18.9 KWh/100 km, arba 12% mažesnės, nei Model S. Kodėl šioje atkarpoje skirtumas tarp Model S ir Model Y buvo mažesnis – nežinia. Faktas, kad vis dar nesugebėjome pakartoti pirmojo raundo paskutinės atkarpos fenomeno, kur Model Y „gavo į kaulus“, kad ir visiškai minimaliu skirtumu.

Trečias etapas, Spurgos – Kaunas

Kaip žinia, Nikola ir jos spurgos yra visai netoli Kryžkalnio, tad, ten apsisukę jau nestojome, o iškart lėkėme link Kauno. Iš pradžių važiavome plius minus apie 130 km/h, bet prieš pat kauną turėjau greitį mažinti iki 115-120 km/h, mat Model S deklaravo, kad įkrovimo vietą Tesla Supercharger pasieksiu vos su keliais procentais. Na, o tam, kad atmestume tikimybę, jog mums nepavyksta gauti geresnių Model S rezultatų dėl neefektyvesnės kondicionavimo sistemos, šią atkarpą važiavome be šildymo / šaldymo ir netgi be vėjelio. Pasiaukojimas vardan eksperimento, ne kitaip.

Prieš palikdami Nikola aikštelę dar spėjome nustebinti iš įkrovimo stotelės mums atvykus išvažiuojantį Nissan Leaf vairuotoją – atvažiavo du elektromobiliai į veikiančią įkrovimo stotelę ir ja nesinaudoja. Keistuoliai…

Dar prieš palikdami Nikola aikštelę sutarėme, kad navigacijose vesime ne Supercharger, o Elinta ofiso adresą, kuris yra prie pat Supercharger. Kodėl? Kad nei viena Tesla negalvotų, jog važiuojame į greito įkrovimo vietą ir, kad reikia pašildyti bateriją prieš ten atvažiuojant tam, kad įkrovimo sparta būtų optimali. Taigi, atmetėme ne tik šildymo sistemų skirtumus, bet ir įtarimą, kad pirmame raunde paskutinėje atkarpoje Model S laimėjo tik dėl to, kad ne taip aktyviai šildė bateriją prieš atvykstant į Tesla Supercharger įkrovimo vietą.

Rezultato patikrinimui sustojome iškart pasibaigus automagistralei, Viada degalinėje prieš Kauną. Model S teigė, jog per 57 minutes nuvažiavo 113.2 kilometro, o vidutinės atkarpos sąnaudos – 22.4 kWh/ 100 km. Baterijos įkrovos buvo likę 9 procentai, o atkarpai iš viso sunaudota 25.3 kWh baterijos atsargų.

Model Y dar kartą patvirtino, kad pirmame palyginimo raunde turėjome kažkokią anomaliją. Įveikta 112.? kilometro, vidutinės sąnaudos – 18.6 kWh/ 100 km. Tai – net 20% mažiau, nei Model S. O juk važiavome be šildymo ir ta pačia kelio atkarpa, kurioje Model Y praeitą kartą „gavo malkų“… Kaip taip? Kadangi jau atmetėme greičio, šildymo bei vėsinimo sistemų įtaką, pabandėme keistis kas važiuoja priekyje, o kas gale, išbandėme važiavimą įvairiais greičiais, beliko tik viena anomalijos priežastis – ypač agresyvus Model Y baterijos šildymas prieš Supercharger įkrovimą.

Paskutinis etapas, Kaunas – Supercharger

Kad įsitikintume savo hipotezės teisingumu, nuo Kauno krašto nusistatėme kelionės tikslą Tesla Supercharger ir pajudėjome link jo. Tai – 11.7 km atkarpa pagal Model S odometrą. Šioje atkarpoje per Kauno aplinkelį Model S deklaravo vidutines 15.7 kWh/ 100 km sąnaudas, o įkrovimą pasiekiau su 6% baterijos likučiu.

Spėkite, ką rodė Model Y. Jau turite savo variantą? OK. Štai jums faktas – tiems patiems 12.? kilometro Model Y vidutiniškai sunaudojo 23.3 kWh/ 100 km. Tai – 48% daugiau. KETURIASDEŠIMT AŠTUONIAIS PROCENTAIS daugiau. Va, pagaliau, išsiaiškinome, ką per anomaliją stebėjome pirmojo raundo paskutinėje atkarpoje – Model Y gerokai sparčiau kaitina bateriją, tam sunaudodama gerokai daugiau baterijos atsargų. Tikėtina, Model S baterija tiesiog natūraliai labiau kaista, nes jos vidinė varža yra tikrai didesnė, cheminė sudėtis ne tokia gera, o bet tačiau ir celių dydis kitas. Jei labiau kaista, vadinasi, reikia mažiau pastangų ją sušildyti iki optimaliai greitam įkrovimui reikiamos aukštos temperatūros. O Model Y baterija, tikėtina, nekaista, efektyviai aušinasi ir ją įkaitinti reikia gerokai daugiau pastangų ir laiko.

Tesla Model S vs Tesla Model Y – išvados

Mūsų užsispyrimas davė vaisių – šiandien išsiaiškinome, kodėl gi tokie keisti buvo pirmojo raundo rezultatai. Tiesiog, paskutinėje pirmo testo atkarpoje Model Y agresyviau šildė bateriją prieš ypač spartų įkrovimą ir tam sunaudojo labai daug energijos. Tad Model Y pralošė tikrai ne važiavimo efektyvumu ir tikrai ne dėl didesnio vidutinio greičio. Pralošė tik rimtai spirgindama bateriją. Vadinasi, įrodėme, kad nesvarbu, kokiu greičiu važiuosite – Model Y bus visose situacijose efektyvesnis nei senukas Model S.

Dar supratome tai, kad jei jums nėra didelės būtinybės įkrovimo vietoje matyti super didelių įkrovimo greičių (pvz. planuojate pavalgyti, užsukti į parduotuvę ar kitur praleisti pusvalanduką ar ilgiau), nenustatinėkite Supercharger savo kelionės tikslu – sutaupysite nemažai kilovatvalandžių kelionei iki tos įkrovimo vietos. O Model Y atveju tas įkrovimo greitis baterijos neužkaitinus nebus jau toks ir prastas – tą irgi patikrinome. Taip, ne 200+ kW, bet 100+ kW tai tikrai. Žinoma, šis patarimas netaikomas žiemos sezonui, kai baterija gali būti šalta kaip ledas ir priimti labai mažą įkrovimo galią.

P.S.

Kadangi vėl nuvažiavome nemažą atstumą ir turime procentų parodymus starte bei finiše bei sunaudotą kilovatvalandžių skaičių, galime dar kartą patikrinti panaudojamą baterijos talpą abiem Tesla elektromobiliams bei jų realiai nuvažiuojamą atstumą pilna įkrova:

  • Tesla Model S startavo su 87%, finišavo su 6%, išnaudojo 81% arba 48.8 kWh. Vadinasi, visa panaudojama baterijos talpa – apie 60.24 kWh. Nuvažiuoti su šiais procentais pavyko 226.2 km, tad pilna įkrova tokiu režimu galima būtų įveiki 279 kilometrus
  • Model Y startavo su 84%, finišavo su 21%, tad viso išnaudojo 63%. Pagal parodymus ekrane, kelionei prireikė 42 kWh, tad pilnos baterijos panaudojama talpa yra apie 66.67kWh. Labai panašu į pirmo raudo skaičius! Na, o 226 km su tiek procentų reiškia, kad pilna baterija leistų nuvažiuoti apie 359 km autostradomis.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here