Vakarais su šeima ar vienas kasdien pažiūriu šimtus video apie elektromobilius ir vis mąstydavau, kaip padaryti kažkokį įdomesnį palyginamąjį testą. Bjornas daro 90 ir 120km/h testus, 1000 km challenge‘us ir pan. Kiti pasakoja apie įdomybes viduje, išorėje. Dar kiti kuria šou su mažai informacijos bet gražiu pasakojimu ir vaizdais. Iki video darymo dar nesijaučiu užaugęs nei žiniomis, nei įranga, tad kol kas norėjau apsiriboti asmeniniais testais ir savo nuomonės pasidalinimu su jumis teksto pavidalu.

Šimtą kartų jau rašiau, kad senesnis Hyundai Ioniq electric man yra geriausias EV (bent jau pirmos kartos – iki 30 kWh baterijomis). Ir kadangi kieme turiu ne pirmos jaunystės Ioniq electric, sugalvojau nuvažiuojamo atstumo testą, kurio metu važiuoju su pilnai įkrautu bandomu automobiliu maršrutą Kaunas – Alytus – Kaunas ir žiūriu, kiek elektromobilis išeikvojo baterijos procentų, koks likutis, kokios vidutinės sąnaudos ir kiek elektros vėl reikia elektromobilį įkrauti iki 100%. Pageidautina tuo pačiu metu, tuo pačiu keliu, tuo pačiu greičiu važiuoja Ioniq electric ir lyginu bandomo EV rezultatą su Ioniq. Po to tą patį darau su kitu EV ir taip toliau. Net ir pavadinimą testui sugalvojau – matas pagal Ioniq arba Ioniq‘o matas, arba dar trumpiau – Ioniqmat.

Ioniqmat testo sąlygos

Mūsų įkrovimo stotelių tinklas neleidžia daryti kelių elektromobilių testo vienu metu, mat vienoje įkrovimo stotelėje galima greitai įkrauti tik vieną elektromobilį. Būtent todėl pasirinkau testą be įkrovimo laiko, taip eliminuodamas galimybę rasti neveikiančią įkrovimo stotelę ar eilę prie jos. Tuo įsitikinome dar prieš kelis metus važiuodami keturiais elektromobiliais naujų įkrovimo stotelių apžiūrėti. Tą kasmet matome ir elektromobilių maratone Vilnius – Palanga, kur kartais dalyviai praleidžia ir 4.5 valandos, laukdami savo eilės prie įkrovimo stotelės.

Taigi, testas – apie 120 km atstumas, važiuojamas pirmyn ir atgal, taip eliminuojant reljefo įtaką. Važiuojama pagal kelio ženklus, nurodančius greičio apribojimą + 9 km. Kodėl taip? Nes tiesiog kitu atveju esi trukdis, sukeliantis kitų pyktį ir neleistinus bei pavojingus lenkimo manevrus. O jei važiuoji „su srautu“, tokių problemų nekyla. Puikiai prisimenu mano e-Golf testą nuo Kauno iki Kalvarijos, kai sunkvežimių vairuotojai mane, važiuojantį 70-80 km/h buvo gatavi nuo kelio nustumti. Geriau to nereikia.

Startuojama įkrovus bateriją iki 100 procentų. Tuo pačiu, pažiūrimas ir numatomas kilometrų likutis, kuris po kelionės palyginamas su realiu likučiu. Pasiekus pusiaukelę Alytaus LIDL kieme sustojama užfiksuoti pusiaukelės rezultatų ir važiuojama atgal. Grįžus į startą vėl fiksuojama visa kelionės informacija. Tada baterija vėl įkraunama iki 100% ir pažiūrima, kiek realiai kilovatvalandžių prireikė įkrovimui. Įkroviklis naudojamas vienas ir tas pats – kiniškas Duosida 16A (~3.5 kW galios).

Pirmas blynas – e-Up! Vs Ioniq electric

Trumpai apie dalyvius – Volkswagen e-Up turi 36.8 kWh bateriją ir pagal WLTP gali nuvažiuoti 260 kilometrų. Reali, vartotojui pasiekiama baterijos talpa – 32.3 kWh. E-Up! yra labai nedidelis automobilis, sunkiai salono ir bagažinės dydžiu galintis konkuruoti su Hyundai Ioniq electric, na bet Ioniqmat yra Ioniqmat, nes geresnio palyginimo tiesiog nesugalvojau.

Ioniq electric baterija yra 28 kWh ir ši talpa yra visa pasiekiama vartotojui. Iš tikrųjų Ioniq baterija yra apie 30.5 kWh talpos, bet gamintojas pasirinko deklaruoti panaudojamą talpą (usable), o ne bendrą talpą (gross capacity), kaip praktiškai visi kiti gamintojai. Bet kokiu atveju, talpos pranašumas – e-Up! pusėje. Kaip ir dydžio bei svorio. Ioniq pusėje, tikėtina, aerodinamika.

VW e-Up yra naujas, 2020 metų, nuvažiavęs 2500 km. Ioniq yra 2016 metų ir nuvažiavęs 41000 km. Tikėtina, kad naujesnis Ioniq nuvažiuotų kiek toliau, nei maniškis, bet jei visus kitus EV lyginsiu su šiuo Ioniq, vėlgi, Ioniqmat testas turėtų būti teisingas.

Startas – Kaunas

VW e-Up nerodo įkrovimo procentų, tad belieka pasitikėti „kuro“ rodykle, kuri rodo – „pilna“. Pilnai įkrautas elektromobilis žada nuvažiuoti 200 kilometrų. Tiesa, jis nežino, kad lauke – tikras uraganas, bet kitą dieną automobilį turėjau grąžinti, tad pasirinkimo laukti geresnės dienos nebuvo.

Juo labiau, kad jei abu Ioniqmat testo metu lyginami elektromobiliai važiuoja identiškomis sąlygomis, palyginimas kaip ir yra tinkamas, nepaisant oro sąlygų. Hyundai Ioniq taip pat startuoja įkrautas iki 100%. Kadangi Ioniq yra labiau pesimistas, net nežinodamas koks lauke oras jis planuoja nuvažiuoti 196 kilometrus.

Už lango 2-3 laipsniai šilumos, o lietus neapsisprendžia ar jis lietus, ar sniegas, tad pakeliui gauname visko. Čia neskaitant nuo kelio plėšiančio uraganinio vėjo. Tik išvažiavęs supratau, kad gerų rezultatų šiandien tikėtis neverta – oro sąlygos tikrai prastos, bet juk įdomu ir kaip elektromobiliai elgiasi tokiomis sąlygomis.

Pusiaukelė – Alytaus LIDL kiemas

Nežinau, kodėl pasirinkau apsisukti prie LIDL. Nors bendrai žinau – testą dariau su dviem dukromis, kurios labai palaikė idėją sustojimo metu nusipirkti bandelę ir kavos. Tuo metu karantino dar nebuvo, tad nieko nepažeidinėjome. Kad kova būtų sąžininga, buvom sustoję su abiem elektromobiliais kelioms minutėms, bet neišjungėme „variklių“, tad šildymas ir toliau eikvojo kilometrus ir kilovatvalandes.

VW e-Up! teigė, kad nuvažiavome 57 kilometrus. Planuojamas nuvažiuoti atstumas – 105 kilometrai, o “kuro” rodyklė – maždaug 5/8 „bako“ arba apie 62.5%. Vidutinis kelionės greitis – 67 km/h, o vidutinės sąnaudos – 21.1 kWh / 100 km. Kad suprastumėte, kokios buvo oro sąlygos – paprastai toks būna mano Tesla sąnaudų vidurkis panašiose kelionėse. Na, o e-Up! “truputį“ mažesnis, nei Tesla Model S.

Hyundai Ioniq electric, kaip bebūtų keista, rodė nuvažiuotus 56.1 kilometrus – vienu mažiau nei e-Up!. Procentų likutis – tai pat mažesnis – 58%, nepaisant šiek tiek geresnių – 20.6 kWh/100 km sąnaudų. Visgi, baterijos dydis yra svarbu… Vidutinis Ioniq greitis buvo kiek didesnis – 73 km/h. Matyt, prie šviesoforo su e-Up! ilgiau stovėjau.

Taigi, pasiekus pusiaukelę akivaizdžiai matėsi, kad Ioniq electric pralaimi, nepaisant geresnių (nors nedaug) sąnaudų. Tiesiog, baterijos dydžio neapgausi. 28 kWh ir 32.3 kWh skiriasi visais 4.3 kWh.

Finišas – Kaunas

Važiuojant iš Alytaus į Kauną bet kuris elektromobilis paprastai sunaudoja mažiau energijos nei važiuojant į priekį. Ir tai, tikėtina, nėra susiję su tuo, kad į Alytų dažniausiai važiuoju pas uošvienę. Taip ir šį kartą, kelias atgal buvo lengvesnis, gal net vėjas kiek padėjo.

VW e-Up! finiše teigė, kad ką tik įveikė 115 kilometrų, o turimas baterijos likutis (apie 5/16 arba 31.25%) dar leis nuvažiuoti 64 kilometrus. Taigi, bendrai 115 + 64 būtų 179 km. Jei naudoti matematiką ir pasitikėti rodyklės rodomais 31.25%, tada su pilna baterija e-Up! tokiomis sąlygomis turėtų nuvažiuoti apie 167 km. Beje, vidutinės kelionės sąnaudos nukrito iki 18.6 kWh/100km.

Hyundai Ioniq electric kažkodėl rodė, kad kelionė buvo 112.2 km ilgio (3 mažiau nei e-Up!). Baterijos likutis – 22% (9 mažiau nei e-Up!), likęs nuvažiuoti atstumas – vos 31 kilometras (33 mažiau nei e-Up!). Ioniq electric bendros kelionės sąnaudos – 18 kWh / 100 km. Sudėjus nuvažiuotą atstumą ir likutį gautume vos 143 km, bet bent porą kilometrų reiktų pridėti dėl nuvažiuoto atstumo skirtumo, tad, sakykime, kad Ioniq su pilna įkrova būtų nuvažiavęs 145 km. Matematika sako panašiai – 147 km (20 km mažiau, nei e-Up!).

Planas ir realybė

Kaip jau minėjau, e-Up! kelionės pradžioje žadėjo 200 kilometrų. Ioniq – 196 km. Tiesa, čia įvyko mano „pirmo blyno“ klaida, mat Ioniq planuojamą atstumą su pilna baterija užfiksavau neįjungęs šildymo. Kai jį įjungiau, kilometrų rodė gerokai mažiau, bet to neįsirašiau.

Realiai šiandien e-Up! būtų nuvažiavęs apie 167 km, o Ioniq – apie 147 km. Reikia pripažinti – naujasis e-Up! tikrai yra toliau nei senasis Ioniq electric nuvažiuojantis automobilis. Tiesa, Ioniqmat testas neapima įkrovimo važiuojant didesnius atstumus, kur Ioniq naują e-Up! „sumaltų į miltus“ dėl labai lėto įkrovimo, bet kadangi Ioniqmat testas šio punkto neapima, reiks galvoti apie dar kokį įdomesnį testą ateityje.

Įkrovimas po testo

Kai po testo e-Up pajungiau pildyti baterijos atsargas, elektros skaitiklis rodė 13274 kWh. Po įkrovimo – 13300.7 kWh. Taigi, įkrovimui buvo sunaudotos 26.7 kWh. Kadangi, pagal e-Up! įveikėme 115 km, tad realios vidutinės sąnaudos 100 km atstumui įveikti buvo 23.22 kWh (įskaitant įkrovimo nuostolius). Taigi, 100 km šiuo e-Up!, įkraunant bateriją namie po 0.15 Eur už kilovatvalandę elektros būtų kainavęs 3.48 Eur. Ką išgąsdino tokia suma, siūlyčiau nusiraminti – tokiu oru ir su tokiu vėju paprastas automobilis taip pat nė iš tolo netilptų į 4 litrus benzino ar dyzelino.

Hyundai Ioniq electric pildė atsargas iškart po to, kai įkrovimą baigė e-Up!, tad skaitiklis pradžioje rodė 13300.7 kWh. Po įkrovimo – 13324.3 kWh, tad įkrovimui prireikė 23.6 kilovatvalandžių elektros energijos. Atitinkamai, 100 kilometrų – 20.5 kWh (taip pat įskaitant įkrovimo nuostolius). Šiandieniniai Ioniq 100 km kainavo 3.08 Eur.

Reziume

Šiandienos testas parodė, kad 2020 metų Volkswagen e-Up! yra “kietas riešutėlis“ ir jam garbingai pralaimėjo netgi atstumo čempionas Hyundai Ioniq electric. Galutinis rezultatas – 147 km prieš 167 km. Ioniq gali pasiguosti bent tuo, kad jo riedėjimo sąnaudos vis dar yra geresnės (gal net geriausios) tarp EV. Tuo pačiu, geresnė ir nuvažiuoto atstumo kaina (0,4 euro / 100 km).

Na, o pabaigai – labai noriu sužinoti jūsų nuomonę, ar toks Ioniqmat testas yra jums naudingas ir įdomus. O gal kaip tik tai bergždžias darbas?

Kiti Ioniqmat testai

Ioniq electric 2016 vs BMW i3 94 Ah 2016

Ioniq electric 2016 vs KIA Soul EV 2016

Ioniq electric 2016 vs Tesla Model S 2015

Ioniq electric 2016 vs VW e-Golf 2018

Facebook Comments

4 COMMENTS

  1. Papildysiu epizodą apie kelionės kryptį Kaunas – Alytus – Kaunas. Mano uošvė gyvena šiek tiek (x2) toliau. Bet kryptis, kaip žinai, ta pati 🙂 Ir tikrai visada važiuojant atgal, sanaudos mažesnės. Galiu tai patvirtinti. Pats esu atlikęs kelis detalius testus su Nissan Leaf. O sanaudos mažesnės (arba didesnės, žiūrint kuria kryptimi važiuoji) todėl, jog uošvė gyvena aukščiau 🙂 Mano atveju skirtumas yra 72 metrai per 100km. Testų metu vidutiniškai gaudavosi apie 1~1,2 kWh skirtumas tarp kelionės į priekį ir atgal. Skirtumą padidindavo ir ekipažo ir/ar krovinio kiekis.

  2. Geras testas. Man patiko. Gal tik teisingiau būtų buvę važiuoti iškart su abiem, bet vienas dviejų nepavairuosi 😀 Dėl įkrovos greičio pasak ev-database.org Type2 jungtimi e-up 7.2 kw prieš ioniq 6.6kw. CCS ioniq toli priekyje…

    • Dėl karantino važiuoju vienu po kito, bet planas daryti tai dviese vienu metu, kai bus “back to normal”.

  3. Viskas yra labai įdomu, naudinga ir prasminga tai, ką darote ypač potencialiem EV pirkėjams ar bet kam kitam, besidominančiam EV transporto galimybėmis. Tad keep on moving

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here