Vieša ar ne vieša? Arba kaip Kaunas lyderiu apsimeta

elektromobilių įkrovimo vietų apžvalgaŠiandien noriu pabambėti. Ne dėl to, kad oras blogas ar kad elektromobilis netoli nuvažiuoja. Oras pastarosiomis dienomis tiesiog puikus, tad ir kilometrų įveikiu daugiau. Noriu pabambėti apie valdžią ir žurnalistus, kurių vieni sako, o kiti rašo visokius “briedus”. Pagalvojau – pabambėsiu ir gal pasidarys lengviau? Įspėju – pribambėjau tikrai ilgą straipsnelį, kuriame, tarp bambėjimų yra ir naudingų dalykų, pvz. visų Kauno elektromobilių įkrovimo vietų apžvalga.

Balandžio 27 dieną portalas 15min.lt gazo rubrikoje įdėjo straipsnį “Kaunas didina elektromobilių įkrovimo stotelių skaičių visame mieste”. Vien ko verta antraštė! Įsivaizduojate? VISAME MIESTE! Straipsnyje 15 min kalbina “Vieningas Kaunas” politinės organizacijos narius Visvaldą Varžinską (ne, ne tą garsųjį Visvaldą) ir Donatą Bacevičių. Ne ne, tai ne politinė reklama, o žmonių, besirūpinančių Kauno oro užterštumu interviu.

Įžanga – viskas lyg ir puiku, bet…

Straipsnyje rašoma, kad senoji vyriausybė (Socdemai) nubrėžė elektromobilių įkrovimo infrastruktūros gaires ir dabar savivaldybės svarsto kiek, kokio galingumo ir kur reikia stotelių. Čia viskas liuks – laukiam ne tik svarstymų, o darbų!

Trečia pastraipa – apie lengvatas, kurios taikomos elektromobilių Lietuvoje savininkams. Taip – parkavimas daugelyje miestų ir vietų yra nemokamas. Vilniuje šiuo metu galiojanti nauja tvarka parkavimo leidimą pabrangino nuo beveik 5 iki 40 Eurų metams. Palangoje netaikoma jokia lengvata. Taigi, straipsnyje parašyta ne visai tiesa, bet sakykim, kad čia labai neprimeluota.

Skaitome toliau – “turi teisę važiuoti maršrutiniam transportui skirtomis eismo juostomis”. Primenu – straipsnis apie Kauną ir kalbinami Kauną valdančios organizacijos atstovai. Ar tikrai elektromobiliams Kaune leidžiama važiuoti šiomis juostomis, kad ir kiek mažai jų Kaune yra? Na, bet čia juk smulkmena. Panašiai kaip ir nemokamas parkavimas.

Vilniuje tikrai galima elektromobiliu važiuoti A juosta, nors ir ten šis sprendimas su logika ir ženklais kiek prasilenkia – atvažiuoji A juosta iki sankryžos, o ten – ženklas “važiuoti tiesiai draudžiama” arba liaudiškai – “plyta”. Įleisti į gretimą juostą pikti vairuotojai tikrai neketina, kai ką tik juos visus “išdūrėte” ir nesvarbu, kad “legaliai”. Belieka sukti į dešinę arba važiuoti per “plytą”.

Kaunas – elektromobilių įkrovimo stotelių lyderis

Šešta pastraipa mane suglumina. “Šiuo metu Kaune ir aplink jį yra 16 elektromobilių įkrovimo aikštelių”. Elektromobilį turiu metus ir tikrai domiuosi, kas vyksta su jų infrastruktūra, tad įkrovimo stoteles Kaune galėčiau išvardinti naktį pažadintas iš miego. Pagrindinės stotelės aprašytos šiame tinklaraštyje. Nėra naujausių, bet net ir su jomis priskaičiuoti 16 man tikrai nepavyktų.

Galutinai mano žinias sumala į miltus sakinys “Kaunas yra pripažįstamas kaip daugiausiai įkrovimo stotelių Lietuvoje turintis miestas”. Na, panašu, kad atsilikau nuo progreso ir puolu žiūrėti žemėlapyje sužymėtas stoteles, kur gi čia “ne tik kauniečiai, bet ir miesto svečiai turės galimybę pasikrauti savo elektromobilį”.

16 Kauno elektromobilių įkrovimo stotelių

Išsianalizavęs žemėlapį nutariu nieko nelaukti, sėdu į Nissan Leaf ir išzyziu į turne po Kauno neatrastas elektromobilių krovimo stoteles. Štai jų numeriukai plane, mano komentarai apie jas ir statusas – tiesa ar mitas:

1 MEGA (1x Type 2 Mennekes ir 1x buitinė Schuko)

Šios stotelės netikrinau, nes ją lankau gan dažnai. Kauno ir ne tik (strateginė vieta šalia A1 kelio) elektromobilistų mėgiama stotelė, tad dažnokai būna užimta. Veikia visą para (kai nebūna sugedus). Įkrovimas nemokamas, bet paleidimui reikia kortelės, kurią išduoda MEGA informacijoje, jos darbo valandomis.
Statusas – tiesa.

2 KRSA

KRSA – tai Kauno rajono savivaldybės administracija. Deja, neseniai šį pastatą renovavo ir kiemo pusėje buvusi įkrovimo stotelė yra demontuota. Aplankiau dar kartą, patikrinau – tikrai nėra. Nebent gerai paslėpta.
Statusas – mitas.

10 KTU (1x Type 2 Mennekes ir 1x buitinė Schuko)

Dar viena gan populiari stotelė, nors ir mažo galingumo (3 kW galios). Dažnokai būna užimta, mat tam, kad bent kiek apčiuopiamiau įkrauti elektromobilio bateriją čia reiks praleisti bent kelias valandas. Veikia visą parą, įkrovimas nemokamas, paleidimas mygtuku.
Statusas – tiesa.

11 Elinta (daug x Type 2 Mennekes)

Šioje stotelėje lankiausi vos vieną kartą, nes ji veikia tik darbo dienomis ir darbo valandomis, o aš pro ten važiuoju dažniausiai savaitgaliais, keliaudamas į užmiestį. Gaila, kad nė vienos stotelės nėra už Elintos tvoros.

Elinta turi keletą stotelių, tad, tikėtina, rasite laisvą vietą. Įkrovimas nemokamas, bet paleidimo reikia prašyti pas administratorę. Iš tikrųjų šių stotelių nepriskirčiau Kaunui, nes jos yra už Kauno riboženklio, o krautis ten važiuoti galima tik jei “visiška šikna” arba tiesiog važiuojate pas Elintą į svečius, mat aplink jokių lankomų objektų nerasite. Juk tai – LEZ arba Laisvoji ekoniminė zona. Geriau negu nieko, bet….
Statusas – tiesa (beveik).

12 Urmas (2x Type 2 Mennekes)

Viena naujesnių stotelių, kuria kartais naudojuosi. Pakankamai populiari, veikia visą parą. Įkrovimas nemokamas, bet reikalingas URMO pakabukas, išduodamas prekybos miestelio administracijos, jos darbo valandomis. Gana patogi vieta – yra kur pavalgyt, apsipirkti ar šiaip pinigus išleisti 🙂
Statusas – tiesa.

13 SDG (?)

Stotelė, apie kurią sužinojau tik iš 15 min straipsnio. Kadangi darbo metu stotelių tikrinimu man užsiimti sunkoka, bandžiau nuvažiuoti savaitgalį. Kaip ir galima tikėtis, pabučiavau uždarytus vartus. Jei pasididinsite nuotrauką, tikrai įžiūrėsite ir stotelę.
Nežinau, ar šioje stotelėje SDG leidžia krautis svetimiems, bet faktas, kad nedarbo metu ji nepasiekiama.
Statusas – tiesa (beveik).

14 Park Inn (2x Type 2 Mennekes)

Stotelė vidiniame viešbučio kieme, už užkardo, tad lengvai tikrai nepasiekiama. Pagal atsiliepimus galima spręsti, kad įsikrauti leidžia ir tai nieko nekainuoja, bet prašyti teks. Kitaip liksite “it musę kandę”.
Statusas – tiesa (beveik).

15 UAB Etopas (2x Type 2 Mennekes)

Viešai prieinama (tiksliau privažiuojama) stotelė pakankamai patogioje vietoje. Deja, nors stotelė ir įjungta visą naktį, informacijos apie jos paleidimo ir naudojimo galimybę nėra. Kadangi tikrinau ne darbo valandomis – paklausti nebuvo ko, tad nei kainos, nei kitų sąlygų nežinau.
Statusas – tiesa (sakykim).

16 Verslo centras (1x Type 2 Mennekes ir 1x buitinė Schuko)

Esu naudojęsis šia stotele, nes tame pačiame pastate lankiausi pas odontologą. Tai privati stotelė, įrengta UAB Egroup. Įkrovimas nemokamas, tik darbo dienomis ir darbo valandomis. Paleidimas raktu, kurio reikia užlipti ir paprašyti į trečią aukštą. Pirmą kartą man nepavyko – tie, kas turi raktą buvo išvažiavę. Po to du kartus sėkmingai papildžiau bateriją bei pabendravau su įmonės vadovu, kuris Nissan Leaf turi jau 4 metus, o šiuo metu turi net kelis elektromobilius.
Statusas – tiesa (beveik).

Kodėl nepaminėjau dar 7 sąraše esančių stotelių? 

Šios 7 stotelės su prierašu “Aikštelė” man buvo totalus siurprizas. Iki straipsnio apie jas nebuvau girdėjęs nieko, progamėlėse, kuriose paprastai būna pažymėtos įkrovimo vietos – jų nė kvapo. Turne metu patikrinau 4 iš jų, bet to pakako nuomonei susidaryti.

Šios stotelės yra sumontuotos ilgalaikio stovėjimo aikštelėse. Kiekvienoje iš 7 aikštelių rasite po 2 stoteles su Type 2 Mennekes jungtimis. Deja, bet įkrovimo galia – vos 3,6 kW. Su tokia galia tuščią 24 kWh Nissan Leaf bateriją krausite apie 7-8 valandas. Tikėtina, kad tiek laiko nelauksite, tad vienintelis šių stotelių panaudojimo atvejis – jei gyvenate netoliese ir statote automobilį šiose stovėjimo aikštelėse.

Apie stoteles jų sargai nežino nieko. Kiek klausiau – sakė “įrengė, bet dar niekas nesinaudojo, neturim laidų ir t.t.”. Iš visų apklaustų sužinojau, kad esu pirmas, kuris apskritai klausia apie įkrovimo galimybes. Vienas smalsesnis sargas pasiūlė pabandyti, bet net ir patekęs į aikštelės vidų bei prijungęs savo įkrovimo laidą Type 2 jungtimi susidūriau su žiauria realybe – stotelė veikia, bet be rakto jos nepaleisi, o apie raktą sargai neinformuoti. Bent jau taip teigia.

7 stotelės programėlėje ir kita info apie jas

Sutapimas ar ne, bet po mano straipsnelio apie šias niekur nepažymėtas stoteles 100 Procentu Elektrinis Facebook paskyroje, jau sekantį rytą visos stotelės atsirado įkrovimo vietų programėlėje “Plugshare”. Puiku, kad atsirado.

Iš patikimų šaltinių pavyko sužinoti, kad įkrovimas šiose stotelėse nėra nemokamas ir paprastai įkrauti elektromobilio ten užsukus nepavyks. Tam reikia pasirašyti sutartėlę ir susimokėti už sunaudotą elektros energiją. Nelabai supratau kur tą sutartėlę reikia pasirašyti, bet kadangi visas aikšteles administruoja VŠĮ Automobilių Stovėjimo Aikštelės, pasidariau sau išvadą, kad reikia pas juos nuvykti.

Nuvykus sužinojau, kad:

  • įkrovimas šiose aikštelėse leidžiamas tik ten automobilį paliekantiems, o tai reiškia – sutartį turintiems klientams. Tiesa, yra galimybė pirkti vienos dienos stovėjimo paslaugą už 1,5 Euro ir taip, tikėtina, apeiti šį reikalavimą, jei jums laaaaabai reikia įkrovimo. Sutartis pasirašoma pačioje aikštelėje
  • Be to, kad turėsite sutartį dėl stovėjimo, papildomai teks pasirašyti ir sutartį dėl įkrovimo metu sunaudotos elektros energijos kaštų kompensavimo. Pačios VŠĮ administracija bei vadovas teigė, kad apie šias sutartis žino visi aikštelių sargai, bet, kaip tyčia, man pasitaikė visi nežinantys. Gal – sutapimas. Ši sutartis taip pat turėtų būti pasirašoma aikštelėje.

Taigi – oficialiai šios stotelės priskiriamos prie viešų stotelių, kurios padeda elektromobilių vystymuisi Kaune. Realiai – tai labai suvaržyto naudojimo stotelės, be kita ko dar ir labai lėtos. Kodėl tiesiog nebuvo pakabintos laukui tinkamos standartinės rozetės su analogišku galingumu (220V 16A) – nežinau.Sutaupyti tūkstančiai eurų stotelėms pirkti ir įrengti galėjo labai ilgai leisti šiuos krovimus daryti nemokamus.

Dabar gi turime 14 stotelių 7 aikštelėse, kurios realiai bus naudingos 14, max 28 elektromobilių vartotojams (juk krovimas naktį ir trunka ilgai), atitinkantiems krūvą sąlygų (aikštelės klientas, 2 sutartys). Taip – tai turbūt vienintelė išeitis elektromobilį turėti daugiabučio gyventojui, neturinčiam galimybės krautis namie, darbe ar mieste, bet realiai tai šių stotelių indėlis į elektromobilių plėtros skatinimą nykstamai mažas.

Reziume – “viešos” stotelės nėra tokios “viešos”

Grįžkim prie 15min.lt straipsnio apie 16 įkrovimo vietų Kaune, kurios Kauną “iškelia į elektromobilių infrastruktūros lyderio poziciją” ir sugrupuokime stoteles pagal paprastą sąlygą – prieinamumą:

  • viešos, nemokamos, laisva prieiga visą parą, paleidimui nieko nereikia
    Kiekis – 1 stotelė (KTU)
  • viešos, nemokamos, laisva prieiga visą parą, paleidimui reikia kortelės arba pakabuko
    Kiekis – 2 stotelės (MEGA ir URMAS)
  • viešos, nemokamos, laisva prieiga darbo valandomis, paleidimo reikia prašyti
    Kiekis – 4 stotelės (Elinta, Verslo centras ir, tikėtina, UAB Etopas bei SDG stotelės)
  • neviešos, nemokamos (?), apsunkinta prieiga (užkarda), paleidimo reikia prašyti
    Kiekis –  1 stotelė (Park Inn)
  • neviešos, mokamos, apsunkinta prieiga (sutartys)
    Kiekis – 7 stotelės (ilgalaikio parkavimo aikštelėse)

Štai kas lieka iš straipsnyje minimų 16 stotelių ir Kauno, įkrovimo vietų lyderio, kai įsigilini labiau – realus kiekis – 8, iš kurių naktį atvažiavę pasisvečiuoti Kaune ir iš anksto kelionės nesuplanavę, įsikrauti galėsite vos vienoje – lėtoje KTU stotelėje. Autoriai ir kalbinti politikai net nepasivargino patikrinti, ar pažymėtos stotelės iš tikrųjų egzistuoja, pavyzdžiui taip palikdami žemėlapyje KRSA stotelę.

Papildymas 15min.lt straipsniui 

Jei žurnalistas būtų pasigilinęs, tai būtų nepraleidęs informacijos apie svarbiausią ir vienintelę tokią Kaune – greito įkrovimo stotelę prie LIDL parduotuvės. Ji vieša, nemokama (skirta LIDL klientams). Tiesa, krovimas apribotas iki 30 minučių, o naktinėtojai sako, kad stotelė išjungiama parduotuvei užsidarius, po 22 val. Asmeniškai netikrinau, bet, tikėtina, kad taip ir yra. Stotelė tikrai populiari, bet ji yra vienintelė, prie kurios verta laukti, mat 30 min praeina pakankamai greitai, o ir bateriją ši stotelė pildo sparčiai.

Dar vieną neviešą stotelę turi KTU savo vidiniame kieme už užkardos, o stotelės tektų gerai paieškoti. Nežinodamas – tikrai nerasi. Tai – pačių KTU sukurta, bet kažkodėl viešam naudojimui neskirta stotelė. Pabandžiau išsiaiškinti kaip ją išbandyti. Sužinojau, kad galima užpildyti ketinimo išbandyti KTU išradimą formą. Užpildžiau, nepadėjo. Gal kada nors 🙂

Topo Centras irgi mėgsta slapukauti. Tiesa, jie tai daro kitaip – aikštelėje vieta elektromobilio krovimui aiškiai pažymėta (žalia stovėjimo vieta bei ženklas). Deja, pati stotelė yra užrakinta elektros spintelėje. Kiek pavyko išsiaiškinti – spintelės raktas pas parduotuvės vadovą. Kaulyti rakto nebandžiau, nes jei Topo Centras tikrai norėtų prisidėti prie elektromobilių skatinimo, stotelės neužrakintų į spintelę. O jei nenori – prievartauti neketinu.

2 mintys apie „Vieša ar ne vieša? Arba kaip Kaunas lyderiu apsimeta“

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *