
Esu padaręs kelias dešimtis elektromobilių nuvažiuojamo atstumo testų. Bandžiau ir įvairaus vidutinio greičio testus daryti, ir „hypermile’inęs”, ir būtiną Lietuviui atstumą – Vilnius-Palanga ne kart važiavęs. Bet, daugiausiai teko daryti palyginamųjų Ioniqmat testų su Hyundai Ioniq electric elektromobiliu, kuris kelis metus iš eilės buvo mano kieme ir kuriam teko „galynėtis” tiek su senesniais, tiek su gerokai naujesniais bei žymiai talpesnes baterijas turinčiais elektromobiliais.
Ioniqmat testų Kaunas-Alytus Kaunas turiu padaręs apie 20, o aprašytų jų turiu 16. Testo metu Hyundai Ioniq electric bei kitas elektromobilis vienu metu, maksimaliai vienodomis sąlygomis važiuoja kelio atkarpą Kaunas – Alytus – Kaunas (apie 110 km). Važiuojama ~leistinu greičiu, kuris šioje atkarpoje yra 70 km/h bei 90 km/h, tad vidutinis testo greitis siekia 80 km/h. Po testo lyginu abiejų elektromobilių baterijos likučius, vidutines sąnaudas bei įkrovimo kainą ir įkrovimo nuostolius po testo. Po to, dėl iš pradžių uždaryto remontui kelio Alytuje, o vėliau – kelio remonto pakeliui su „kamščiais” bei stipriai sumažėjusio vidutinio greičio, Ioniqmat testai užsibaigė, o juos pakeitė Ioniqmat Majamis testai, kurių metu važiuoju kur kas didesnį vidutinį greitį turinčia atkarpa Kaunas-Marijampolė-Kaunas. Beje, vienas iš Ioniqmat testo metu skaičiuojamų rodiklių – realiai tos dienos oro sąlygomis nuvažiuojamas atstumas pilna baterija. Šiame straipsnyje nusprendžiau sukelti visų Ioniqmat aprašytų testų rezultatus į lentelę bei juos palyginti su WLTP deklaruojamu kiekvieno elektromobilio nuvažiuojamu atstumu.
Ioniqmat ir realus elektromobilių nuvažiuojamas atstumas

Jei lentelę rūšiuosite pagal pirmą stulpelį su eilės numeriu, matysite visų Ioniqmat testų rezultatus iš eilės. Palikau šį stulpelį dėl to, kad matytųsi koks elektromobilis kokiomis sąlygomis buvo lyginamas būtent tą dieną.
Antras ir trečias stulpelis – gamintojas bei elektromobilio modelis. Kai kur prie modelio pridedu skaičių, atspindintį modelio numerį arba baterijų talpą (kai tas pats elektromobilis parduodamas su kelių talpų baterijomis).
Ketvirtas stulpelis – baterijos talpa. Šiuo atveju – panaudojama (usable), o ne deklaruojama pilna (gross) talpa kilovatvalandėmis, suapvalinta iki sveiko skaičiaus.
Penktas stulpelis, turbūt yra perteklinis, nes Ioniqmat testai vyko toje pačioje kelio atkarpoje, kur vidutinis greitis buvo apie 80 km/h. Bet, neapsigaukite, šis skaičius nereiškia, kad visą laiką buvo važiuojama 80 km/h – taip būtų žymiai taupiau. Tam, kad pasiekti vidutinį 80 km/h greitį, kai pusė kelio yra su 70 km/h ribojimu, maksimalus greitis yra tikrai didesnis. Dar vienas dalykas dėl ko nereiktų apsigauti – kelias Kaunas-Alytus-Kaunas turi ne vieną rimtesnę įkalnę bei nuokalnę. Taigi, mano grubiais skaičiavimais, Ioniqmat testas atitinka nuolatinį važiavimą 100-110 km/h greičiu lygia kelio atkarpa be kalnelių.
Šeštasis stulpelis – temperatūra lauke testo metu. Neturėjau galimybės tiksliau apibūdinti oro sąlygas (vėją bei kritulius), bet temperatūros rodiklis ir vidutinės sąnaudos daugiau ar mažiau leis suprasti, kaip elektromobilis elgiasi tokiu oru.
Septintas stulpelis – vidutinės kelionės sąnaudos visoje ~110 km atkarpoje. Atsirūšiavę duomenis pagal gamintoją galite lengvai įvertinti, kaip oro sąlygos veikia Hyundai Ioniq electric sąnaudas, mat, logiškai, šio elektromobilio vertinimų yra daugiau nei vienas.
Aštuntas stulpelis – turbūt, esminė šios lentelės informacija ir pagrindinis jos tikslas – tikėtinas realiomis sąlygomis pilna įkrova kiekvieno teste dalyvavusio elektromobilio nuvažiuojamas atstumas. Šis skaičius nėra gautas važiuojant nuo 100% iki 0%. Jis skaičiuojamas įvertinant nuvažiuotus kilometrus bei baterijos likutį. Galbūt, tai ir ne pats tiksliausias nuvažiuojamo atstumo skaičiavimo metodas (geriau būtų važiuoti iki 0%), bet dažnu atveju tokiam pilnaverčiam testui net neturėjau laiko – kai kuriuos elektromobilius džiaugiesi gavęs nors kelioms valandoms.
Na, ir devintas stulpelis – elektromobilio gamintojo deklaruojamas nuvažiuojamas atstumas pilna įkrova pagal WLTP matavimo metodiką. Deja, bet kai kurie elektromobiliai WLTP įvertinimo neturi – testo procedūra atsirado vėliau, nei automobilis. Toks yra ir pagrindinis visų testų „herojus” – Hyundai Ioniq electric su 28 kWh baterija. Pasirodžius šiam modeliui visi gamintojai vis dar naudojo labiau pieno riebumui, nei nuvažiuojamam atstumui nusakyti tinkamą matavimo metodiką NEDC (new european driving cycle, arba tiksliau – „not even damn close”). Taigi, jei šiame stulpelyje matote ypatingai gerą nuvažiuojamo atstumo skaičių nurodytam elektromobiliui, o šalia jo yra žvaigždutė (*) – tai reiškia, kad pateikiamas NEDC skaičius, kuris, deja, nėra patikimas.
Na ir paskutinis komentaras prieš jums atrandant lentelę su skaičiais – tai yra mano subjektyvių ioniqmat testų rezultatai, kuriais nepretenduoju nieko niekam įrodyti. Nenoriu ginčytis su tais, kas sakys – o mano toks pats automobilis tokiomis sąlygomis važiuoja žymiai toliau ar žymiai taupiau. Aš su tuo pačiu Hyundai Ioniq electric dalinai hypermile’indamas Kaune esu nuvažiavęs 320 km viena įkrova, o dalyvaudamas elektromobilių varžybose vos įveikiau 142 km atstumą nuo Vilniaus savivaldybės iki pirmos įkrovimo stotelės už Kauno Klaipėdos link. Taigi, nuvažiuojamas atstumas labai priklauso nuo oro sąlygų, vėjo krypties, slėgio padangose, greičio, reljefo bei jūsų bato sunkumo ir kitų faktorių. Visus šiuos testus dariau pats ir tiesiog noriu pasidalinti visų jų rezultatais vienoje vietoje. Kaip vienas žymus žmogus rašė – „imkite mane ir skaitykite ir tatai skaitydami permąstykite…”
Realaus elektromobilių nuvažiuojamo atstumo lentelė
Gamintojas | Modelis | Baterija | Greitis | T | kWh/100km | 100%, km | WLTP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen | e-Up! | 32 kWh | 80 | +2 | 18.6 kWh | 167 km | 258 km |
2 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +2 | 18.0 kWh | 147 km | 280 km* |
3 | BMW | i3 94 Ah | 27 kWh | 80 | +3 | 17.9 kWh | 160 km | 312 km* |
4 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +3 | 15.4 kWh | 177 km | 280 km* |
5 | KIA | Sou EV | 27 kWh | 80 | +8 | 18.4 kWh | 127 km | 212 km* |
6 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +8 | 15.2 kWh | 187 km | 280 km* |
7 | Volkswagen | e-Golf | 32 kWh | 80 | +9 | 15.6 kWh | 192 km | 300 km* |
8 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +9 | 14,3 kWh | 197 km | 280 km* |
9 | Tesla | MS 70D | 66 kWh | 80 | +15 | 17.3 kWh | 348 km | 442 km* |
10 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +15 | 12.7 kWh | 211 km | 280 km* |
11 | Nissan | Leaf 40 | 37 kWh | 80 | +11 | 17.0 kWh | 195 km | 270 km |
12 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +11 | 14.0 kWh | 196 km | 280 km* |
13 | Renault | ZOE 50 | 52 kWh | 80 | +13 | 14.8 kWh | 333 km | 395 km |
14 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +13 | 13.2 kWh | 218 km | 280 km* |
15 | Hyundai | Ioniq 38 | 38 kWh | 80 | +13 | 13.3 kWh | 306 km | 311 km |
16 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +13 | 13.0 kWh | 220 km | 280 km* |
17 | Peugeot | e208 | 45 kWh | 80 | +13 | 16.0 kWh | 292 km | 340 km |
18 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +13 | 13.2 kWh | 218 km | 280 km* |
19 | Mini | Cooper SE | 29 kWh | 80 | +14 | 14.9 kWh | 207 km | 234 km |
20 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +14 | 12.7 kWh | 224 km | 280 km* |
21 | Audi | e-tron 55 | 87 kWh | 80 | +15 | 22.0 kWh | 384 km | 446 km |
22 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +15 | 12.6 kWh | 228 km | 280 km* |
23 | Peugeot | e2008 | 45 kWh | 80 | +15 | 17.2 kWh | 263 km | 331 km |
24 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +15 | 12.5 kWh | 220 km | 280 km* |
25 | Nissan | Leaf 62 | 56 kWh | 80 | +1 | 20.2 kWh | 250 km | 385 km |
26 | Volkswagen | ID 3 Max | 58 kWh | 80 | +1 | 21.4 kWh | 264 km | 424 km |
27 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +1 | 16.3 kWh | 156 km | 280 km* |
28 | Mercedes | EQC | 80 kWh | 80 | +3 | 27.0 kWh | 283 km | 411 km |
29 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +3 | 16.3 kWh | 157 km | 280 km* |
30 | Honda | e advance | 29 kWh | 80 | +11 | 18.1 kWh | 164 km | 222 km |
31 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +11 | 13.0 kWh | 211 km | 280 km* |
32 | Mazda | MX30 | 30 kWh | 80 | +5 | 21.1 kWh | 137 km | 200 km |
33 | Hyundai | Ioniq 28 | 28 kWh | 80 | +5 | 15.0 kWh | 174 km | 280 km* |
nesimato likusios lentelės dalies, tik per paiešką.