Populiariausias klausimas per mano penkių metų elektromobilizmo „karjerą“ – ar nuvažiuoja elektromobilis nuo sostinės Vilniaus iki Palangos. Matyt, psichologiškai tai yra „lūžio taškas“ daugelio vairuotojų galvose – jei nuvažiuoja – tai jau „normalus“ automobilis. Jei ne – „š“. Dar aišku būna klausimo papildymas – ar nuvažiuoja „normaliai“ važiuojant. Kaip bebūtų gaila, „normaliai“ paprastai reiškia 140-180 km/h. Matyt, taip yra įpratę važiuoti dalis vairuotojų. Taip, magistralėje pas mus pusę metų greitis ribojamas iki 110 km/h, kitus pusę metų – iki 130 km/h ir vokiškų autobanų be greičio ribojimų mes neturime… Ir, kaip bebūtų šiems “lakūnams” pikta, šį greičio pomėgį gerokai apribos sektoriniai greičio matuokliai. Tad, po kelių metų “normaliai” gali reikšti ir visai kitokį greičio limitą.

Austrija kai kuriuose keliuose turi labai keistą greičio ribojimą – 110 km/h visiems, bet elektromobiliams – 130 km/h. Taigi, teoriškai, ten “lakūnai” turėtų pirkti elektromobilius. Na, o grįžtant prie Lietuvos realijų, aš “savo kailiu” dar nesu bandęs elektromobilio, kuris laisvai leistinu greičiu nuvažiuotų iš Vilniaus į Palangą. Tiksliau, esu tokius, kurie gali vairavęs (Hyundai Kona electric, Kia eNiro), bet nuo Vilniaus iki Palangos nesu bandęs nuvažiuoti). O ar gali Palangą iš Vilniaus pasiekti naujasis Volkswagen kūrinys – ID4? Tą šiandien ir išbandysime.

Trumpa pažintis su Volkswagen ID4

Volkswagen ID4 – naujausias koncerno elektromobilis, kuris, manau, bus tikrai populiarus. Jis yra talpus SUV segmento atstovas su padorios talpos baterijomis bei daugeliu kitų gerų savybių, o tai – geras receptas sėkmei. Mano bandytas ID4 1st edition modelis ne tik buvo puikiai sukomplektuotas (kaip liaudyje sakoma – “pilnas faršas“), bet ir turėjo 77 kWh panaudojamos talpos / 82 kWh bendros talpos bateriją. Labai paprastai skaičiuojant, jei elektromobilis naudoja 20 kWh, kad nuvažiuotų 100 km atstumą, tai 77 kWh talpos baterijos pakanka 385 km įveikti.

Oficialiai deklaruojamas Volkswagen ID4 WLTP nuvažiuojamas atstumas – apie 500 km. Matematika sako, kad norint nuvažiuoti tokį atstumą, vidutinės sąnaudos turėtų siekti apie 15 kWh/100 km. Tai nėra nerealu tokiems elektromobiliams kaip Hyundai Ioniq electric ar Hyundai Kona electric, bet tam, kad pasiekti 15 kWh/100 km su ID4, reiktų pasistengti. EPA nurodomų kilometrų skaičius gerokai kuklesnis – 418 km. Tai pasiekiama su 18.4 kWh/100 km sąnaudomis, kas, mano išankstine nuomone, važiuojant užmiestyje su ID4 neįmanoma. O kaip gi iš tikrųjų?

Ilgų distancijų eksperto rekomendacija

Kadangi gyvenu Kaune, tad Volkswagen ID4 per naktį įkrovęs namuose planavau važiuoti į kelią Kaunas-Palanga. Tuo pačiu maršrutu prieš naujus metus esu važiavęs su Volkswagen ID3 ir Klaipėdos nepavyko pasiekti be papildomo įkrovimo. Žinoma, buvo šalta (apie minus 2), o ir ID3 baterijos talpa beveik 20 kWh mažesnė – 58 kWh. Nieko daug iš ID4 nesitikėjau, tad tiesiog planavau lengvai prasilėkti sutrumpintu visiems lietuviams rūpimu maršrutu. Na, bet tada paskambinau Auto Bild Lietuva redaktoriui Vitoldui Miliui, kuris išgirdęs apie mano planus važiuoti į Palangą iš Kauno pasakė – „o kam įdomu ar ID4 nuvažiuos iš Kauno į Palangą? Juk visiems svarbu tik Vilnius – Palanga“…“

Na, pagalvojau – o kodėl gi nepabandžius to magiško „Vilnius – Palanga“? Tuo pačiu, patikrinsiu už kiek kilometrų reiks stoti įkrauti baterijos atsargų. Paskambinau į Vilniaus Volkswagen centrą, iš kurio išvakarėse šį ID4 parsivežiau, pasiteiravau ar duotų elektros, jei atlėkčiau iš Kauno ir, gavęs teigiamą atsakymą, išmyniau į Vilnių, kad galėčiau startuoti ne iš Kauno, bet iš sostinės. Tuo pačiu išbandžiau ir vieną iš atkarpos Vilnius – Palanga kelio gabaliuką tarp Kauno ir Vilniaus.

Kaunas – Vilnius su Volkswagen ID4

Iš Kauno pajudėjau su 100 % įkrova bei žadamais 474 kilometrais. Jei tikrai tiek nuvažiuotų, Vilnius – Palanga būtų įveikiamas laisvai! Po 98 km Vilniuje turėjau 76% baterijos bei 333 kilometrų likutį. Vidutinės sąnaudos – 20.1 kWh/100 km. Grįžtant prie matematinių skaičiavimų – 77 kWh panaudojamos talpos padalinus iš tokių sąnaudų teoriškai galima būtų nuvažiuoti 383 km. Vis dar daugiau nei Vilnius – Palanga! Pagal baterijos likutį – 76%, su pilna įkrova galima būtų nuvažiuoti netgi šiek tiek daugiau – 408 km. Visi skaičiai atrodo labai gerai ir mano planas, kad reiks stoti įsikrauti pakeliui, tikėtina, neišsipildys.

Kadangi ID4 turi gana neprastą įkrovimo kreivę, prarastų nuo Kauno iki Vilniaus atsargų papildymas truko vos kiek daugiau nei pusvalandį. Ties 76% Volkswagen ID4 elektromobilis iš 50 kW stotelės pasiėmė 46.4 kW. Net ties 96% įkrovimo galia vis dar siekė 29.1 kW! Po 34 minučių bateriją įkroviau iki 100%. Į bateriją pagal stotelės informaciją „sutekėjo“ 20.08 kWh. Įskaitant tai, kad nuvažiavau 98 km su vidutinėmis 20.1 kWh/100 km sąnaudomis, bendrai kelionėje išnaudojau 19.7 kWh. Jei tai tiesa – šios greito įkrovimo sesijos nuostoliai – vos 2%. Pavydėtinas taupumas! Kaip ten bebūtų, šiek tiek vėliau, nei planavau išvažiuoti iš Kauno, pajudėjau su elektriniu ID4 link Palangos.

Vilnius – Kaunas su Volkswagen ID4

Išvažiuojant iš Vilniaus Volkswagen ID4 ekrane švietė 430 km prognozuojamas atstumas. Teoriškai – daugiau nei pakankamai. Pasitaikė fantastiškai vasariška diena – už lango buvo 24-25 laipsniai šilumos, tad, žinoma, šildymo tikrai nereikėjo. Reikėjo aušinimo, bet tai yra kur kas taupiau, nei šildytis. Beje, Volkswagen inžinieriai kai ką nusižiūrėjo iš Korėjos elektromobilių kūrėjų. Hyundai bei KIA turi mygtuką „Driver only“, kuris leidžia apriboti klimato kontrolės zoną tik aplink vairuotoją, taip taupant energiją nesančių salone keleivių sąskaita. Volkswagen padarė dar gudriau – jei keleivio sėdynės sensorius nefiksuoja keleivio, tos pusės klimato kontrolė persijungia į ECO režimą. Puikus sprendimas! Kadangi visą kelią važiavau vienas – „šiaip pasivažinėti“ iki Vilniaus ir Palangos nieko šeimoje nesudominau, tai ECO veikė visą laiką.

Nuo Vilniaus iki Kauno važiavau 123 km/h, nes tai – lygiai 120 km/h pagal GPS. Būtent tokiu greičiu leidžiama važiuoti didžiojoje Vilnius – Kaunas kelio dalyje. Žinoma, keli kelio remontai buvo įveikti žymiai lėčiau, pagal nurodytus greičio apribojimus, tad ties Kaunu vidutinis mano kelionės greitis buvo 98 km/h – 94 km per 58 minutes. Taigi, važiavau didžiosios automobilių srauto dalies greičiu, atmetus „lakūnus“ ir „lėtapėdžius“.

Labai maloniai nustebino vidutinės sąnaudos – jei važiuojant į Vilnių jos buvo 20 kWh/100 km, tai atgal – tik 16.5 kWh/100 km. Panašu, į priekį važiavau su šoniniu / priešpriešiniu vėju, o atgal – šoniniu, bet pavėjui. Kadangi ID4 – tikrai nemažas „bolidas“, vėjas jam turi labai nemenką įtaką, kad ir ką savo vamzdžiuose primodeliuotų aerodinamikos specialistai. Pradėjau suprasti, kad iki Palangos, tikėtina, stoti nereiks. Vos pravažiavęs Kauno ribą „sėdau į kamštį“, mat tilto statybos ir kelio susiaurėjimai padarė savo. Spėju, kad papildomai sugaišau apie 5-7 minutes, kurias galėsiu drąsiai atmesti iš bendro kelionės laiko.

Kaunas – Palanga su Volkswagen ID4

Kadangi mačiau, jog Palangą pasieksiu laisvai, nuo Kauno važiavimo greitį padidinau iki 133 km/h (130 km/h pagal GPS). Važiuojant kelis kartus tikrinausi likusį atstumą iki finišo ir kilometrų prognozę. Iš pradžių finišą buvau įdėjęs „Kilenoje“, kur bandant ID3 teko stoti pildytis atsargų. Likus 171 km iki jos kilometrų prognozė dar žadėjo 354 km, tad jau tikrai supratau, kad nei kavos, nei spurgų pakeliui nebus.

Artėjant prie Klaipėda kilometrų prognozuoklis žadėjo 183 km, o man buvo belikę 24 km “Kilenos”. „Neįtikėtinai gerai sekasi“ – pagalvojau ir persistačiau kelionės tikslą į saulėtą Palangą. Tiesa, tarp Kauno ir Klaipėdos yra ne viena ir ne dvi pakankamai ilgos kelio taisymo atkarpos su 70-90 km/h greičio ribojimais. Nesu mėgėjas greitį viršyti, tad šiose atkarpose buvau automobilių traukinuko garvežys… Na, bet užtat kelionės sąnaudos turėjo stipriai sumažėti. Ten, kur nebuvo greičio ribojimų, visur važiavau 133 km/h.

Ties nusukimu į Palangą netoli Klaipėdos (Jakų žiedu) dar turėjau prognozuojamus 125 km, o iki Palangos buvo likę 25 km. Taigi, ne tik nuvažiuosiu, bet dar ir grįžti iki Klaipėdos baterijos resurso tikrai užteks. Beje, net ir nuo Kauno padidinus važiavimo greitį, po 296 km vidutinės sąnaudos buvo 18.7 kWh/100 km. Puiku, ar ne? Turint omenyje Volkswagen ID4 dydį buvau tikrai labai maloniai nustebintas.

Finišas – Palanga

Taigi, nors išvažiuodamas iš Vilniaus nelabai tikėjau, kad su Volkswagen ID4 galima be įkrovimo nuvažiuoti iš Vilniaus į Palangą per daug netaupant, Palangą aš po 3 valandų ir 11 minučių ir 323 km pasiekiau. Vidutinis visos kelionės greitis – 102 km/h. Įskaitant apie 50 km kelio remontų bei „kamštį“ ties Kaunu, sakyčiau, rezultatas daugiau negu padorus. Nuo Klaipėdos iki Palangos, žinoma 133 km/h nebevažiavau, tad bendros kelionės sąnaudos nukrito iki 18.3 kWh/100 km. Tiesą sakant, sunkiai galėjau patikėti, kad taip gali būti, nes per elektromobilių lenktynes, iš Vilniaus į Palangą važiuojant ekonomiškiausiu elektromobiliu – Hyundai Ioniq electric, vidutinės sąnaudos buvo 18 kWh/100 km, o važiavau neviršydamas 120 km/h. Kame paslaptis? Truputis kantrybės ir sužinosite J

Palangoje ID4 baterijoje dar buvo likęs 21%, o kilometrų prognozė – 128 km. Ir tai garantavo man grįžimą iki Klaipėdos ar net toliau, jei Palangoje įkrovimo stotelės neveiktų. Pirma nuvažiavau iki savivaldybės stotelės, ilgai parkavausi, kad įkrovimo rozetę pasiektų įkrovimo laidas (man tinkamesnėje pusėje stovėjo Hyundai Kona electric ir, prisiparkavęs kaip tikras „kelių gaidelis“ pabandžiau įkrauti bateriją. Na ir še tau, kad nori – „Charger Problem! DTC: 15003”. O tiek stengiausi parkuodamasis… Žvilgsnis į PlugShare programėlę – pasirodo, neveikia seniai. Skambutis į Elinta Charge, kurie šią stotelę pardavė taip pat nepadėjo. Klaida, pasirodo, rimta ir nuotoliniu būdu nesutvarkoma. Gerai, kad aš dar baterijos likučio turiu „sočiai“. Nors, kita vertus, mažai turbūt yra tokių išprotėjusių EV vairuotojų, kurie tris valandas važiavę į pajūrį, apsisukę iškart nori grįžti. Na, o jei būni ilgiau – turi daugiau laiko ir galimybių įkrauti nusekusias baterijos atsargas.

Kaip visada, išsigelbėjimas – LIDL greito įkrovimo stotelė Palangoje. Negaliu apsakyti, kaip džiaugiuosi, kad LIDL tokias stoteles penkiose Lietuvos vietose turi ir gaila, kad kiti prekybos tinklai nemato tame naudos. Jei būtų analizavę mano pinigų migraciją iš Maxima glėbio į LIDL, po to kai šis Kaune atidarė parduotuvę su įkrovimo stotele – suprastų, kiek pinigų prarado vos iš vieno kliento. Patikėkite, per metus – labai nemažai.

Žinoma, LIDL vienas, o elektromobilių Palangoje daugiau, tad nors man ir labai pasisekė rasti LIDL įkrovimo stotelę veikiančią ir tuščia (ačiū ABB už patikimumą), po pusvalandžio už manęs jau laukė dar du elektromobiliai. Pusvalandis man leido įkrauti 22.44 kWh nuo 21% iki 50%. Žinoma, iki Kauno, kur buvo mano šiandienos kelionės tikslas to neužteko, bet laukti dar, kol įsikraus kiti LIDL klientai neketinau, tad pajudėjau link Klaipėdos, žinodamas kad turiu 200+ km atsargą.

Klaipėda – Kaunas su Volkswagen ID4

Prie Klaipėdos autobusų stoties esančią įkrovimo stotelę pasiekiau su 45% ir planavau bent pusvalandį ten papildyti baterijos atsargas. Turbūt pasisekė, nes niekas kitas įkrauti neatvažiavo visą valandą, tad ją puikiai išnaudojau įkraudamas bateriją iki 98%. Dar po 3.5 minutės ID4 atjungė įkrovimą ties 100%, tad per 63.5 minutės bateriją papildžiau 43.46 kWh. Kilometrų prognozuoklis vėl pradėjo būti optimistu ir žadėjo 428 km nuvažiuojamo atstumo, na o aš, užleidęs įkrovimo stotelę ką tik atvažiavusiam Mitsubishi Outlander PHEV vairuotojui, pajudėjau sekančio tikslo link.

Kaip ir į priekį, važiavau 133 km/h kur buvo galima, o kelio remonto atkarpose vėl buvau traukinuko garvežys… Nelabai suprato kiti vairuotojai, kas per keistuolis važiuoja 73 km/h, o vos pasibaigus apribojimui “mina tapkę“ iki 133 km/h. Na, bet toks jau užknisantis aš esu.

Po 208 km, netoli Kauno, žvilgterėjau į sąnaudų vidurkį ir tikrai neapsidžiaugiau. Ekrane švietė 23.7 kWh/100 km. Visomis penkiomis kilovatvalandėmis daugiau! Va čia ir išaiškėjo puikaus rezultato, važiuojant į priekį paslaptis – palankus vėjas ir nedidelė nuokalnė link jūros. Ties Kaunu jau turėjau tik 35% likutį, kas, įskaitant, kad su pilna baterija išjudėjau nuo Klaipėdos, o ne nuo Palangos, kiek nuliūdino. Kilometrų prognozuoklis dar žadėjo 130 km, bet įvertinus tokias sąnaudas, Vilniaus galbūt ir nepasiekčiau.

Savo namus Kaune pasiekiau su 29% likučiu. Nuo Klaipėdos per 2 valandas ir 21 minutę buvau nuvažiavęs 235 km vidutiniu 101 km/h greičiu. Vidutinės sąnaudos kiek sumažėjo, bet vis dar siekė 22.7 kWh/100 km. Prisiminus, kad mano bandytas Volkswagen ID4 turi 77 kWh panaudojamos talpos bateriją, tokiomis sąnaudomis pavyktų įveikti 339 km, arba kelią Palanga – Vilnius praktiškai be jokios atsargos. O tai, turint omenyje kai kur vis neveikiančias įkrovimo stoteles, būtų bloga mintis.

Kaunas – Vilnius su Volkswagen ID4

Sekanti rytą turėjau ID4 grąžinti į Vilnių, tad vardan testo, per naktį baterijos nepildžiau. Galvojau, kad Vilnių pasiekti turėtų pavykti ir be papildomos įkrovos. Taip užtikrinčiau, kad visgi nuo Palangos iki Vilniaus su ID4 galima nuvažiuoti viena įkrova net ne visai idealiomis oro sąlygomis. Mano lankas iki namų praktiškai atstojo kelio atkarpą Palanga – Klaipėda, tad Klaipėda – namai Kaune – Vilnius kilometrais iš principo atitiko mano pilną kelionę iš Palangos į Vilnių.

Per naktį iš baterijos „pabėgo“ vienas procentas ir ryte likutis buvo 28% bei 126 km. Iki Volkswagen salono Vilniaus Savanorių prospekte nuo mano namų – apie 100 km, tad su nedideliu rezervu planavau visgi Vilnių pasiekti. Vienok, ties Elektrėnais jau supratau, kad nepavyks – net ir išjungus šildymą (ryte lauke buvo 11.5 laipsnio), ties Elektrėnų LIDL turėjau 13% likutį bei 62 km. Įskaitant tai, kad su 15% nuo namų nuvažiavau mažiau nei 60 km, 62 km su 13% likučiu pasirodė pernelyg optimistinė. Taigi, teko sustoti ir bent trumpai papildyti elektros atsargas. Na, o už jas, kaip ir Palangoje, taip ir Elektrėnuose – ačiū LIDL. Per 11 minučių bateriją papildžiau nuo 13% iki 22%, su kuriuo sėkmingai pasiekiau Vilnių. Nuo Vievio dar gavau ir lietaus, kad gerai, kad stojau papildyti, o ne bandžiau pasiekti finišą neįkrovus bet kokia kaina. Vidutinės kelionės Kaunas – Vilnius sąnaudos – 19.2 kWh/100 km – netgi kiek geresnės, nei dieną prieš. Matyt, išsigandęs, kad nebenuvažiuosiu, šiek tiek pataupiau J

Ar Volkswagen ID4 nuvažiuoja iš Vilniaus į Palangą?

Taigi, po tiek teksto, tie, kas jį perskaitė, jau turbūt žino atsakymą į klausimą – ar galima su Volkswagen ID4 nuvažiuoti iš Vilniaus į Palangą. Jei nesileisti į detales – palankiu oru bei „neskraidant“ – tikrai taip. Šiek tiek pasigilinus – esant lietui, šalčiui ar nepalankiam vėjui – deja, ne. Nors kita vertus, sustoti vieną kartą per 320 km išgerti kavos ir trumpam pramankštinti kojas tikrai niekam nepakenks. Ypač, jei neteks laukti elektromobilių įkrovimo eilutėje.

Man asmeniškai Volkswagen ID4 – pirmas elektromobilis, kuris į Palangą iš Vilniaus apskritai gali nuvažiuoti viena įkrova. Jei važiuotumėte 110 km/h – tikėtina, dar ir su labai padoriu baterijos likučiu atvažiuosite į pajūrį. Kiek kitaip bus jei bus šalčiau ir salone sėdės pilnai sukomplektuotas ekipažas, bet net ir tokiu atveju, 15-20 minučių sustojimo turėtų užtekti tikslui pasiekti. Na, o kadangi įkrovimo sparta ID4 tikrai džiugina, sustoti galėsite bet kurioje pakeliui esančioje įkrovimo stotelėje, kuri bus laisva, mat jums iš tikrųjų beveik to daryti nereikės.

Apibendrinant, Volkswagen ID4 jums suteikia pasirinkimo laisvę – šiek tiek ramesnę bei lėtesnę kelionę Vilnius – Palanga viena įkrova, arba didesnį važiavimo greitį, bet sustojimą pakeliui. Klausimas tik, kuris variantas galutiniame rezultate būtų greitesnis.

Padėka

Už nuostabios spalvos ID4 (beveik kaip mano Hyundai Ioniq electric) dėkoju latvių bei lietuvių Moller Auto kolektyvui. Man ID4 tikrai labai patiko. Iš pradžių nustebino puikiomis sąnaudomis, po to kiek nuvylė keliaujant atgal, bet bendras rezultatas vis tiek yra daugiau nei pagirtinas. Lyginant su didžiuoju “broliu” – Audi e-tron 55, Volkswagen ID4 siūlo kur kas geresnį nuvažiuojamą atstumą su mažesnės talpos baterija. Žinoma, komfortas ir tyla salone – ne to lygio kaip Audi e-tron, bet ir kaina skiriasi du kartus. Na, o Audi ženklo fanams netrukus bus galimybė nusipirkti VW ID4 bendraplatformį – Audi Q4 e-tron. Taigi, kuo toliau, tuo daugiau pasirinkimo elektromobilių pirkėjams!

Previous articleHyundai Kona electric nuvažiuojamas atstumas
Next articleSeres 3 elektromobilio testas

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here