Mano turimas Hyundai Ioniq electric vis dar yra puikus elektromobilis, bet rinkai besipildant naujais elektromobiliais su talpesnėmis baterijomis “senukui” darosi sunku konkuruoti. Ne, konkuruoti efektyvumu jis vis dar gali puikiai, bet kai konkurentų baterijos talpa du ar tris kartus didesnė, efektyvumas belieka vieninteliu pliusu. Jei su Volkswagen e-Golf (35 kWh), Nissan Leaf (40 kWh), Renault ZOE (41 kWh) bei BMW i3 (33 kWh) Hyundai Ioniq electric dar sėkmingai konkuravo, o kartais net lenkė ne tik efektyvumu, bet ir nuvažiuojamu atstumu, tai su 60-90 kWh talpomis nepasigalynėsi.
Dar 2020 metų gale galvojau, kad būtų puiku būsimiems testams turėti apie 60 kWh talpos bateriją turintį elektromobilį, su kuriuo galėčiau padaryti daug palyginamųjų testų. Pirkti tokio naujo elektromobilio nelabai norėjau, turima Tesla Model S nelabai tiko, o net ir geriausi draugai tarp automobilių importuotojų nenorėtų duoti man elektromobilio pusei metų ar ilgiau. Sprendimas, nors ir netobulas, atėjo beveik savaime. Kadangi be blogo rašymo dar šiek tiek užsiimu „perekūpo“ veikla ir kieme vis kartas nuo karto atsiranda Hyundai Kona elektromobilių, pradėjau daryti testus ne tik su Hyundai Ioniq electric, bet ir su Hyundai Kona electric. Taigi, startuoju su pirmuoju Konamat – Hyundai Kona electric vs Mercedes EQA 250 palyginimu. Jei turėsite geresnių pasiūlymų pavadinimui – jų labai laukiu komentaruose.
Hyundai Kona electric?
Ioniqmat, arba matas (palyginimas) su Hyundai Ioniq electric jau yra puikiai žinomas EV bendruomenei, tad tikiuosi, kad Konamat testai irgi bus įdomūs. Jei netyčia kieme atsirastų ir ilgiau užsibūtų kitas panašią baterijos talpą turintis elektromobilis, tęsiu testų seriją su juo. Na, o kol kas, naudojuosi tuo, „kas po ranka papuola“.
Testuose dalyvaus ne viena konkreti Hyundai Kona electric, bet skirtingų metų bei ridų Kona modeliai. Visas jas vienijanti grandis – 64 kWh panaudojamos talpos skysčiu aušinama baterija. Kelių skirtingų metų ir ridų Hyundai Ioniq electric palyginimas man parodė, kad po nuvažiuoto šimto ar daugiau kilometrų vienas nuo kito Ioniq rezultatai skiriasi vos 1-2%, tad nieko labai baisaus, jei naudosiu ne vieną ir tą patį Kona elektromobilį, o kelis skirtingus.
Trumpa pažintis su Hyundai Kona electric – tai mažesnis nei Hyundai Ioniq electric automobilis, bet labiau iškeltas, tad daug kas galvoja, kad tai – didesnis už Golf ar Ioniq „džipas“. Visgi, tai labiau Volkswagen Polo ant didesnių ratų, nei Golf dydžio automobilis. Volkswagen pasiūloje atitikmuo būtų T-Cross, kurių ne vieną turi Citybee nuomotojai. Spark elektromobilių nuoma turi Hyundai Kona, tad galite nesunkiai mieste palyginti abu automobilius ir nuspręsti, koks gi tikrasis jų dydis.
Kona priklauso „sub compact“ segmentui, tad tai yra nedidelis penkiavietis „krosoveris“ su neypatingai talpia bagažine. Jei turite didelę šeimą su vaikais ir planuojate sutalpinti kelionių mantą į bagažinę – teks nusivilti. Na, o miesto „džiunglėse“ Kona jaučiasi puikiai, nes tai – trumpos bazės, manevringas bei žvitriu 150 kW varikliu aprūpintas automobiliukas. Varoma ašis – priekinė, tad greitai pajausite, jog 150 elektrinių kilovatų tokiam sprendimui per daug. Būtent todėl daug naujų elektromobilių gaminami galiniais (arba visais) varomais ratais. Kitaip tenka susitaikyti arba su ratų praslydimu (kaip Kona electric), arba su agresyviai galią slopinančia antipraslydimo sistema, kuri mažindama variklio galią mažina ir važiavimo smagumą.
Taigi, Kona electric – nedidelis Hyundai krosoveris su gan talpia baterija, beveik išlaikantis Ioniq electric efektyvumo rodiklius. Konkurentams su šiuo „spirgu“ tikrai nebus lengva, kaip nebuvo lengva ir su senesniu bei, rodos, „į vienus vartus“ pralaimėsiančiu Ioniq electric.
P.S. Fun fact – Hyundai ne visose rinkose šį modelį vadina Kona. Kodėl? Suprasite paieškoję, ką reiškia žodis Kona Portugalijoje 😉 Tai tik parodo, kaip svarbu prieš automobiliui duodant vardą patikrinti, ką jis reiškia bent jau didžiausią auditoriją turinčių kalbų žodynuose…
Pirmas Kona konkurentas – Mercedes EQA 250
Nors sakiau, kad Hyundai Kona electric nebus “lengvas riešutėlis“ konkurentams, bet konkurentų šiuo metu jau turim labai įvairių, tad rezultatai, tikėtina, irgi bus įvairūs. Pirmasis jų – „mažasis visureigis“ iš Mercedes stovyklos – EQA. Jis gaminamas ant vidaus varikliu varomo (kaip beje ir Kona) Mercedes GLA automobilio bazės. Tai – pigesnis žingsnis į elektromobilius, nei pilnavertė EV platforma, bet tuo pačiu ji turi ir minusų. Dažniausiai EV konversija nėra tokia efektyvi kaip pilnavertis elektromobilis, o taip pat nukenčia vieta salone – nėra plokščių grindų, o bagažinės erdvę „suvalgo“ elektromobilio komponentai, kuriems vieta įprastu kuru varomų automobilių kėbuluose nėra numatyta.
Dar vienas dažnas tokių perdirbinių minusas – arba maža prošvaisa, arba aukštai iškeltos sėdynės. Arba abiejų blogybių kombinacija. Būtent dėl to elektrinis Kona yra gerokai jautresnis prastam keliui, nei jos benzinu varoma sesutė. Visgi, EQA vs Kona kova šiuo atžvilgiu yra apylygė – abu jie nėra gimę elektromobiliais.
Mercedes EQA 250 panaudojama baterijos talpa – 66.5 kWh, Hyundai Kona electric – 64 kWh. EQA, kaip ir Kona varomas priekine ašimi. Variklių galios taip pat panašios – 140 kW (EQA) bei 150 kW (Kona). Visgi, EQA, net ir būdamas mažiausias „Mersas“, yra didesnis nei Kona automobilis. Jei plotis ir aukštis skiriasi nežymiai, EQA yra visais 25 cm ilgesnis. Svoris – dar vienas “premium” segment atstovo minusas – 280 kg EQA “antsvoris” lyginant su Kona nėra gerai. Gal tai pavyks kompensuoti labai aerodinamišku (bet nelabai man asmeniškai gražiu) priekinės dalies dizainu ir šiek tiek talpesne baterija?
Hyundai Kona, dalyvavusi teste, nauja yra stipriai pigesnė nei Mercedes EQA (nuo 52500 eur). Ar tai jaučiasi? Sąžiningai – nelabai. Taip, EQA akivaizdžiai didesnis ir talpesnis. Mercedes multimedijos sistema tikrai geresnė ir geriau atrodanti, nei Hyundai. Bet „navarotų“ net už mažesnę kainą Kona siūlys daugiau. Jei EQA sudėti viską, ką siūlo Kona (šildomos ir ventiliuojamos sėdynės, Head up display, vairavimo bei saugumo asistentai ir pan.), EQA gali stipriai perlipti jau ir taip nemažą savo pradinę kainą. Na, bet, kaip sakoma, „mersas ir afrikoje mersas“, tad nepulsiu lyginti Vokiško premium segmento atstovo, kad ir pigiausio segmente, su vidutinės kainos konkurentu iš Pietų Korėjos. Tegu kalba elektriniai skaičiai.
Startas – Kaunas
Mercedes EQA jau papuolė į įvykusius mano Ioniqmat testo pokyčius, tad važiuosime ne į Alytų, o beveik iki Marijampolės, Ioniqmat Majamis testo trasa. Šiame teste – kiek daugiau nei 100 km važiavimo, kurio apie 50 km tenka 120 km/h greičio greitkeliui, o likę 50 km – 50 km/h atkarpai mieste bei 70 km/h ir 90 km/h atkarpoms užmiestyje. Taigi, vidutinis Ioniqmat majamis testo greitis yra didesnis nei senojo testo į Alytų, kur važiuojama 50-70-90 km/h. Kaip visada – abiejų elektromobilių baterijos įkraunamos pilnai, važiuojama beveik tuo pačiu metu, tuo pačiu keliu ir tuo pačiu greičiu. Kadangi apsisukime prieš pat Marijampolę, kur baigiasi automagistralė, nestoju, žiūriu tik bendrą kelionę pirmyn – atgal, taip eliminuojant vėjo ir reljefo pokyčius.
Mercedes EQA 250 startuoja pirmas ir, nors baterija buvo įkrauta pilnai, dar nepajudėjus iš vietos dingo vienas baterijos talpos procentas. Taigi, startuoju su 99% įkrovos bei žadamais 422 km nuvažiuojamo atstumo. Lauke 25-26 laipsniai šilumos (dar buvo vasara, nors skaitote šias eilutes žiemą), klimato kontrolė nustatyta ties 21.5 laipsnio. Tiesa, kelionės metu pasidaro šalta, tad minimaliai, iki 22 laipsnių tenka šį rodiklį pakelti.
Hyundai Kona electric startuoja iškart po Mercedes, bet turėdama 100% baterijos įkrovos yra ir kiek labiau optimistė – žadamas įveikti atstumas pilna įkrova – 431 km. Šilumos vis dar 25 laipsniai, tad klimato kontrolę nustatau analogiškai, ties 21.5 laipsnio.
Finišas – Kaunas
Mercedes kelionės metu teko kelias minutes pastovėti prie geležinkelio pervažos, tad 104 km kelionė trunka vieną valandą ir 16 minučių. Kadangi Mercedes stovėjimo laiką įskaičiuoja į važiavimą, vidutinis greitis – 81 km/h, nors realiai jis buvo kur kas didesnis. Grįžus namo EQA vis dar žada nuvažiuoti 293 kilometrus, tad bendrai nuvažiuojamas atstumas nuo pradinės prognozės pakinta nelabai žymiai – 293 km + 104 km = 397 km. Baterijos likutis po 104 km – 70%. Vadinasi, jei 29% baterijos (nuo 99%) leidžia nuvažiuoti 104 km, 100% turėtų leisti nuvažiuoti 358 km. Keista, bet tai 40 km mažiau, nei žada kilometrų prognozuoklis. Kelionės pirmyn atgal vidutinės elektros sąnaudos – 18 kWh / 100 km. Jei tikėti šiuo skaičiumi, tai 66.5 kWh baterija turėtų leisti įveikti apie 370 km. Praktiškai, “aukso viduriukas” tarp prognozuoklio ir matematinio paskaičiavimo.
Hyundai Kona electric pasisekė neužstrigti geležinkelio pervažoje, tad tų pačių 104 kilometrų įveikimo laikas geresnis – viena valanda ir 11 minučių. Gaila, bet skirtingai nuo Hyundai Ioniq electric, Kona electric neskaičiuoja vidutinio greičio. Kaip ten bebūtų – faktas, kad jis kiek didesnis, nei EQA, nors realiai, neskaitant stovėjimo, būtų identiškas. Kona electric „nepasišiukšlino“ efektyvumu ir parodė vidutines 16.7 kWh/100 km sąnaudas. Nors jos ir geresnės, nei EQA, bet skirtumas tikrai nedidelis. Taigi – Mercedes EQA yra tikrai efektyvus elektromobilis, taupantis jūsų pinigus kelyje! Kaip ir sąnaudos, mažesnis buvo ir baterijos procentų kritimas. Hyundai Kona electric rodė 74% likutį, arba išnaudotus 26%. Žadama kilometrų likučio prognozė – 321 km. Taigi, bendrai galima būtų prognozuoti 321 + 104 = 425 km – vos mažiau, nei žadėti 431 km starto metu. Matematika teigia, kad jei 104 km prireikė 26%, 100% baterija gali užtikrinti 400 km. Na, o baterijos panaudojamą talpą padalinus iš vidutinių sąnaudų gautume tik 383 km. Keista, bet mažiau ir nei prognozė, ir nei matematika.
Įkrovimas po testo
Mercedes EQA akivaizdžiai testo metu sunaudojo daugiau elektros energijos, tad daugiau jos reikėjo ir įkrauti. Viso tam prireikė 21.98 kWh. 104 km kelionei vidutinėmis 18 kWh/100 km sąnaudomis reikėjo 18.72 kWh, tad, jei Mercedes ekranuose rodomi skaičiai – tiesa, įkrovimo nuostoliai siekia apie 17%. Tai nėra super geras rodiklis, bet tikrai nėra ir blogas. Su tokiais įkrovimo poreikiais ir naujausia, nuo 2021-01-01 galiojančia Ignitis dienos elektros kaina 18.9 ct/kWh, nuvažiuoti 100 km Mercedes EQA 250 elektromobiliu mums kainavo 3.99 euro. Įkraunant elektromobilį naktiniu 12.4 ct/kWh tarifu ši kaina sumažėtų iki 2.62 euro.
Hyundai Kona electric šis skaičiavimas buvo pirmasis ir buvo smalsu sužinoti, ar įkrovimo nuostoliai ir šiame Hyundai automobilyje yra mažesni, nei konkurentų. Taigi, skaičiuojam. ABB elektromobilių įkrovimo naminė stotelė nustatė, kad Kona electric įkrovimo metu sunaudojo 19.211 kWh. Šiandienos kelionės 104 kilometrai pagal 16.7 kWh/100 km sąnaudas turėjo išeikvoti 17.37 kWh, vadinasi, 11% elektros energijos tenka „nurašyti“ įkrovimo nuostoliams. Pagal jau minėtą elektros kainą, 100 km kelionės su Hyundai Kona electric mums šiandien kainavo 3.63 euro, arba 14% mažiau, nei ta pati kelionė su Mercedes EQA. Naktinis energijos tarifas 100 kilometrų kelionės kainą sumažintų iki 2.29 euro.
Mercedes EQA vs Hyundai Kona – verdiktas
Man džiugu, kad galiu versti naują testų puslapį ir konkurencingai palyginti naujausius rinkoje pasirodžiusius elektromobilius. Už tai galiu padėkoti tik jums – skaitantiems mano rašliavą bei sekantiems mane Facebook platybėse. Na ir ypač padėkoti turiu tiems pirkėjams, kurie leidžia kieme vis kartas nuo karto turėti Hyundai Kona elektromobilį bei jį palyginti su konkurentais.
Šis, pirmasis Konamat testo konkurentas – Mercedes EQA tikrai yra labai lygus varžovas. Automobiliai turi panašias baterijas, variklius, tą pačią varančią ašį. Na, o Mercedes dydis ir svoris nesutrukdė jam visai nedaug atsilikti nuo Hyundai Kona electric. Tai tik patvirtina, kad Mercedes inžinieriai iš ne elektromobilio platformos tikrai išspaudė maksimumą (arba beveik maksimumą), o EQA – tikrai nenuviliantis EV rinkos dalyvis. Juolab, kad ir greitojo įkrovimo galia yra stipriai didesnė, nei jau “senutės” Hyundai Kona.
Vienas svarbus pastebėjimas – pakilusi elektros kaina gerokai pabrangino elektromobilių kilometrų kainą. Na, o pasirinkus elektros energiją pirkti biržos kaina (kaip padariau ir aš), 100 kilometrų gali kainuoti ir stipriai brangiau nei važiuojant dyzeliu ar benzinu. Tad, kviečiu aktyviai investuoti į saulės elektrines, apie kurias kelis mano straipsnius galite rasti čia, nes ilgainiui, sava elektra vis tiek bus pati pigiausia. O ir labai malonu važiuoti automobiliu naudojant ant savo stogo ar nutolusioje elektrinėje iš saulės surinkta elektros energija.
Padėka
Už galimybę išbandyti bei palyginti Mercedes EQA su kitais elektromobiliais dėkoju Mercedes atstovams Kaune – Veho. Savo EQA galite išsirinkti jų svetainėje www.mercedes-benz.lt